Just Cause 2

Just Cause 2
26/03/2010
Action
nee
PC, PlayStation 3, Xbox 360

In 2006 kwam Just Cause uit, de game die je in de schoenen van Rico Rodriquez zette. Just Cause werd matig ontvangen door de pers. De eentonige missiestructuur en het ‘lege’ eiland waarop je speelde deden het spel de das om. Over een opvolger werd al een tijdje voorzichtig gespeculeerd en opeens was hij daar. Een paar dagen voor de start van de E3 in 2009 verscheen er een trailer van het spel. Hieruit konden we een klein stukje van de verhaallijn opmaken en zagen we gelijk de stunts die we van Just Cause gewend waren.

Just Cause 2 laat je opnieuw kennis maken met Rico Rodriquez. Er zijn twee gameplay elementen die erg belangrijk gaan worden in de game. Ten eerste heb je de grappling hook. Ten tweede heb je je parachute. Je grappling hook kun je schieten op alles wat los en vast zit, waarna Rico er in no-time naartoe beweegt. Ook je parachute kun je op elk moment openen en sluiten. Hierdoor heb je direct een enorme vrijheid en kun je je omgeving gebruiken om vijanden uit te schakelen. Dit zorgt voor vermakelijke gameplay. Een aantal voorbeelden zijn het vastmaken van een vijand aan een gastank of hem bevestigen aan een motor en hem belonen met een ritje over het eiland. Verwacht niet dat hij dit overleeft. Verder kun je net als in Mercenaries 2 helikopters en andere voertuigen kapen.

Tijdens het slingeren met je grappling hook kun je ook gelijk je parachute uitklappen. Dit maakt je vrijheid nog groter. Eigenlijk kan de parachute meer worden beschouwd als een soort vliegmachine. Hier een voorbeeld. Tijdens een scène waarin Rico met een informant onderweg is naar zijn ‘crib’, moet je de informant beschermen tegen de aanvallende vijanden. Rico slingert met zijn grappling hook van auto naar auto. Hij staat op het dak van een legervoertuig en schakelt de vijanden een voor een uit, waarna hij met zijn parachute van de auto afvliegt om vervolgens met zijn grappling hook weer naar een ander voertuig te springen. Hier bevestigt hij een lading C4 op en weg is hij weer. De voertuigen exploderen en de informant is in veiligheid gebracht. Dit is een enkel voorbeeld van het combineren van je grappling hook en je parachute. Op deze manier gaat de gameplay in Just Cause 2 waarschijnlijk niet snel vervelen.

 
In het eerste deel was dit namelijk een probleem. De missie`s waren te eentonig waardoor je er al snel geen zin meer in had. Ontwikkelaar Avalanche Studios probeert dit met verschillende gameplay elementen te veranderen. Dit lijkt allemaal goed te zitten, al maak ik me toch zorgen om een aantal dingen.

Er zullen veel mensen zijn die worden afgeschrikt doordat het spel zo over-the-top is. We zagen Rico bijvoorbeeld niet alleen op voertuigen staan, maar ook op een vliegtuig weet hij zijn evenwicht te behouden. Voor deze groep mensen zal Just Cause 2 dus niet geschikt zijn. Buiten dit feit denk ik ook dat de AI slecht gaat worden. Just Cause 2 speelt zich namelijk af op een ontzettend groot eiland. Dit is allemaal leuk en aardig, maar in Far Cry 2 zorgde de grote open wereld er ook voor dat de tegenstanders vreselijk dom waren. Hierdoor kan het spel te makkelijk worden. In de video zien we het hoofdpersonage een legerkamp aanvallen. Hij kan rustig door dit kamp heenlopen terwijl vijanden op luttele meters afstand op hem staan te schieten. Toch komt Rico Rodriquez niet één keer in de problemen en maakt hij ze allemaal rustig af.

Ik vertelde net al dat de game zich afspeelt op een ontzettend groot eiland. Voor meerdere games is dit tegenwoordig het verkooppraatje en de wereld in Just Cause 2 is zelfs 1024 vierkante meter groot. Veel ontwikkelaars die dit geweldige marketingpraatje hadden bedacht, wisten naderhand niet hoe ze deze wereld moesten vullen. Wat volgde was een wereld waarin je eigenlijk maar weinig kon doen. Ik hoop dat de ontwikkelaar er in Just Cause 2 wel voor zorgt dat er genoeg te doen is.

Om deze preview positief af te sluiten, gaat de grote wereld in het spel er wel mooi uitzien. Dit heeft niet eens zozeer te maken met de scherpe graphics van bijvoorbeeld de karakters, maar met de omgevingen. De groene jungle valt meteen op en verder lijken de omgevingen ook genoeg variatie te bieden. Naast de tropen zien we ook besneeuwde bergtoppen, droge vlaktes, rivieren en natuurlijk de zee. Dit zorgt voor een kleurrijke presentatie waar ik nu al met mijn parachute overheen wil vliegen.

Verwachting

Er moet veel gebeuren, wil Just Cause 2 de topgame worden die zijn voorganger niet was. Ik kijk met gematigde gevoelens uit naar het spel. De grappling hook en parachute gaan voor gameplay zorgen waarin de grens bij je eigen creativiteit ligt. Dit zorgt voor veel variatie. Ik vrees echter dat de AI door de grote wereld ronduit slecht gaat worden. Verder zorgt Avalanche Studios er hopelijk voor dat er genoeg te doen is op het enorme eiland. Met de variatie in omgevingen lijkt het in ieder geval wel goed te zitten. Op 26 maart moet Just Cause 2 worden gereleased en kunnen we Panau Island gaan ontdekken.

Discord

Hot
Enquête
Verrassend
26%
Verschrikkelijk
37%
Prachtig
12%
Het maakt mij niet zoveel uit
25%
Totaal aantal stemmen: 100 | 0 reacties

Games Headliner