• De casual speler gaat hier wel lol mee hebben
  • All-Stars Mode
  • Just Dance Unlimited geeft honderden tracks…
  • …tegen een meerprijs
  • Cameraregistratie is erg wisselvallig
  • De tracklist is erg eentonig

In de ruim negen jaar dat ik videogames recenseer, heb ik regelmatig met mijn handen in het haar gezeten. Soms vond ik een game erg goed of juist slecht, maar lukte het me niet goed om uit te drukken waarom. Andere keren doet een game juist niets bijzonders op welk front dan ook, waardoor je weinig stof hebt om je artikel mee te pennen. En dan zijn er nog games zoals Just Dance 2020, waarbij het grootste obstakel is om niet in herhaling te vallen.

De introductie verklapte het waarschijnlijk al, maar als je overweegt Just Dance 2020 aan te schaffen om te genieten van grootse vernieuwingen, dan ga je je geld beter ergens anders besteden. Van de lay-out van het menu, de visuele presentatie tot aan de game mechanics; maar bar weinig van Just Dance 2020 oogt niet als een hoogstens minimaal verbeterde versie van Just Dance 2019. De enige vernieuwing vind je in All-Stars mode, waarin je tien tracks uit eerdere delen doorspeelt om een nieuw nummer te ontgrendelen.

Unlimited tracklist

Daar die tracks niet standaard in het spel zitten, nemen we ze niet mee in onze beoordeling van de tracklist, waar we een stuk minder positief over zijn dan vorig jaar. Want waar die destijds ook niet onze favoriete muziek bevatte, was die wel gevarieerd genoeg om voor ieder wat wils te bieden. Dit jaar is het echter vooral recente popmuziek die de 42 plaatsen vullen, met slechts een handjevol tracks die niet onder deze noemer geschaard kunnen worden.

Natuurlijk keert Just Dance Unlimited weer terug, waardoor dit bescheiden aantal uitgebreid kan worden tot honderden nummers in allerlei stijlen waarmee iedereen zijn of haar heil gaat kunnen vinden. Maar daar moet je wel de portemonnee voor trekken: € 2,99 voor een dag of € 24,99 voor een jaar. Nog altijd niet té duur voor de fanatieke speler, maar net als vorig jaar steekt het dat je in essentie moet betalen om eerder gekochte spellen te kunnen spelen met de beste registratie. Tenminste, dat zou zo zijn als de registratie ook verbeterd was.

Achteruit?

Net zoals afgelopen jaar, heb ik Just Dance 2020 gespeeld met de Move, de app Ă©n de PlayStation Camera. De eerste twee presteerden zoals verwacht en kunnen het best worden beschreven als bevredigend. Helaas kan je met het tracken van handen immers maar zoveel doen. Maar toen de Camera aan de beurt was kwamen we tot vreemde constateringen.

Met enige regelmaat raakte de camera ons volledig kwijt tijdens het spelen of werden we niet geregistreerd in het laadscherm. Je zou denken dat dit aan de hardware ligt, aangezien de PlayStation Camera berucht is om zijn wispelturigheid, maar daar heeft ondergetekende zijn twijfels bij. De registratie verschilt namelijk drastisch tussen nummers, waarbij vooral de nieuwe tracks voor problemen zorgden. Voor de zekerheid hebben we daarom nummers uit 2019 gespeeld via Just Dance Unlimited Ă©n Just Dance 2019. De opvallende conclusie van dit experiment was dat Just Dance 2019 doorgaans beter presteerde. Dit doet vermoeden dat bij de ontwikkeling van Just Dance 2020 de camera gevoeliger is gemaakt voor betere registratie van je bewegingen, maar daarmee ook gevoeliger is gemaakt voor stoorzenders. Ben er dus zeker van dat je kamer zo vrij mogelijk is als je met de camera wenst te spelen. Want zelfs met alle ergernissen die het met zich meebrengt, blijft dat de beste manier om de game te ervaren, al zal de casual speler zich vermaken op elke manier.

Just Dance 2020 is weinig meer dan Just Dance 2019 met een nieuwe tracklist, een korte nieuwe mode en meer problemen met de PlayStation Camera. Maar omdat die laatste niet consequent is, nemen we die niet mee in het eindcijfer, dat lager uitvalt dan vorig jaar door de beperktere appeal van de inbegrepen nummers.