80%
75%
  • Magische vertelling zorgt voor ultieme beleving
  • PS VR wordt uitstekend benut
  • Motion controls niet geheel foutloos
  • Iets aan de korte kant

Toen PlayStation VR in de maand oktober van het jaar 2016 uitkwam in West-Europa, was het aantal noemenswaardige titels voor de headset op één hand te tellen. Nu, bijna anderhalf jaar na dato, is het aantal noemenswaardige VR-titels nog steeds niet veel groter. Al rond de release werden er beelden van Moss vrijgegeven: een schattige, sprookjesachtige platformer die volledig met PlayStation VR gespeeld moest worden. Na lang wachten was het eind vorige maand dan eindelijk zover, Moss verscheen voor de PlayStation VR. Was de game het lange wachten waard en is het een noemenswaardig spel? Of is de impact van de game net zo klein als de muis Quill die de hoofdrol vertolkt?

Moss speelt zich af in een sprookjesachtig koninkrijk waar dieren vreedzaam naast elkaar zouden moeten leven. Een boosaardige, reusachtige slang genaamd Sarffog steekt daar echter een stokje voor. Met de vlammen die uit zijn bek komen houdt hij het koninkrijk volledig in zijn greep en er is niemand die daar iets aan durft te doen. Het avontuur van Moss begint wanneer Quill diep in het bos een magische steen vindt. Deze steen verbindt Quill met jou, een reader met bovennatuurlijke krachten. Vanaf dat moment aanschouw jij het hele spel vanuit een first-person standpunt, terwijl je Quill bestuurt als third-person personage. Snel haasten jullie je richting het dorp, waar Quill al lang voordat het donker werd naartoe had moeten gaan. De oom van Quill is woedend wanneer zijn neefje thuiskomt. Wanneer hij er achter komt dat Quill een magische steen heeft gevonden, schrikt hij zich rot. De oom gaat op onderzoek uit en verplicht Quill thuis te blijven, maar je raadt het al, dat gebeurt natuurlijk niet.

Een sprookje in alle opzichten

Al snel sluip je met Quill het dorp uit op zoek naar je oom. Dit doet de muis samen met jou, zijn reader. De omgevingen in het bos ogen kleurrijk en magisch, iets wat aan het eind van het spel helemaal de mond doet openvallen van genot. Het verhaal van het spel wordt opgestart via een boek waar je doorheen moet bladeren, waarna een vertelster de gebeurtenissen in het avontuur aan elkaar praat. Moss bestaat in principe uit tientallen levels. Zie het als een kijkdoos waarin je als reader kijkt en waarin je Quill van punt A naar B moet krijgen door de klimmen, springen, puzzelen en soms vechten. Wanneer je punt B hebt bereikt, wordt de volgende kijkdoos aangedragen en kun je weer van punt A naar punt B. Deze wisseling tussen levels worden enkele seconden onderbroken door een zwart scherm. Omdat dit erg kort is, is het niet storend te noemen. Naar mijn beleving zou de ervaring echter nog beter tot zijn recht zijn gekomen als de camera simpelweg in één keer doorzweefde naar de volgende locatie.

Platformen tot je een ons weegt

Moss kan het beste worden gezien als een VR platformer. Zoals hierboven al een beetje werd verklapt, gaat het om het oplossen van puzzels, verslaan van kleine vijanden en het betere klim- en klauterwerk. Quill kan dit echter niet alleen, waardoor jij als reader vaak in actie moet komen. Als reader kun je vijanden overnemen, grote puzzelonderdelen verplaatsen en Quill ook healen wanneer nodig. Dit doe je door met je DualShock heen en weer te bewegen. Hiervoor wordt de light bar van de controller gebruikt. Dit werkt op ongeveer 80% van de momenten uitstekend. De andere 20% is de accuratie niet voldoende, wat nogal wat frustratie kan opleveren. Wij snappen dat motion controls als een vast onderdeel worden gezien van PS VR, maar de aanwezigheid weegt niet altijd op tegen de meerwaarde ervan.

Wanneer je de oplossing van de puzzel even niet ziet, helpt Quill je doorgaans een eindje op weg. Met gebaren maakt de muis dan duidelijk wat de oplossing moet zijn. Niet altijd heeft de muis het antwoord. Wanneer je met Quill simpelweg alleen nog over een muurtje moet klimmen dat je niet hebt gezien, dan wil de muis dat je het lekker zelf uitzoekt.

Kort maar krachtig

Qua beleving is het niet eens een vraag of Moss je geld waard is. Dat antwoord is natuurlijk een volmondige ‘ja!’. Qua speelduur kun je wat meer vraagtekens zetten bij de gevraagde 30 euro. Moss houdt je ongeveer vier uur in zijn greep, waarna een einde verklapt dat er nog meer games aan zullen komen. Het zoeken van collectibles kan je nog maximaal een uur of twee zoet houden, maar daarna is de koek wel op. In onze ogen is de lengte in combinatie met de beleving goed genoeg om deze prijs van de consument te vragen, alhoewel het wachten op een aanbieding natuurlijk nooit kwaad kan.

Moss is een uitstekende VR-titel die zeker in de top drie komt te staan van beste PS VR-titels tot nu toe. De manier waarop het spel wordt gepresenteerd is magisch en zorgt ervoor dat je de headset niet snel wilt afzetten. Dit betekent dan tegelijkertijd weer dat je snel door de vier uur speeltijd heen bent. Ondanks de niet feilloze motion controls willen wij toch de loftrompet afsteken voor deze VR-titel van Polyarc, in de hoop dat er snel meer zullen volgen.