50%
  • Solide kern
  • Multiplayer opties
  • Weinig gamers online
  • Weinig nieuws aan de zon
  • Te snel repetitief

Mushroom Wars… we gaan terug naar het jaar 2009. Het jaar waarin ik voor het eerst deze opmerkelijke RTS-game in het vizier kreeg. Na wat trailers en uitleg over het spel te hebben bekeken, besloot ik tot een aanschaf over te gaan. Mijn vrienden vonden het opmerkelijk dat ik mijn tijd verdeed met het heen en weer sturen van legers aan poppetjes richting de meest kleurrijke paddenstoelen. Een gezellige game op de bank was het al snel niet meer, want het aanvoeren van de monstertjes ging mij goed af. Te goed. Medespelers wisten niet meer te winnen en haakten af. Uiteindelijk was de lol voor mij er dan ook af en was Mushroom Wars verleden tijd.

Enkele jaren geleden kwam ik dan toch weer in aanraking met Mushroom Wars 2. De game verscheen in 2016 voor de mobiel. Lang wist het mij niet te boeien, ik ben immers geen handheldgamer. Toch leek de franchise voor mij voorbestemd, want onlangs verscheen de game alsnog op de Xbox One en PlayStation 4. Voor mij een kans om te zien of liefde wel of niet roest.

Jij bent geen spat veranderd

Wat al vrij snel duidelijk was na het opstarten van Mushroom Wars 2, is dat er erg weinig is veranderd ten opzichte van het origineel. Afgezien van de keuze voor een andere grafische stijl is de gameplay nog altijd hetzelfde met weinig nieuwe foefjes. Je begint elk spel met een aantal units in je paddenstoelen. Deze units verplaats je over de map in een poging om meer paddenstoelen (gebouwen) voor je te winnen. Je kunt ook units gebruiken om bestaande productiegebouwen, forges of torens te upgraden. Dit zijn dan ook de drie opties die je hebt. Productiegebouwen zorgen logischerwijs voor extra units waar je de vijand mee kunt bestormen. Torens kun je op strategische plaatsen veroveren of zelf bouwen, waardoor je een aanval van de tegenstander gemakkelijker kunt afslaan of in ieder geval flink kunt uitdunnen. Forges hebben een positieve invloed op het moraal van je units. Dit kan in veldslagen een belangrijke rol spelen in het wel of niet als winnaar uit de strijd komen.

Dit alles doe je in een campaign die in principe als story-based wordt aangekaart, maar wel erg weinig om handen heeft. Je hopt van level naar level waar je telkens hetzelfde kunstje uitvoert. De gameplay heeft daarbij weinig om handen. Het is vermakelijk zolang het duurt, maar speel dit niet teveel achter elkaar of je begint het zat te worden. Dat heeft ook alles te maken met het spelen tegen de computergestuurde tegenstander. Deze heeft namelijk dermate veel voordeel dat je de frustratie soms moeilijk kan onderdrukken. Ik zal u uitleggen waarom.

De alwetende

Mushroom Wars 1 & 2 gaat om micromanagement. Middels de analoge stick stuur jij je troepen naar de juiste paddenstoelen om te veroveren. Dit tovert een grote pijl op het scherm die aangeeft wat je van plan bent. Met een weloverwogen druk op Ă©Ă©n van de figuurtoetsen kun je kiezen voor 25%, 50%, 75% of 100% van de units van het geselecteerde gebouw. Wanneer je online of lokaal speelt, zal je tegenstander niet weten hoeveel units je stuurt. De pijlen zullen wel opvallen. Wanneer je de campagne speelt, zal er meteen adequaat worden ingegrepen naar jouw handeling. Amper nadat je een order hebt gegeven zal de computer een goed geschat aantal in vervoering brengen om de controle te houden op het spel. Vanaf Hard is dit een serieus probleem. Over de hoogste moeilijkheidsgraad zullen we het maar niet hebben.

De game kent een aantrekkelijke online modus die je lokaal met een vriend kunt opstarten. Zo kun je je meten met de echte experts. Tenminste, als die online te vinden zijn. In onze speelsessies hebben we geen potjes kunnen vinden, waardoor we hier geen goed oordeel over kunnen vellen. Waar wel een oordeel over te vellen is, is het gebrek aan toegankelijkheidsopties. De kleuren groen en oranje die tijdens de eerste campagne wordt gebruikt, lijken dermate veel op elkaar voor een kleurenblinde als ik, dat het allemaal wel erg lastig wordt. Er is geen optie om dit aan te passen, ondanks verschillende threads die ook op Steam al zijn verschenen over dit onderwerp. Ik kan dus praktisch bij elke moeilijkheidsgraad die ik kies een niveautje erbij denken. Snel schakelen gaat namelijk een stuk lastiger wanneer je niet meteen ziet wat je in huis hebt.

De kern van Mushroom Wars is en blijft solide. Niet voor te lang, maar voor af en toe wel. Heeft deel 2 veel meer te bieden dan het origineel? Zeker niet. Is het waard om terug te keren naar dit paddenstoelenrijk met deze kersverse versie? Discutabel. Het prijskaartje van €20,- maakt het er namelijk niet gemakkelijker op. Dit is een budgettitel die je zeker een avondje zoet kan houden, maar de serie heeft een serieuze frisse wind nodig om een eventueel vervolg recht van bestaan te geven.

26%
48%
20%