60%
  • Audiovisueel goed opgeknapt
  • Ouderwets platformen
  • Camera een doorn in het oog
  • Weinig diepgang
  • Repetitief

Negen van de tien keer dat we praten over een remaster van een game, gaat het over een spel dat zijn sporen wel heeft verdiend. Denk hierbij aan The Last of Us, God of War III, Jak & Daxter en vele anderen. Een game die de vorige generatie niet zoveel eer wist te behalen, Legend of Kay, probeert nu twee generaties later alsnog de nodige faam te vergaren. Met een uitgave op de PC, Wii U, PS3 en PlayStation 4 hoopt ontwikkelaar Nordic Games zowel oude bekenden als nieuwe gamers aan te spreken.

Legend of Kay verscheen in 2005 voor de PlayStation 2, waarna in 2010 werd besloten het spel naar Nintendo’s 3DS te brengen. Nu, vijf jaar nadat we voor het laatst iets van de legende gehoord te hebben, ligt Legend of Kay Anniversary voor onze voeten, een remake van de platformer van een decennium terug.

Legend of Kay vertelt het verhaal een vredelievende wereld waarin katten, panda’s en onder andere kikkers vredig samenleven vanwege de religieuze manier van leven volgens de Way. Generaties op generatie werd deze code doorgegeven, maar toch verwaterde de religieuze manier van leven steeds meer. Uiteindelijk was de code niet meer leidend in het land Yenching, waarna de gorilla’s en ratten het land binnenvielen en de wereld op z’n kop zette.

Onderdrukt door de gorilla’s en apen, vinden wij in een klein dorpje de kat Kay terug. Onder leiding van The Master probeert hij te leren hoe hij zijn mannetje moet staan tegen al het kwade dat overal om hem heen loert. Al snel valt de vijand binnen om te melden dat er niet getraind mag worden. De trainingsschool van de Master wordt gesloten en Kay besluit om de rat die hier verantwoordelijk voor is (Tat) hoogstpersoonlijk op te zoeken.

Wat volgt is een lang avontuur door moerassen, bossen, ruĂŻnes en tempels. In deze ruĂŻnes en tempels volgen twee momenten elkaar continu op: vechten tegen de vijand en het oplossen van een puzzel. Het vechten tegen vijanden doe je in eerste instantie met je zwaard, maar later in het spel speel je ook andere wapens vrij. Het oplossen van puzzels gebeurt doorgaans door een gebied uit te kammen en vier standbeelden van katten te toucheren, waardoor het pad naar het volgende gebied zich opent. Hier en daar wordt er in de puzzels nog wat variatie aangebracht, of wordt er een knap staaltje platformen van je verwacht, maar over het algemeen is het al snel duidelijk wat de bedoeling is. Daarnaast zul je heel het spel lang geld verzamelen, waarmee je upgrades kan kopen. Denk hierbij aan drankjes om je vaardigheden te verbeteren, of aan extra HP- of MP-containers. Soms biedt de winkel je ook een wapenupgrade aan. Dit is doorgaans omdat je de gratis upgrade een paar levels terug hebt laten liggen.

Omdat het riedeltje van deze platformer zichzelf soms wel heel opvallend herhaalt, moet gezegd worden dat de verveling enigszins kan toeslaan. Een gebrek aan echte diepgang is goed waar te nemen. Ook de fixed camera is vooral bij gevechten een doorn in het oog. Wanneer je in een hoekje komt te staan, is het doorgaans hopen dat je goed slaat, want een muur blokkeert je zicht. Het is iets wat meteen aantoont dat we hier te maken hebben met een spel van twee generaties geleden, in plaats van met een gloednieuw spel. De graphics doen overigens vermoeden dat het spel helemaal niet zo oud is. Ontwikkelaar Nordic Games heeft een knap staaltje techniek weten te produceren, door onder andere vele fonts opnieuw te ontwikkelen. Het enige minpuntje dat audiovisueel kan worden opgemerkt, is dat de ondertitels niet altijd synchroon lopen met de tekst van de personages.

Legend of Kay Anniversary is er audiovisueel gezien zeker in geslaagd om de degelijke game uit 2005 weer tot leven te wekken. Enkele mechanics zorgen er wel voor dat het spel erg gedateerd aanvoelt. Vooral de camera is regelmatig een doorn in het oog. Het gebrek aan variatie en diepgang zit dit spel hier en daar een beetje dwars, waardoor het vooral nostalgie is dat deze game speciaal moet maken. Mocht je echter op zoek zijn naar een ouderwetse platformer (met de haken en ogen van tien jaar geleden), dan ben je bij Legend of Kay Anniversary aan het goede adres.