65%
  • Goed verhaal
  • Leuke puzzels
  • Navigeren
  • Besturing
  • Balans tussen gevechten en conversaties

Sprookjes, wie is er niet mee groot geworden? Lost in Random is het nieuwste sprookje van ontwikkelaar Zoink. Uitgegeven onder het EA Originals-label, dat in het leven is geroepen om indie-games onder de aandacht te brengen van een groter publiek. Maar eindigt dit sprookje met en zij gamede nog lang en gelukkig?

In Lost in Random kruip je in de huid van Even. Zij is samen met haar zusje Odd opgegroeid in Onecroft, de vuilnisbelt en daarmee de armste provincie in Random. Onecroft is één van de zes provincies in de wereld die wordt geregeerd door een boze koningin. Op de twaalfde verjaardag van Odd slaat het noodlot voor de zusjes toe. Iedereen die twaalf wordt mag eenmalig met de dobbelsteen van de koningin gooien en Odd gooit een zes. Dit betekent dat Evens zus Onecroft moet verruilen voor Sixtopia. Sixtopia wordt gezien als de hoogste provincie op de sociale ladder en dit is dan ook waar de koningin woont. Even voelt echter na een bijzondere droom dat er iets niet goed zit en gaat op avontuur uit. Hierbij wordt ze geholpen door Dicey, haar eigen dobbelsteen.

Een lekker potje kaarten

Lost in Random bestaat vooral uit drie elementen: vechten, kaarten en het verhaal. Tijdens je avontuur krijg je te maken met diverse vijanden, die uiteraard verslagen moeten worden. Dit doe je door het spelen van kaarten, waarbij de kaarten je onder andere kunnen genezen of kunnen voorzien van een zwaard, boog of hamer. Andere kaarten kunnen je bijvoorbeeld in staat stellen om een bom naast de vijand te plaatsen. Bij deze gevechten kom je al direct in aanraking met de willekeur van de game. Het aantal ogen dat je met Dicey gooit bepaald hoeveel punten je hebt om kaarten te spelen. Dit kan zorgen voor leuke en uitdagende gevechten. Je kunt Dicey echter niet te pas en te onpas gooien. Hiervoor moet je eerst de energiemeter vullen. Dit doe je door kristallen van de robots af te schieten die jou aanvallen. Deze kristallen kan Dicey vervolgens oprapen, totdat je voldoende energie hebt gespaard. Zodra je vervolgens je trouwe dobbelsteen gooit pauzeert het spel en kun je de kaarten gebruiken die je wenst in te zetten.

De kaarten die je gebruikt tijdens deze gevechten, spaar je in de loop van het spel. Je bouwt je eigen deck en kan deze naar eigen inzicht aanpassen. Het is ook mogelijk om kaarten te kopen bij Mannie Dex, een pratende boekenkast. Omdat het hier niet om een deck building game gaat is het aanbod wat beperkt. Dit is echter zeker geen minpunt, want dit zorgt ervoor dat het overzichtelijk blijft en voorziet gevechten toch van de nodige dynamiek. Met de juiste kaart is het zelf mogelijk om vals te spelen. Wat ik wel een klein minpuntje vind, is dat je tegen de tijd dat je halverwege de game bent je voldoende geld hebt om alle verschillende kaarten te kopen. Dit zorgt ervoor dat je daarna niet echt gemotiveerd bent om nog op zoek te gaan naar extra kaarten of om extra geld te zoeken om deze te kopen.

Theekransje

Naast het vechten en het verzamelen van diverse kaarten draait Lost in Random toch vooral om het verhaal. Dit is dan ook duidelijk merkbaar in de hoeveelheid cinematics in deze game, die het interessante verhaal goed vertellen. Daarnaast word je op een sprookjesachtige manier door je avontuur heen geloodst door een begeleidende stem, die stukjes van het verhaal loslaat. Er zijn tevens de nodige conversaties, waarbij jij zelf vragen kunt stellen of kunt kiezen welk antwoord je wilt geven. Maar ondanks het goede verhaal zitten hier wat mij betreft ook een aantal minpunten. Zo heeft het weinig tot geen invloed wanneer je er voor kiest geen of niet alle vragen te stellen. Wat bij mij de vraag naar boven brengt waarom ik √ľberhaupt de keuze uit een antwoord heb als dit er vaak toch niet toe doet. Al is dit niet in alle gevallen zo. Denk hierbij aan een baas die je moet verslaan door zijn zinnen rijmend af te maken. Dit is tevens √©√©n van de voorbeelden waarbij Lost in Random je puzzels op laat lossen.

Een ander minpuntje zijn je gesprekken met je trouwe partner Dicey. Deze hebben vaak geen enkele toegevoegde waarde, omdat Dicey antwoord geeft in een onverstaanbare taal. Soms was ik toch wel nieuwsgierig naar wat mij nu zojuist verteld had moeten worden. Maar ondanks deze minpunten blijft het verhaal toch boeiend.

Irritatie puntjes

Helaas zijn de bovenstaande minpunten niet de enige. Gaandeweg kwam ik toch wel wat irritatie puntjes tegen. Te beginnen met de besturing: deze voelt soms wat onhandig aan. Wanneer je over een smalle balk heen moet, dan kost dit aardig wat moeite. Je moet vaak een aantal pogingen ondernemen om op deze balk te komen. Hetzelfde kan gezegd worden over trappetjes; deze op en aflopen gaat vaak niet soepel. Daarbij komt dat de camera soms achter objecten wordt geplaatst, waardoor je geen zicht meer hebt op Even, je vijanden of de weg die je probeert te volgen.

Dan is er ook nog de kaart, deze ziet er erg leuk en prachtig uit. Maar deze is alles behalve praktisch, vooral in de grotere gebieden. De kaart licht wel uit in welk deel je van de map bent, maar toont daarbij niet waar je precies bent. Dat zorgt ervoor dat je soms enigszins verdwaald bent en dat het navigeren vaak erg moeilijk wordt gemaakt.

Het laatste irritatie puntje dat ik wil aanhalen is de onbalans in de wereld van Even. Zoals gezegd draait het voornamelijk om het verhaal en de gevechten. Deze volgen elkaar alleen niet zo lekker op. Vaak kom je in conversaties die eeuwig lijken te duren. Datzelfde kan gezegd worden over de gevechten. Hier lijkt soms geen eind aan te komen, waarbij het ene langdurige gevecht overgaat in het andere. De balans en afwisseling is hierin vaak zoek. Dit zorgt ervoor dat Lost in Random soms erg eentonig kan aanvoelen en dat je drang om door te spelen verloren gaat.

Lost in Random vertelt een interessant verhaal over de zusjes Even en Odd in de wereld van Random, die onder leiding staat van de kwaadaardige koningin. Samen met Dicey ga je uitdagende gevechten aan en los je een aantal gevarieerde puzzels op. Dit zorgt voor leuke en interessante momenten. Maar ik kan niet helemaal zeggen ‚Äúmaar zij gamede nog lang en gelukkig‚ÄĚ, want helaas kent het spel van ontwikkelaar Zoink ook een scala aan minpunten en irritaties. Met als grootste minpunt de besturing. Daarnaast is de balans en afwisseling tussen het verhaal en het voeren van gevechten met vlagen ver te zoeken. Mocht je echter op zoek zijn naar een game met een leuk verhaal en door deze minpunten heen kunnen kijken, dan is Lost in Random zeker de moeite waard.

26%
48%
20%