• Multi-Builds
  • Vol met humor
  • Fanservice
  • Soms té simpel
  • Nog steeds puzzels zonder hint
  • Shoot-outs niet goed uitgevoerd

Star Wars heeft een uitzonderlijk brede doelgroep. Van de ouderen die de eerste film in 1977 zagen tot de kinderen die op de eerste rij The Force Awakens aanschouwen: Star Wars is tijdloos. Het was logisch dat LEGO als ander tijdloos fenomeen hierop inspeelde met de games, en nog logischer dat we een half jaar na de nieuwe film een gloednieuw deel krijgen. Met de sterk wisselende kwaliteit van eerdere LEGO-games in het achterhoofd, vragen velen zich af of dit nieuwe deel echter de moeite waard is.

Iets meer denkwerk

Wie al eerder een van de titels van Travelers Tales heeft gespeeld, weet dat deze op films gebaseerde games in LEGO ook geschikt moeten zijn voor een wat jongere doelgroep. De gameplay is simpel, wordt in stapjes uitgelegd en een vraagteken is altijd in de buurt om je eraan te herinneren op welke knop je ook al weer moest drukken bij die verdomde springveer voor de schattige BB-8. Ook in The Force Awakens ben je het grootste deel van de tijd levels hysterisch met de grond gelijk aan het maken en vijanden uit het scherm aan het meppen, opzoek naar de volgende puzzel. Het is vertrouwd en vooral leuk als je een verzamelaar bent en houdt van dingen kapotmaken.

Maar gelukkig is er geprobeerd de boel op te frissen. De zogenaamde Multi-Builds laten spelers kiezen wat ze van een hoop blijvende blokjes willen bouwen. Zo kun je stormtroopers uitschakelen met een kanon, een robot-krab die zich ingraaft of op een derde (en vaak laatste) manier. Multi-Builds zorgen voor iets meer vrijheid, maar vooral voor iets complexere puzzels. Puzzels waarin je in een bepaalde volgorde voorwerpen moet bouwen, om bijvoorbeeld twee specifieke helden op een hoger gelegen platform te krijgen. Het lichte denkwerk en bijkomende timing doet de serie het écht hersenloze puzzelwerk verlaten, maar lost helaas niet alle tekortkomingen op. Gedurende het verhaal kwam het nog regelmatig voor dat er tientallen minuten doelloos rond werd gerend, door een gebrek aan duidelijke clues.

Stormtrooper in een glas water

Een andere toevoeging is de cover-based shout outs, waarbij je met Finn, Rey, Chewbacca of een ander personage met een geweer vanuit dekking moet schieten. Ook hier wordt het zwaarste werk voor je gedaan: de auto-aim zorgt ervoor dat enkel de trigger over moet worden gehaald en het feit dat stormtroopers traditiegetrouwe maar wat in het rond schieten helpt hier ook niet bij. Gelukkig zijn deze passages vrij kort en dragen ze bij aan het hoge actiegehalte van de game, maar was het fijn geweest om bijvoorbeeld de keuze te hebben om zelf in en uit een dekking te gaan.

Vooral als je niet (Han) solo speelt kun je de simpelheid een beetje vergeten. Het dynamische splitscreen zorgt voor iets meer overzicht in de totale chaos van rondvliegende blokjes van kapotte starfighters, AT-AT’s en andere officiële LEGO Star Wars-sets. Samen proberen alle mogelijke muntjes te verzamelen als een ‘true jedi’ geeft veel voldoening, maar het is nog leuker om elkaar af en toe de gele hoofden in te slaan met je favoriete Star Wars-personages. Vergeet trouwens de hilarische trophy niet te behalen door Darth Vader in elkaar te hakken als Kylo Ren.

Fanservice

En dat is ook waarin LEGO Star Wars: The Force Awakens in uitblinkt: de ongekende fanservice. Onmiddellijk kun je zien dat er een stevige kwaliteitscontrole van Disney over de game heen is gegaan, waardoor de game werkelijk de meest complete LEGO Star Wars tot nu toe is. Het verhaal van de film wordt in tien uur op een hilarische manier verteld, maar bij het behalen van genoeg gouden blokjes zijn er zelfs nog zes bonusmissies beschikbaar. Deze vertellen achtergrondverhalen bij de film en halen meestal de kwaliteit van het hoofdverhaal. De grote hub uit LEGO Marvel’s Avengers is daarnaast ingewisseld voor meer dan tien verschillende bekende planeten, zoals Endor, Jakku en Starkiller Base, die de sfeer ademen van de films.

Verder is de manier waarop dit verhaal wordt verteld bij vlagen geniaal. De grap van per ongeluk een banaan in plaats van pistool vasthouden komt iets te vaak terug, maar de referentie naar Daniel Craig en dat ene grote moment uit de film was uitzonderlijk grappig. Ook stormtroopers die op Jakku in hun zwembroek (maar met helm) liggen te zonnen of met drie treffers een record zetten op de schietbaan maken de game voor iedereen leuk om te spelen. Voor de fans is het verder goed om te weten dat veel van de cast, waaronder John Boyega (Finn), Daisy Ridley (Rey) en Harrison Ford (Han Solo) de studio in zijn gedoken om fragmenten uit de films aan te vullen met gloednieuwe dialogen. Het is de eerste keer dat een film zo nauw samenhangt met een LEGO-game en dat komt de kwaliteit zeker ten goede.

Verzameldrift

Dat de game wat simpel is, betekent niet dat er niet keihard gegrind kan worden. Het is namelijk vrij pittig om werkelijk alles vrij te spelen, maar dat doe je natuurlijk niet zonder reden. De eerdergenoemde bonusmissies en de gigantische sloot aan karakters uit alle films zijn de beste redenen hiervoor. Verder is het de moeite waard om in de Free Play eerder onbegaanbare gebieden te betreden met specifieke personages om zo weer geheimen te ontdekken of geld te verzamelen om je collectie aan personages compleet te maken. Of je voor de zoveelste keer BB-8 wilt afvuren om wéér een simpele draaipuzzel op te lossen is geheel aan de speler, maar de Star Wars-fan komt in ieder geval zeker aan zijn trekken.

Maar vergis je niet, LEGO Star Wars: The Force Awakens is door zijn hilarische verhaalvertelling, de (eindelijk) goed ingesproken stemmen en de simpele gameplay ook leuk voor de niet-fans. De nieuwe shoot-outs staan voor de simpelheid van de game, maar de Multi-Builds maken de game een niet écht hersenloze ervaring. The Force Awakens is een prima LEGO-game en een must-have voor liefhebbers van de film.