80%
78%
  • Vermaak als vanouds
  • Minigame Mountain
  • Gebrek aan personages
  • Gebrek aan spelborden

Wie van de twintig en dertig plussers is er niet groot geworden met Mario Party? Het is moeilijk om iemand te vinden binnen deze doelgroep die nog nooit een titel uit de reeks gespeeld heeft. Zelf was ik tot Mario Party Superstars nooit in het bezit van een Mario Party-titel, maar ik heb het vaak genoeg bij vrienden gespeeld. Mijn eerste ervaring met de reeks dateert al van ongeveer twintig jaar geleden, maar ga ik de minigames nog herkennen?

Laten we toch nog even beginnen met een korte omschrijving van wat Mario Party nu precies is voor degene die het nog nooit hebben gespeeld. Mario Party bestaat uit verschillende bordspellen, die zijn voorzien van een Mario-jasje. Het bord kent diverse vakjes met verschillende eigenschappen. Zo zijn er vakjes die een beloning opleveren, zoals gouden muntjes of een item dat je kan helpen. Er zijn ook vakjes die je juist duur komen te staan, doordat je hier bijvoorbeeld munten worden ontnomen door Bowser, één van de figuren uit de Mario-franchise. Deze vakjes bereik je door te dobbelen, waarbij het aantal ogen dat je gooit het aantal stappen is dat je mag zetten. Zodra iedereen heeft gedobbeld vindt er een minigame plaats. In deze minigames neem je het tegen de andere spelers op en de winnaar krijgt hierbij wederom gouden munten. Deze munten kunnen gebruikt worden voor het verkrijgen van items, zoals een dubbele set aan dobbelstenen of een gouden buis, waarmee je direct naar het verkooppunt van de ster gaat. Deze ster kun je vervolgens met deze zelfde munten kopen en is direct het belangrijkste item in de game. De speler die aan het eind van het spel de meeste sterren heeft verzameld mag zich de winnaar noemen.

Minigames, minigames en nog eens minigames

Zoals iedere Mario Party heeft Superstars een scala aan minigames. Voor Superstars is er gekozen om meer dan honderd van de bekende minigames toe te voegen. Deze stammen uit alle tijdperken van Mario Party. Zo zijn er games terug te vinden van de allereerste Mario Party uit het Nintendo 64-tijdperk tot aan die van Super Mario Party op de Nintendo Switch. Dit zorgt voor leuke herkenbare momenten uit het verleden. Er zijn echter geen nieuwe spellen toegevoegd. De minigames variëren van spellen waarbij iedereen het tegen elkaar op neemt, het vormen van teams, tot een strijd van één iemand tegen de rest. Dit zorgt voor leuke momenten thuis op de bank.

De partygame van Nintendo is zoals gebruikelijk met meerdere spelers op één console te spelen. Deze manier van het spel beleven blijft toch echt de leukste manier om het te ervaren. Of je dit nu tegen vrienden doet, met je vriend(in) op de bank of tegen je kind, dit zorgt altijd weer voor lachende gezichten. Het is eveneens mogelijk om een online sessie op te starten tegen één tot en met drie andere spelers. Ook dit zorgt voor een aangename ervaring. Hierbij heb ik wel ervaren dat het spel soms even blijft hangen, maar of dit een kinderziekte is of aan de internetverbinding van één van de spelers lag is lastig te zeggen. Mocht je een verloren moment hebben en even zonder andere spelers een potje Mario Party willen spelen, dan is dit ook mogelijk. Je kunt het opnemen tegen de computer, hierbij kun je de AI op verschillende niveaus mee te laten spelen. Zeker wanneer je de tegenstanders de hoogste moeilijkheidsgraad geeft, zorgt dit voor een enorme uitdaging.

Gebrek aan content

Nintendo heeft ervoor gekozen om Mario Party Superstars te voorzien van tien personages uit de franchise. Dit zijn er minder dan dat bijvoorbeeld Super Mario Party had. Persoonlijk vind ik dit een minpuntje. Aangezien het vooral een collectie is van alles wat we uit de voorgaande titels kennen, waarom dan niet ook alle personages uit het verleden van de game toevoegen. Maar wat niet is kan nog komen middels een content update, maar dat verwacht ik eigenlijk niet. Een ander puntje van kritiek is dat het eigenlijk niet uitmaakt welk personage je kiest. Er zijn geen skills verbonden aan het gekozen poppetje. Het had toch leuk geweest als er kleine onderlinge verschillen waren geweest en het ene personage net iets beter is in een specifiek onderdeel. In zijn voorganger Super Mario Party is dit wel het geval. De verschillende personages beschikken daar over verschillende dobbelstenen.

Hetzelfde dat gezegd is over de personages kunnen we ook zeggen over de spelborden. De game telt op lancering vijf spelborden, die stuk voor stuk erg vermakelijk zijn om te spelen. Alleen na menig potje gespeeld te hebben ken je ze wel. Het aantal van vijf verschillende borden is een beetje aan de magere kant. Net als bij de personages hoop ik dat er middels een content update nog een aantal worden toegevoegd.

Waar de spelborden verschillen van het verhaal omtrent de personages is dat de borden wel anders zijn. Deze zijn verdeeld in verschillende moeilijkheidsgraden. Vooral de jongere spelers zullen dit ook zo ervaren. De meer ervaren speler zal het echter niet veel uitmaken welk niveau er gekozen wordt. Het verschil zit vooral in de mogelijkheden die je hebt tijdens je beurt. De moeilijkere borden hebben meer mogelijke routes om te bewandelen.

Is geduld niet je sterkste kant

Mocht je geen zin hebben in een bordspel en even niet het geduld hebben om te wachten op je beurt, dan kun je ervoor kiezen om naar de Minigame Mountain te gaan. Hier kun je gewoon lekker de minigames spelen zonder op je beurt te hoeven wachten. Selecteer de minigames die je wilt spelen en strijd erop los. En dat is nu precies waar Mario Party omdraait.

Mario Party Superstars bundelt met meer dan honderd minigames de content uit het verleden van de Mario Party-reeks. Aan minigames geen gebrek, maar met slechts vijf borden en tien personages mist er wat content. Superstars brengt verder weinig nieuws. Wanneer je al in het bezit bent van een andere Mario Party-game zal Superstars je weinig brengen, wat de noodzaak tot het aanschaffen ervan enorm klein maakt. Ondanks de lichte kritiek doet Mario Party Superstars wat het moet doen. Het spel van Nintendo zorgt voor enorm leuke momenten in de huiskamer en is het geschikt voor jong en oud.

26%
48%
20%