85%
40%
  • Oogt goed en speelt perfect
  • Een goede introductie aan het genre
  • Bommen voelen overkill
  • Wel héél erg kort

Toen ik twee maanden geleden Ghost Blade HD speelde op Gamescom, werkte ik mij in pakweg een half uurtje door vier levels heen. Voor mijn gevoel had ik daarmee een goed idee van wat het spel te bieden had. Ik had toen echter nog geen idee van hoeveel ik daadwerkelijk had gezien.

In shoot ´em up Ghost Blade HD bevecht je in een van drie schepen alsmaar groter wordende groepen vijanden, die niets liever willen dan jouw scheepje naar het hiernamaals sturen. Je hebt hierbij keuze uit een schip met een berg vuurkracht en de mogelijkheid om diens wapens diagonaal af te buigen, een schip dat zijn aanvallen horizontaal kan verspreiden én een schip dat iets sneller lijkt te zijn dan de anderen, maar ook een kleiner bereik en kleinere munitie heeft. Voor ieder type speler is er dus iets te vinden.

Kogelregen

De reden dat shoot ´em ups ook weleens bullet hell games worden genoemd, is niet moeilijk te zien wanneer je Ghost Blade HD opstart op de reguliere moeilijkheidsgraad. De kogels vliegen je in no-time om de oren in een letterlijke kogelregen. Maar waar je in spellen als Radiant Silvergun of Touhou enkel kunt ontwijken, gelooft het team achter Ghost Blade dat aanvallen de beste verdediging is. Een groot deel van de afgeschoten kogels verandert daarom in punten wanneer je een vijand omlegt, waardoor je jezelf makkelijk van ademruimte kunt voorzien.

Mocht je het desondanks te heet onder de voeten krijgen, iets dat voornamelijk in de latere levels zal gebeuren, dan heb je bommen tot je beschikking die een klein gebied rondom je schip van de kaart afvegen, kogels en al. Zie het als je persoonlijke get out of jail free-kaart, die je kan redden van het verliezen van een leven. In easy mode worden deze daarom automatisch ingezet wanneer je ondergang dreigt, maar zelfs wanneer je het op hogere moeilijkheidsgraden handmatig moet doen, voelt het een beetje als valsspelen wanneer je voor de derde keer in vijf minuten zo aan de dood ontsnapt.

Kort en krachtig

Mede dankzij deze bommen is Ghost Blade HD een van de makkelijkste bullet hell-spellen die ik ooit heb gespeeld en wist ik de vijf stages die de game rijk is bij mijn eerste speelsessie op normal te voltooien. Op hard had ik wel één continue nodig, maar daar ik bij menig bullet hell game nooit het einde heb mogen aanschouwen, is dat klaarblijkelijk niet zó veel lastiger. Wie enkel het einde wilt bereiken zal dan ook nog geen uur zoet zijn met wat de game te bieden heeft.

Met € 9,99 is Ghost Blade HD erg aantrekkelijk geprijsd, maar desondanks is dat niet genoeg om zo’n korte levensduur te verantwoorden, hoe vermakelijk wat voor game dan ook is. Dat betekent echter niet dat het geen replay-waarde heeft. Op de store page wordt het spel namelijk omschreven als easy to learn, maar hard to master. En in zekere zin klopt dat. Het einde van de vijf stages bereiken is namelijk geen kunst, maar daarbij een mooie score zetten wel. Je moet jezelf voor je een aankoop doet echter wel afvragen of dat iets is waar jij persoonlijk tijd in wilt steken. Want zelfs oogt het spel flitsend en speelt die vlekkeloos op het technische vlak, aan het eind van de dag maakt dit het spel niet langer.

Als jij een simpele shoot ‘em up wilt om even tussendoor te spelen of écht gek bent op het najagen van high scores, dan is Ghost Blade HD best een aardig spel om aan te schaffen tegen een zacht prijsje. Maar als jij de bullet hell al meermaals hebt doorkruist en op zoek bent naar een nieuwe uitdaging, dan ga je hier je heil niet vinden ben ik bang.