70%
80%
  • Audiovisueel bovengemiddeld
  • Meer dan klakkeloos tekst lezen
  • Vertaling is niet geweldig
  • Verhaal kan wat meer vlees aan de botten gebruiken

Als een trotse weeb kan ik beamen dat de zogenaamde nekomimi of kemonomimi enorm populair zijn in bepaalde cirkels. Karakters als de dames van Nekopara, Carrot van One Piece en Re: Zero’s Ferris worden geliefd in deze community en vertegenwoordigen de twee populairste smaakjes: kat en konijn. Grotendeels dankzij Spice & Wolf’s Holo en Fate’s Tamamo-no-Mae is er echter steeds meer ruimte voor varianten op honden.

Zoals de naam al heel duidelijk weggeeft, ga je in Living Together With Demon Fox hokken met een jongedame met trekjes van een vos. De opzet hiervoor is dat je haar gewond aantreft op een berg nadat je in een sneeuwstorm verdwaalt. En hoewel jouw situatie op dat moment ook penibel is, slagen jullie er door samen te werken in om terug te keren naar de stad, waar ze met jouw toestemming intrekt in jouw woning om te herstellen. Een tijdelijk verblijf wordt echter permanent nadat je toegeeft aan vleselijke geneugten.

Pardon?

Ik ga het niet mooier maken dan dat het is: Demon Fox is op en top een porno-game en als je dat zou willen, kun je bijna non-stop seksscènes op je scherm hebben staan. In ruil voor jouw huisvesting heeft vos Vivi namelijk besloten zich volledig aan je over te geven. Maar eerlijk? Je zou jezelf er enorm tekort mee doen.

Demon Fox is namelijk meer dan een visual novel. Gedurende elk dagdeel kun je kiezen hoe je tijd met Vivi spendeert. Neem je haar mee naar de slaapkamer? Ga je het gesprek met haar aan? Neem je haar mee naar het park of mee picknicken? Je hebt meer keuzes naarmate het verhaal verder vordert en hebt met elke keuze invloed op drie verschillende stats: positive feelings, feelings en stress. Die termen dekken de lading echter niet echt en kunnen beter worden geïnterpreteerd als liefde, blijdschap en stress. Helaas is dat niet het enige moment waarop de vertaling te wensen overlaat.

Op de toekomst

Het lokaliseren van games is een enorme industrie en de kosten die ermee gemoeid zijn, zijn daardoor veel te hoog voor een kleine indie-ontwikkelaar. Dit is ook te zien in dit spel, waar vaak lidwoorden worden vergeten, can en can’t, en vergelijkbare samentrekkingen verkeerd worden gebruikt of zinnen niet helemaal lekker lopen. Dat gezegd hebbende, waren de fouten nooit zó storend als bij een game als My Personal Angel, die op momenten borderline onbegrijpelijk werd. Hier zijn het meer slordigheidsfoutjes die wel opvallen, maar niet overmatig afbreuk doen aan het verhaal.

Hoeveel je van dat verhaal ziet, hangt echt af van eerdergenoemde keuzes en kan leiden tot een van vier verschillende eindes, waarbij de ‘’goede’’ een duidelijke sequel opzet. Gaandeweg kun je meer leren over Vivi’s achtergrond en de wereld waarin de game zich afspeelt. Het gaat allemaal niet heel erg diep, maar geeft genoeg achtergrond om je geboeid te houden voor de drie uur die je voor één run nodig hebt. Wat daar positief aan bijdraagt, is dat de art van ongewoon hoog niveau is voor een spel in dit prijssegment (€ 10,79) en dat Vivi voorzien is van Japanse voice acting die niet onderdoet voor menig grote naam in het VN-genre. En hoewel niet meegewogen in dit cijfer, heeft de ontwikkelaar reeds laten weten de vertaling te gaan verbeteren en het verhaal verder te gaan uit te diepen met het oog op een uitbreiding van deze wereld. Dus je gaat op den duur nog meer waar voor je geld krijgen dan ik al deed, waardoor het cijfer van deze review hoogstwaarschijnlijk naar boven zou moeten worden bijgesteld.

Hoewel Living Together With Demon Fox zich met € 10,79 duidelijk in het lagere prijssegment bevindt, is het echt geen laagvlieger als het aankomt op content. De art is aangenaam voor het oog en de voice acting kan zich meten met games die vijf keer zo duur zijn. Het enige waar je echt op inlevert is de vertaling, die echter niet verschrikkelijk is, en de diepgang. Maar met vier eindes á drie uur per stuk, haal je meer dan genoeg waar voor je geld in huis.

26%
48%
20%