Massive Action Game

Nu de PlayStation 3 Slim op de markt is, lijkt het Sony wel voor de wind te gaan op de consolemarkt. Steeds meer blockbusters komen uit op de console van het bedrijf en dat biedt hoop voor de toekomst. Eén van deze titels is MAG, ook wel bekend als Massive Action Game. Dat “Massive” mag overigens vrij letterlijk genomen worden, aangezien het in deze game mogelijk is om met 256 spelers tegelijk in een server te spelen. Dat ook nog eens zonder de kleinste vorm van lag of connectieproblemen. Zipper Interactive (SOCOM) heeft zich dan ook een behoorlijke klus op de hals gehaald.

Is 256 spelers in één gevecht niet een klein beetje veel? Dat is wellicht de eerste vraag die in je opkomt bij het horen van dergelijke aantallen. Met 128 spelers in een team kan dit al snel uitmonden in een enorme chaos. Maar vrees niet, MAG kent een handig systeem waarbij het leger is opgedeeld in subdivisies. Elke zijde zal vier platoons van 32-spelers hebben. Deze zijn vervolgens nog eens door vier gedeeld, namelijk in achtkoppige squads. Elke squad heeft een teamleider die informatie doorgeeft aan de platoonleider. Deze geeft het vervolgens door aan de “Officer in Charge”, die gezien kan worden als leider van het leger. Hierdoor is alles systematisch verdeeld en wordt enige vorm van structuur in het geheel aangebracht. Het leger functioneert dan ook bijna als een echt leger, er wordt namelijk steeds op vier verschillende fronten de vijand onder vuur genomen.

Door deze strikte verdeling in de gevechten is samenwerking dan ook van levensbelang. Om niet in chaos verzeild te raken moet je een strategie uitstippelen en goed luisteren naar bevelen van je leidinggevenden. Voor deze leiders is zeker enige vorm van tactisch inzicht nodig, om zijn divisie of squad in leven te kunnen houden. Gelukkig zal er genoeg informatie beschikbaar zijn om concrete beslissingen zeer snel te kunnen nemen. Vervelend wordt het echter wanneer je teamleden niet goed samenwerken, wat nogal een bekend negatief punt is van online games. Het wordt dus hopen dat geen achtjarige irritante Duitsers “Bratwürst!” in hun microfoon zitten te blèren.

Qua wapens en uitrusting zullen er vele keuzemogelijkheden zijn. Je kunt je personage naar eigen inzicht vormgeven en langzaamaan stijgen in level. Voor elke kill krijg je immers XP, waarna je nieuwe vormen van uitrusting of wapens kunt vrijspelen. Hiernaast zijn er ook mogelijkheden om medailles te verdienen. Zipper Interactive wil met deze vormen van beloningen het voor de spelers aantrekkelijk houden om verder te spelen. Belangrijk is ook om te weten dat elke van de drie facties in het spel een eigen speelstijl (aanvallend, verdedigend, ondersteunend) heeft. Je zult echter voor elke factie een uniek personage moeten aanmaken die je verder door laat groeien. Hierdoor zouden afwisseling en levensduur van MAG vergroot moeten worden.

Verwachting

Massive Action Game, ook wel MAG, is een zeer ambitieus project dat potentie heeft om zeer populair te worden. De gestructureerde manier van legerverdeling moet chaos in de game gaan voorkomen en bovendien een tactisch element toevoegen. Ook met de speelduur zit het wel snor, aangezien je voor elke factie een uniek personage zal hebben dat je kunt levellen en waarmee je medailles kunt verdienen. Speelstijlen tussen de facties verschillen bovendien ook nog eens van elkaar. MAG is exclusief voor de PlayStation 3 in de planning. Momenteel is enkel nog een releasedatum bekend voor Noord-Amerika, welke staat op 26 januari 2010. Rond deze datum is het spel echter ook in Europa te verwachten, al is nog niet precies zeker wanneer.

Discord

Hot
Enquête
Verrassend
26%
Verschrikkelijk
37%
Prachtig
12%
Het maakt mij niet zoveel uit
25%
Totaal aantal stemmen: 100 | 0 reacties

Games Headliner