Halo Wars

Halo Wars
27/02/2009
Strategy
ja
Xbox 360

Wanneer mensen de naam Halo horen vallen, denken ze al snel aan die Science Fiction-shooter waar de mensheid bedreigd wordt door buitenaardse wezens. De serie was zeer succesvol op de Xbox en afgelopen woensdag kwam het derde (en waarschijnlijk laatste) deel uit voor de Xbox 360. Wat minder mensen weten is dat de Halo franchise eigenlijk begon als Real Time Strategy game voor de PC. Wanneer we dan in ons achterhoofd houden dat games als Lord of the Rings en Command & Conquer hebben bewezen dat RTS games uitstekend op de console kunnen worden gespeeld, is het niet meer dan logisch dat er dan tóch een RTS komt die zich afspeelt in het Halo-universum. Verwelkom Halo Wars.

De game speelt zich af vóór de gebeurtenissen uit Halo: Combat Evolved. In die peroide maakten ‘wij’ mensen voor het eerst kennis met het buitenaardse ras de Covenant. Ze bedreigen de mensheid en jij moet hier iets aan doen.

In Halo Wars krijg je de controle over het United States Marine Corps (USMC). Je moet ervoor zorgen dat je het gevaar dat de Covenant vormt verslaat. Net als in alle andere strategie games doe je dit door het bouwen van een basis, het rekruteren van soldaten en het bouwen van tanks. Op zichzelf is dit niet heel bijzonder of vernieuwend, maar men is een stapje verder gegaan. Wanneer je wel eens een Halo game hebt gespeeld, weet je dat de sfeer hierin zeer goed is en écht ‘des Halo’s’. Deze sfeer herken je duidelijk terug in de opzet van de game. Alle elementen in het spel gedragen zich zoals ze dat in de andere Halo games doen. Hierbij vlucht een Grunt bijvoorbeeld bang weg wanneer zijn leider dood is geschoten, rijdt een Warthog op de typisch ‘slingerende’ manier en schieten Jackals op hun eigen sneaky manier. Zo ook in Halo Wars. Het is echt een feest van herkenning en ik kan alleen maar zeggen dat Ensemble Studios hier een dikke pluim voor verdiend.

Het enige dat ontbreekt is Spartan 117 oftewel de Master Chief. In de game zul je namelijk voornamelijk met de USMC spelen, maar er zijn momenten dat je de Spartans tot je beschikking hebt.

Het besturen van de eenheden is zeer ingenieus en werkt heel goed. De game zal veel gebruikmaken van sneltoesten: wanneer je bijvoorbeeld naar beneden drukt of de D-Pad, zal je in één keer verplaatst worden naar jouw basis. Het selecteren van de eenheden gaat ook heel makkelijk en zal heel natuurgetrouw aanvoelen. De besturing zal, als we de makers mogen geloven, alleen maar bijdragen aan de speelbaarheid van het spel en zal niet voor ergernis zorgen. Dit is in een RTS game heel erg belangrijk, omdat het anders gewoon niet mogelijk is om de game fatsoenlijk te spelen. Laten we dus maar hopen dat Ensemble gelijk heeft!

Naast de typische Halo-sfeer ziet het spel er ook nog eens schitterend uit. De mooiste lichteffecten zijn in de game verwerkt en net als in Halo zijn de ontploffingen heel erg mooi. Verder zijn alle omgevingen, eenheden en natuurverschijnselen goed uitgewerkt en zien ze er gedetailleerd uit. Alles is tot in de kleinste puntjes uitgewerkt. Ook leuk is dat er altijd wat gebeurt in jouw basis. Mariniers die aan het opdrukken zijn, lassende mechanieken of kleine rookwolkjes die uit de silo’s omhoog dwarrelen. Het is heel goed te zien dat Ensemble veel aandacht besteedt heeft aan alle kleine details en dit is natuurlijk alleen maar benoemenswaardig. Mocht je zelf al willen zien hoe deze game eruit ziet? Op Xbox Live Marketplace staat een tien minuten durende demonstratie waarin goed wordt uitgelegd hoe de besturing precies werkt en waarin je kan zien hoe mooi en sfeervol de game is. Mocht je nog geen Xbox 360 hebben dan kan je dit filmpje ook hier bekijken.

Verder heeft Ensemble Studios bekendgemaakt dat de game zal beschikken over een online co-op modus náást de gewone modi. Hierin kan je dus, via Xbox Live, samen met iemand anders tegen de Covenant vechten. Hoe dit precies in z’n werk zal gaan is niet bekend, maar het is wel vernieuwend. Of het leuk zal zijn is nog maar eventjes afwachten.

Het ziet er goed uit voor Halo Wars. De combinatie van het Halo-universum, de mooie graphics en de ingenieuze besturing zorgen voor een, naar alle waarschijnlijkheid, goed eindproduct en een leuke voortzetting van de Halo franchise. Helaas moeten we nog een half jaartje wachten. De game staat ingepland voor een release in de lente van 2008. Ik kan in ieder geval niet wachten tot de game in de winkels ligt. En dit lijkt me een heel goed teken

Discord

Hot
Enquête
Verrassend
26%
Verschrikkelijk
37%
Prachtig
12%
Het maakt mij niet zoveel uit
25%
Totaal aantal stemmen: 100 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner