85%
90%
  • Mooie graphics
  • Enorme speelduur
  • Geen online modus
  • Weinig vernieuwingen

Gran Turismo 4, de game die maandenlang telkens werd uitgesteld, is nu eindelijk in Europa gearriveerd. Wel zonder online mode en de meeste verwachtingen zijn niet waargemaakt om maar meteen met de deur in huis te vallen. Alle vernieuwingen die in dit deel zouden komen hebben het niet gemaakt in de uiteindelijke versie van de game. GT4 Proloque had bijvoorbeeld wel heel wat vernieuwingen zoals het 'netjes op de baan rijden' en een betere A.I. De uiteindelijke versie van GT4 heeft dat niet. Nog steeds rij je met zes auto's op een circuit en kun je GT4 offline alleen met twee spelers spelen. Belachelijk, want vier spelers zou best kunnen. Dat is niet alleen jammer, maar wanneer je in splitscreen gaat spelen rij je alleen met je tegenstander en niet met een hele groep andere coureurs zoals in Need for Speed en DTM Race Driver. Dat had ze wat mij betreft echt wel kunnen verbeteren in dit alweer vierde deel van deze langlopende gewaardeerde reeks.

Over de graphics kan ik kort zijn: fabuleus! Mooiere graphics bestaan er op de PS2 gewoon (nog) niet. Eerst dacht ik dat dit gewoon allemaal vanuit een developer’s kit werd vertoond op de vele filmpjes, maar gelukkig zijn de graphics echt zo fabuleus als ze hebben gezegd. Haast te mooi om een PS2 game te zijn. Wel weer jammer is dat Ferrari en Lamborghini weer niet van de partij zijn. Gelukkig barst GT4 wel van de auto’s. Ruim 500 verschillende modellen kan je unlocken in de GT Mode.

De GT Mode is onveranderd. Je begint nog steeds met een klein budget en werkt je met zwakke autootjes op naar de top. De GT Mode is extreem lang, haast RPG-achtig lang, want na tien uren spelen zit je nog op de 10%. De Arcade Mode is ook onveranderd. Je moet in die mode ook alle auto’s unlocken door allerlei races te winnen in Single Race en Time Trial. Ook kan je een LAN Party organiseren door zes PS2’s aan elkaar te linken en de Arcade Mode te spelen.

De Circuits zijn dit maal opgedeeld in Real Ciruit, City Course, Dirt & Snow en Original Course. Real Ciruit spreekt voor zich, dat zijn de bekende ciruits zoals de Nürburring. City Course laat je rijden in echte stadse ciruits zoals New York. Erg mooi gedaan. Dirt & Snow laat je onder andere een potje racen in de Grand Canyon wat toch wel één van de mooiste circuits van GT4 is. Original Course bevat de bekende ciruits uit GT3.

Nieuw in GT 4 is de Photo Travel en de B-Spec. In Photo Travel rij niet zelf. Daar gaat het gewoon om de mooiste plaatjes schieten op de mooiste circuits die langskomen. De foto’s die je maakt zijn allemaal in High Resolution waardoor het niet lijkt alsof het echt is. Echt verschrikkelijk mooi. In de B-Spec rij je ook niet zelf. Je bent dan de coach en moet je aangeven wanneer de desbetreffende coureur iemand moet inhalen enz. De foto’s die je in Photo Travel maakt kan je trouwens uitprinten door met een USB kabel een printer op de PS2 aan te sluiten. Nice, voor de mensen die het leuk vinden om foto’s uit te printen.

GT4 is een goede game, het bevat alles van GT3 en is vooral een enorme uitbreiding van alle aspecten van het vorige deel. Jammer alleen dat de meeste vernieuwingen van de baan zijn geveegd en dat het hele online gebeuren is verschoven naar GT5 (voor PS3). Heel jammer, want met een online mode zou GT4 een echte concurrent kunnen zijn van Forza Motorsport (Xbox), maar ach voor racefanaten is GT4 nog steeds een must-have.

26%
37%
12%