• Gewelddadig en grappig
  • Coole personages
  • Minimum 80 uren speelplezier
  • Twee player modus
  • Grafisch minder
  • Pop - ups

Grand Theft Auto kan je gemakkelijk het meest succesvolle reeks noemen die er bestaat. Het begon allemaal 2D, maar toen Rockstar met GTA 3 naar het 3D gebeid overstapte werd het volgens sommige tot beste game uitgeroepen. Al vlug kwam er een volgende deel die de naam Vice City had en ook hij was heel succesvol. En nu is er San Andreas die hetzelfde formule behoudt maar gewoon meer. Hoe meer? Dat lees je hier.

Voor ik aan het grote gameplay gedeelte begin, eerst iets meer over het verhaal. Jij bent Carl ‘CJ’ Johnson die na 5 jaar in Liberty City terugkomt naar Los Santos om de begrafenis van zijn moeder. Zijn moeder is doodgeschoten maar ze weten niet door wie. Maar echt goed ontvangen wordt je niet. Eerst wordt je voor niets achtergelaten door een paar agenten waaronder officer Tenpenny (Stem: Samuel L. Jackson) en je broer Sweet is je ook niet echt blij terug te zien. Maar alles komt wel op zijn pootjes tussen jij en broer en ga je met Ryder en Big Smoke, de 2 beste vrienden van hen, op zoek naar de moordenaar van je moeder en proberen ze weer van Grove Street tot een grote gang te vormen want die is niet meer wat het ooit was: een grote en sterke gang.

In het begin kan je alleen maar bewegen in Los Santos, maar later in het spel ook door San Fierro en Las Venturas. Het is een mooie verhaal en het boeit je meteen door het goede verhaal, sterke dialogen en coole personages. Nu kijken we naar gameplay. Zoals gezegd behoudt Rockstar dezelfde formule als in GTA III en GTA: VC, maar toch zijn er heel wat nieuwe dingen. Het belangrijkste is misschien wel de toevoeging van een RPG-achtige systeem. In dat systeem zijn er statistieken, de belangrijkste is ‘Respect’ die je moet vol moet krijgen tot 100%. Er zijn nog meer balkjes dan dat en die maak je vol door handelingen te volbrengen. Er is bv. een balkje ‘Fat’ die toont hoe vet je bent en door alleen maar te eten en niet te bewegen zal dat aanvullen en zal je dikker worden. Weer mager en sterker worden doe je door naar de gym te gaan. Er zijn ook balkjes voor fietsen, auto’s, motors, shotgun, pistol, enz… en die moet je allemaal vol krijgen want daardoor kan je meer dingen zoals 2 wapens tegelijk vasthouden of je valt minder snel van je fiets en kan je grotere sprongen maken.

Naast het nieuwe RPG - systeem zal je ook merken dat GTA: SA veel groter is, ongeveer 5 keer groter dan Vice City en elke stad is zo groot als Vice City. Tussen de steden heb je dan het platteland met kleinere dorpjes en dat is ook toch belangrijk voor de gameplay en verlengt de speelduur. Het richten is gemakkelijker geworden want je hebt nu een autoaim knop waarmee je direct kan mikken en schieten maar hij staat nog niet helemaal op punt want als je omsingeld wordt door vijanden kan je er niet mee richten en moet je weer handmatig schieten wat moeilijk is. Naast het hoofdverhaal zijn er natuurlijk weer een gezond aantal zijmissies zoals met truck naar een punt rijden binnen de tijd en dat zorgt voor extra geld. Ook zijn er weer dingen die je moet verzamelen of aan voldoen, bv. in Los Santos moet je 100 tags overspuiten.

Je kan ook meedoen aan wedstrijden. Je hebt gewone race wedstrijden maar ook Lowriders competities, triatlon wedstrijden, mountainbike wedstrijden en zelfs dans wedstrijden. Maar er is nog meer, je krijgt o.a. een vriendin en die moet je natuurlijk goed verzorgen door regelmatig op bezoek te gaan en mee weg te gaan. Dus je ziet met een spel zoals deze heb je veel aan je hoofd en daardoor is de speelduur enorm. Over voertuigen val er ook niet te klagen, er zijn weer veel auto’s, vliegtuigen (en als je eruit springt kan je zelfs skydiven, op voorwaarde dat je een parachute bij je hebt natuurlijk), brommers en boten. Je kan zelfs auto’s opzetten. De mogelijkheden zijn natuurlijk niet zo groot als NFSU maar is leuk meegenomen. De game is ook veel gewelddadiger en er komt veel meer vuil taalgebruik dan vroeger dus dit is een game voor (jonge) volwassenen en niet voor kleine kindjes van 10 jaar. De game is een must – have geworden voor alle fans en voor mensen die de reeks nog niet zo goed kent, want als je de reeks nog niet kent verdubbel dan maar het speelduur.

Grafisch is het minder, het is natuurlijk allemaal mooier dan Vice City. De auto’s zijn mooier uitgelijnd, geen hoekige handen, beter uitziende personages,… Maar grafisch is het toch al verouderd. Er zijn wel speciale effecten aanwezig zoals een motion blur-effect bij hoge snelheid en een nogal grauwe look, zoals mist, bij een regenbui, die zijn wel allemaal mooi maar die maken maar een deel goed. We zijn dus beter gewend van onze PS2. De cut-scènes zijn ook niet zo mooi er zien er heel hetzelfde uit als de in-game beelden. Dit is echter niet het enigste mankement, het spel heeft ook veel last van pop – ups. Bij het rijden met auto is dat natuurlijk niet erg, maar bij het vliegen kan het best storend zijn. Zo is er een level waar je zo laag mogelijk moet vliegen tegen de grond om niet gezien te worden maar dan verschijnt er een plots bos uit het niets en vlieg je daartegen en mag je opnieuw beginnen, wat zorgt voor de nodige frustaties. Wees echter niet bang: gameplay en geluid maken het allemaal goed.

Net zoals vorige games is het geluid weer van hoog niveau. Niet bevat de game een aantal sterke acteurs zoals Samuel L. Jackson en Peter Fonda voor de stemmen van de personages. Het bevat weer een gezond aantal tracks uit de jaren 90. Van classic hip hop tot alternative rock die allemaal een eigen muziekzender krijgen met een zeer grappige reclame en een dj. Ook het geluid van de auto’s, geweerschoten, botsingen, sirenes zijn perfect. Op vlak van geluid hoor deze San Andreas tot de top op de PS2.

Met een spel als deze verveel je geen minuut. Er is wel altijd iets te doen en als je weet dat het verhaal al zo’n 50 uur van je tijd in beslag neemt mag je zeker reken op minimum 80 uur speelfun. Nieuw aan deze San Andreas is ook dat je nu met 2 kan meespelen. Je hoeft enkel naar een plek gaan waar de 2 player incoontje is en je kan met 2 spelen en vrij rondlopen in de wereld om de boel op stelten zetten, je kan wel niet het verhaal zelf spelen met 2. Door dit verhoogt fun gehalte nog meer en hij was al zo hoog.

Grand Theft Auto: San Andreas is een must have voor iedereen. Je verveelt je geen minuut en bent altijd bezig omdat er veel nieuwe mogelijkheden zijn en je met twee spelers kan spelen.. Maar dit is niet werelds beste game ooit. De game loopt wat achter op de graphics en er zijn heel wat pop-ups. Maar gameplay, geluid en fun factor maken alles goed.

26%
37%
12%