• Mix tussen Star Wars en LEGO
  • Plezier voor jong en oud
  • Humor
  • Mist uitdaging en diepgang
  • Lelijke menuinterface
  • Voertuigen niet altijd even goed bestuurbaar

Lego en Star Wars, twee fenomenen die zeker niet onopgemerkt zijn gebleven in onze samenleving. Vrijwel elke snotneus heeft wel eens lego in zijn handen gehad, en ook de Star Wars films zijn niet ongezien gebleven. Traveller's Tales maakt voor de tweede keer soep met als ingredi√ęnten Star Wars en LEGO. De vraag is echter of het ook te vreten is.

In deeltje één kon je de eerste drie episodes van Star Wars vanuit lego poppetjes ervaren. En in dit deel zal je Episode IV: A New Hope, Episode V: The Empire Strikes Back en Episode VI: Return of the Jedi kunnen herbeleven. Je kunt zelf bepalen wanneer je welke film speelt, en begint elke missie vanuit een kantine waar je de missies kan kiezen, extra's kan unlocken en kan saven. De missies bestaan voornamelijk uit vechtlevels, maar er zijn ook een aantal vlieglevels voor de afwisseling. Net als de gevechten tegen de grote vierpotige robots waar je dan weer een speciale techniek voor moet bedenken om ze neer te krijgen. Het vechten gebeurt met vuurwapens, of met lightsabers wanneer je met een Jedi of Dark Jedi speelt. Jedi's kunnen ook gebruik maken van hun force-powers om objecten te verplaatsen of te vernietigen. De robots C-3PO en R2-D2 dienen dan weer om deuren te openen. Sommige deuren zijn alleen te openen door Bounty Hunters of Stormtroopers. Daarvoor moet je dan even teruglopen naar een apparaat die een helm bij je opzet zodat je ze jouw herkennen als Bounty Hunter of Stormtrooper. In elk level speel je met meerdere personages, en zul je het switchen tussen de personages goed moeten benutten om bijvoorbeeld puzzels op te lossen. Onder andere Luke Skywalker, Chewbacca, Han Solo, Princess Leia, Ben Kenobi behoren tot de speelbare characters. De gameplay van Lego Star Wars is vrij simpel en leuk voor jong en oud, en dat is dan ook de grote troef van het spel.

Nadat je een level in de story modus uitspeelt worden de personages uit dat level speelbaar in de freeplay modus. Hierin kan je de level nog een keer doorkruisen met zelf gekozen characters en zo alle extra's en geheimen vrijspelen. In elke level zijn er ook studs, oftewel muntjes - van lego uiteraard - te verzamelen. Met deze studs kan je weer nieuwe characters, voertuigen en gouden blokken kopen, of nieuwe functies vrijspelen. Als je al je 4 hartjes kwijt bent ben je dood. Maar lego zou geen lego zijn als je het niet weer in elkaar kon zetten. Je wordt dan ook altijd teruggezet, maar verliest hierdoor wel studs. Hierdoor is het spel heel erg gemakkelijk, wat op zich wel jammer is omdat het spel nu een echte uitdaging mist. Aan de andere kant is het weer positief voor jongere spelers, en voor de oudere gamers ook leuk om een keer lekker door te spelen in plaats van steeds tegen een game over scherm aan te kijken.

Grafisch is het spel goed te doen. De lego-wereld ziet er beter uit dan bij mij thuis in de lego-hoek. En ook de animaties van de characters zijn goed gedaan. Het spel bevat ook een flinke dosis humor. Er wordt niet gesproken in het spel, maar de gezichtsuitdrukkingen in combinatie met de versimpelde en 'verlegode' weergave van de Star Wars films toveren vaak een glimlach op je gezicht. De combinatie van LEGO en Star Wars is dus ook zeker (voor de tweede keer) geslaagd. Waar ik minder over te spreken ben is de menustijl. Daar hadden de makers wel wat meer tijd in mogen steken. Fel blauwe, paarse, oranje en gele lettertypes op een vrij lege achtergrond zijn niet mijn idee van mooiheid.

Lego Star Wars II is aardig receptief, de voertuiglevels bieden wel wat afwisseling, maar de gameplay komt vaak op hetzelfde neer. Daarnaast is de besturing van de voertuigen vaak ook niet al te vloeiend. Ik had ook nooit echt zin om het spel te gaan spelen, al is het zeker geen slecht spel. Zelf heb ik dan ook nooit echt wat met Star Wars gehad, maar Star Wars fans zullen dit spel zeker weten meer waarderen als ik. Voor lego uitslovers is het ook een waar feest. De lego sfeer is zeer goed neergezet, en de bouwfreaks kunnen hier en daar hun energie kwijt wanneer er iets moet worden opgebouwd uit lego-steentjes. Ook is het mogelijk om zelf characters samen te stellen uit meerdere lego-onderdelen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een kruising tussen Darth Vader en Princess Leia? Qua mogelijkheden zit het in Lego Star Wars II wel goed. Als je echt alles uit de game wilt halen ben je wel een tijdje bezig. De vraag is dan echter of je het spel dan al niet zat bent. Tot slot bevat het spel ook nog een leuke toevoeging in de vorm van een co-op modus. Door op start te drukken kan een tweede speler meedoen aan de missie.

LEGO Star Wars II: The Original Trilogy is niet heel veel anders dan zijn voorganger, maar is een degelijk vervolg. De goed uitgewerkte combinatie van LEGO en Star Wars maakt het tot een leuk spel. Het spel had misschien wat uitdagender gemogen, sommige dingen hadden beter uitgewerkt kunnen worden, ook had het misschien wat meer diepgang mogen hebben. Buiten dat is LEGO Star Wars II een spel dat zowel jong en oud, Star Wars en LEGO fans weet te boeien.