• Graphics
  • Sound
  • Gameplay
  • Co-op
  • Verhaal
  • AI teamgenoten

Kennen jullie dat? Je verwacht bijvoorbeeld een computer met 4 GB ram geheugen, maar als je hem eenmaal in huis hebt blijkt dat hij maar 2 GB ram geheugen heeft. Met een computer is het probleem erg simpel op te lossen, je brengt hem gewoon weer terug naar de winkel waar je hem gekocht hebt. Met games ligt dit echter anders. Als veel mensen een hele vette game verwachten, maar die vervolgens dan helemaal niet zo vet blijkt te zijn, voel je je flink in de maling genomen. Dat is helaas het nadeel van een hype, je gaat teveel verwachten, want als je helemaal niets had verwacht had je die game misschien wel heel goed gevonden. Wij van GameQuarter bekeken of de hype rondom Gears of War wel terecht is.

Het verhaal is nogal basic, je speelt gewoon als een held die weeral eens het bestaan van de planeet moet zien te redden. Er waren genoeg mogelijkheden om dieper in te gaan op het verhaal, zoals waarom de Locust de planeet Sera binnengevallen zijn en ook de verschillende achtergronden van de karakters konden besproken worden, maar jammerlijk genoeg laat Epic Games deze kans onbenut. Maar door de vele spannende en epische gevechten mis je een verhaal niet, je wilt gewoon zo snel mogelijk in het volgende gevecht terechtkomen. Dit komt ook door de ijzersterke sfeer van de game, die neergezet wordt door de prachtige graphics en geluid, waarover straks meer.

Persoonlijk vind ik de gameplay van Gears of War heel erg leuk en verfrissend, al is er wel Ć©Ć©n minpuntje. Door de vele acties waarvoor de A knop gebruikt worden, gebeuren er wel eens bizarre dingen. In plaats van naar een andere plaats te springen om dekking te zoeken, storm je soms gewoonweg als een kip zonder kop het slagveld op, klaar om kansloos geĆ«xecuteerd te worden. Dat buiten beschouwing gelaten is cover zoeken erg goed uitgewerkt. De wapens, waaronder de Torque Bow en de Hammer of Dawn, zorgen voor spectaculaire ontploffingen die gepaard gaan met tonnen smeuĆÆg Locustbloed. Buiten de reload minigame is ook de sterfanimatie in Gears of War uniek. Voordat je mogelijk naar het hiernamaals gaat, zit je een aantal seconden al hijgend op je knieĆ«n. In die tijd kunnen je teamgenoten weer strijdklaar maken, en jij kan natuurlijk ook omgekeerd hun leven redden. Al deze kleine puntjes zorgen ervoor dat Gears of War als een nieuwe en zeer verslavende ervaring aanvoelt.

De versus-multiplayer is erg goed uitgewerkt, ookal lijkt vier tegen vier wat weinig. De maps zijn echter perfect uitgebalanceerd voor dit aantal spelers en zo ben je ook echt toegewezen op teamwork. De granaten en sterkere wapens liggen op strategische plaatsen op de map, zodat je erg voorzichtig moet zijn om die op te pikken. Doordat er een maximum van acht spelers is, zijn de maps bewust klein gehouden, waardoor er non-stop actie is. Alleen is het wel jammer dat er zo weinig modi zijn. Execution en Warzone zijn eigenlijk gewoonweg hetzelfde, waardoor er slecht twee spelmodi meer overblijven. Gelukkig kan dit de pret niet bederven, al had Epic Games wel voor Ć©Ć©n of twee modi meer kunnen zorgen. Wat dan wel weer heel erg goed en verzorgd is, is de co-op multiplayer. Hierin speel je samen met een vriend de hele campaign door, wat echt enorm leuk is. De foeilelijke Locust genadeloos afslachten en intussen een relaxt praatje maken, wat wil je nog meer? Door de inbreng van een tweede speler heb je nu ook geen problemen meer met de ietwat gebrekkige AI van je teamgenoten.

Toen ik Gears of War voor het eerst in mijn Xbox 360 stak en het eerste level begon te spelen dacht ik: ā€œWow, wat een graphics!ā€ Ik heb werkelijk vijf minuten gewoon rondgekeken en al die grafische pracht en praal bewonderd. De detailgraad is ongekend: de rimpels en uitdrukkingen op de gezichten van de norse soldaten, de grauwe en diverse omgevingen, de prachtige effecten, de aanhoudende kogelregen, Gears of War is met voorsprong de mooiste game die momenteel verkrijgbaar is. Door deze ongeĆ«venaarde graphics heb je het angstaanjaagende gevoel dat de wereld serieus fucked up is. Ook het geluid is van heel hoog niveau. Marcus is geen man van veel woorden, maar weet toch toe te slaan met enkele grappige oneliners. Ook de voice-acting van de andere soldaten is netjes verzorgd. De klassieke muziek werd gecomponeerd door een ervaren koor, en past perfect bij de epische veldslagen die je tegen de Locust voert.

Gears of War is een van de weinige games die aan de torenhoge hype weet te voldoen. Als je nog niet overtuigd was na onze review: dit is de eerste Ʃchte systemseller die Microsoft heeft voor haar Xbox 360. De ongeƫvenaarde graphics en geluid zorgen voor een ijzersterke sfeer, de co-op multiplayer is simpelweg briljant, de vette wapens en liters bloed die verspild worden, sluiten allemaal goed aan bij elkaar waardoor deze game eigenlijk onmisbaar is voor iemand met een Xbox 360! Excuseer ons nu even, want we gaan meteen terug online co-op gaan spelen!

Ā

EnquĆŖte