75%
70%
  • Ziet er fantastisch uit
  • Erg creatief en origineel
  • Erg kort
  • Erg gemakkelijk

Kirby is niet het eerste personage waar je aan denkt als je Nintendo hoort, maar de kleine roze blob heeft al ontzettend vaak gefigureerd in fantastische games van het bedrijf. Voor de thuisconsoles is er al een tijdje geen nieuwe game van Kirby geweest en daarom schakelde Nintendo de mannen van Hal Laboratory en Good Feel in om Kirby’s Epic Yarn te ontwikkelen. Benieuwd of zij erin geslaagd zijn om een nieuwe topper voor de Nintendo Wii af te leveren, lees dan snel verder.

Als je het spel opstart, moet je niet denken dat ze de draad kwijt zijn geweest bij de ontwikkelstudio. Kirby is namelijk niet meer helemaal roze, maar bestaat slechts uit een woldraadje. Echter is Kirby niet het enige van textiel. In de wereld waar Kirby zich bevindt, Patch Land, is namelijk alles opgebouwd uit allerlei soorten stof.

Het simpele verhaal wordt door een stem voorgelezen als zijnde een Dikkie Dik verhaal uit Sesamstraat en gaat over een slechterik die Patch Land in verschillende lappen stof heeft verdeeld. Toevallig is Kirby daar ook beland en zoals je het al raadt, moet hij ervoor zorgen dat de wereld weer één geheel wordt. Hiervoor moet hij verschillende werelden doorkruisen om uiteindelijk de eindbaas te verslaan en een speciaal soort draad te bemachtigen, waarmee hij de wereld weer aan elkaar kan naaien.

In tegenstelling tot de meeste games van Kirby is het in Epic Yarn niet mogelijk om krachten van vijanden te absorberen. Dit keer wordt het je iets gemakkelijker gemaakt en zul je op bepaalde punten kunnen transformeren. Het aantal verschillende transformaties is ontzettend groot: je vliegt bijvoorbeeld rond als een UFO, je neemt plaats op een surfplank, rijdt met een brandweerwagen om brand te blussen en je kunt te allen tijde in een autootje veranderen. Wat transformaties betreft zit er enorm veel variatie in, wat absoluut ten goede komt aan de gameplay.

De stoffen wereld zorgt voor enorm leuke momenten. Met het zweepje, dat ook uit een draadje bestaat, kun je vijanden uit elkaar trekken, maar ook bepaalde dingen in de omgeving veranderen. Zo kun je bijvoorbeeld twee bergen wat dichter naar elkaar toe trekken, zodat je erover heen kunt lopen. Dit wordt in beeld gebracht alsof je een lap stof met een draadje bij elkaar trekt. Daarnaast zijn er veel verborgen spullen die je vaak achter lapjes stof vindt. Deze lapjes stof kun je ook met het zweepje weghalen.

De spullen die je verzamelt en gebruikt voor de inrichting van je huis zijn vooral zoethoudertjes om de game wat langer te spelen. De main game is namelijk behoorlijk kort voor de mensen zonder verzameldrang. Daarnaast is het spel ook erg simpel. In plaats van dood te gaan en opnieuw te beginnen, zul je, wanneer je geraakt wordt, of wanneer je ergens in valt, enkel kraaltjes verliezen. Deze kralen gebruik je om extra levels te unlocken, maar als je een beetje je best doet, zul je ook niet veel kraaltjes verliezen. Het spel is ook met twee personen speelbaar, maar onze ervaringen zijn daarbij vooral dat je elkaar in de wegloopt.

Dat was even het minder positieve aan Kirby, we gaan snel weer verder met positieve berichten. Het spel is ondanks het lage niveau erg leuk om te spelen, maar vooral de prachtige graphics steken er bovenuit. Alles, werkelijk alles is van stof en daarmee zijn erg leuke trucjes uitgehaald. Als je bijvoorbeeld een huisje binnengaat, zie je de stof opbollen, alsof er een klein bol blobje onder zit. Naast dit voorbeeld zijn er nog vele te noemen die je doen glimlachen tijdens het spelen. De sound in de game doet dat eveneens.

Kirby’s Epic Yarn is een zeer originele en creatieve platformer geworden. De vele transformaties en de interactie met de textiele wereld zijn geweldig, waardoor je de game in één ruk uitspeelt. Oké, dat komt ook door de korte duur en de zeer lage moeilijkheidsgraad. Dat is jammer, maar dat betekent niet dat je er geen plezier aan zult beleven. Wat dat betreft zit het namelijk wel snor met Kirby.