75%
75%
80%
  • Veel verschillende onderwerpen
  • Humor door elkaar te irriteren
  • Mag soms wat sneller

Heb jij ook van die vrienden die altijd alles beter weten? Of van die kennissen waarmee je samen een quiz op tv kijkt, die het ene na het andere goede antwoord door de kamer schreeuwen, terwijl jij schaapachtig voor je uit zit te kijken? Precies, we hebben allemaal wel iemand in ons hoofd. Misschien zijn het net niet de categorieën die jou aanspreken, waardoor je het lastig hebt om je hoofd boven water te houden. In Knowledge is Power, waarin je smartphone je wapen is, heb je wat meer het heft in eigen handen.

In Knowledge is Power neem je het op tegen maximaal vijf vrienden. Je zult je door een breed scala aan vragen moeten worstelen, variërend van mythes en legendes tot cocktails. Telkens weer zul je uit vier antwoorden moeten kiezen, maar pas op, want je maten kunnen met vervelende power-ups je het leven zuur maken. Genoeg ingrediënten dus voor een avondje hilariteit, maar vormen de ingrediënten ook dat waar we op hopen?

Quizzen, en snel een beetje!

Dat Knowledge is Power een game van Wish Studios is, is al snel te zien. De grafische stijl is identiek aan hun vorige PlayLink-titel, That’s You!, waarin je vragen over elkaar moest beantwoorden. Een iets minder herkenningspunt is de snelheid die het spel te bieden heeft. De verschillende animaties die het spel rijk is, zijn niet door te spoelen, waardoor een spel soms onnodig langer duurt. Op een gegeven moment is het wel duidelijk wat een vriesaanval doet met het poppetje van je tegenstander. Dit kan na een aantal keer ook sneller worden weergegeven. Het is daarmee eigenlijk ook het enige echte minpunt van Knowledge is Power. Nu we die hebben gehad, kijken we wat het spel verder heeft te bieden.

Niet alleen meerkeuze

Het spel kent zoals gezegd verschillende onderwerpen aan vragen. Deze onderwerpen komen middels meerkeuzevragen aan bod. De vraag wordt op het scherm voorgelezen, waarna je op je smartphone voor een antwoord kunt kiezen. Hoe gemakkelijk je het antwoord kunt kiezen, hangt af van de power-ups die tegen je zijn gebruikt. Zo kunnen je antwoorden onder andere worden bevroren, waardoor je eerst het ijs erop kapot moet tikken voordat je erbij kan. Daarnaast kan je LCD’tje ook met smurrie zijn besmeerd, waardoor je eerst je vinger als een verkapte ruitenwisser moet gebruiken. Het maakt het antwoorden niet onmogelijk, maar kan de boel wel vertragen. En aangezien de snelste met het goede antwoord de meeste punten krijgt, kan het je behoorlijk dwarszitten.

Naast de meerkeuzevragen die je dus kunt dwarsbomen, zijn er ook enkele sorteer-games, waarin je antwoorden moet swipen. Zo werd ons scherm een keer verdeeld in een kant Tom Cruise en een kant Tom Hanks, waarna we filmtitels in het midden naar de juiste kant moest swipen. Doe dit het snelst en het best en het levert je een goudmijn aan punten op. Een welkome afwisseling tussen al het meerkeuzegedoe.

La Grande Finale!

Wanneer de rondes zijn gespeeld, is het tijd om ons naar een torenhoge pyramide te begeven. Hier zorgen goede antwoorden dat je naar verdiepingen hoger op de pyramide wordt gelanceerd. Wie het snelst de top van het bouwwerk heeft bereikt, mag een klein feestje vieren. In het spel wordt niet alles uit de kast gehaald om de winnaar te feliciteren, maar het gaat toch om de eer.

Knowledge is Power is eigenlijk net zo degelijk als That’s You!. Het steekt goed in elkaar en speelt lekker weg. Niet alleen kennis, maar ook snelheid en een beetje geluk spelen een rol. Een prima combinatie om lol te hebben met vrienden. Soms laat het spel iets te lang op zich wachten, maar daarmee zijn alle minpunten eigenlijk wel genoemd. Knowledge is Power speelt lekker weg en kan gemakkelijk opgestart worden wanneer het even stilvalt in de woonkamer.