80%
  • Het bouwen en onderhouden van je kamp is simpelweg erg leuk om te doen
  • De autopiloot functie is erg handig wanneer je kamp groeit
  • De willekeurige gebeurtenissen houden het spannend
  • Gigantische dieren zijn extreem overdreven
  • De omgeving is saai en leeg

Welke games de launch van de Nintendo Switch zouden vergezellen, was ruim op tijd bekendgemaakt. Toch waren er op de dag zelf verschillende games in de eShop te vinden waar met geen woord over gerept was. Een van die games is New Frontier Days: Founding Pioneers, welke wij onder handen namen.

Op het eerste gezicht doet New Frontier Days denken aan de stortvloed aan free-to-play games die al jaren de App Store en Google Play Store overspoelen. Net als veel van deze games draait Fouding Pioneers om het vergaren van geld en grondstoffen, om zo een bruisende economie op te zetten. De overeenkomsten gaan echter niet veel dieper dan het oppervlakte. Want waar deze free-to-play games er alles aan doen om je te verleiden zoveel mogelijk gebruik te maken van microtransacties, draait deze Switch-game vooral om de gameplay en het plezier.

Land ahoy!

Zoals je al uit de naam van de game kon opmaken, draait New Frontier Days volledig om pioniers die proberen een kolonie te stichten op een nieuw ontdekt land. Je begint met slechts een hub en een drietal werkers en het is aan jou deze zo goed mogelijk aan te wenden om je stad zo snel mogelijk uit te breiden.

In eerste instantie doe je dit door gebruik te maken van de grondstoffen die de omgeving je biedt. Je hakt bomen om voor hout, verbrijzelt rotsen om steen te krijgen en jaagt of vist om te kunnen eten. Al snel ga je echter over op het bouwen van een zagerij en steengroeve om je grondstoffen te veredelen en verhandelen, wat je vervolgens weer de mogelijkheid biedt om betere gebouwen zoals een weverij, ziekenhuis of kerk te bouwen.

Nog een gebouwtje!

Deze vicieuze cirkel is feitelijk de kern van wat New Frontier Days te bieden heeft. En toegegeven, erg vermakelijk klinkt dit niet. Toch heb ik de game uren aan een stuk gespeeld, waarbij ik me kostelijk vermaakt heb.

Door de steeds toenemende hoeveelheid gebouwen in jouw kamp dien je gaandeweg steeds meer dingen in het oog te houden, waardoor je constant bezig bent met het micromanagen van jouw economie en je je geen moment hoeft te vervelen. Zelfs wanneer je kamp goed draait en je voldoende werkers op de autopiloot hebt staan, is het verstandig om een oogje in het zeil te houden, want alles kan zomaar veranderen.

^#@&^!*^!*$%&%#%&@#*%@

In Founding Pioneers wil Moeder Natuur namelijk, net als op onze eigen blauwe knikker, nog weleens roet in het eten gooien. Een aardbeving of ziektegolf van tijd tot tijd is nog wel te overzien en kom je met een beetje werk wel weer te boven, maar wanneer je niet oplet wil de lokale fauna ook nog wel eens stennis schoppen in je kamp. En zelfs met wachttorens en bewakers dien je dan snel te handelen, want anders worden je werkers zomaar overrompeld door een horde op wild geslagen zwijnen die de boel met de grond gelijk maken.

Dit onvoorspelbare element zorgt ervoor dat je constant op je hoede blijft en zorgt ervoor dat de game je kan blijven verrassen. Helaas gaat het hier echter soms ook iets te ver in. Zo begrijp ik het dat op hol geslagen dieren je kamp binnen vallen, maar wanneer een van die dieren om wat voor reden dan ook groter is dan een kerk en meer kogels kan slikken dan 50 Cent, kan de game al snel behoorlijk frustrerend worden. In dat geval kun je erop rekenen dat het overgrote deel van je kamp tegen de vlakte gaat en dat je uren werk in rook ziet opgaan. Gelukkig komt dit echter niet te vaak voor in de lagere en reguliere moeilijkheidsgraden van de survival mode en slechts twee keer in de story mode, waardoor het het spelplezier niet al te veel verpest. Gelukkig, want ondanks de ietwat simpele gameplay en de vrij saaie en lege omgevingen waarin je bouwt, kun je heel wat lol beleven met deze game.

New Frontier Days: Founding Pioneers is absoluut niet de beste game die je op dit moment in de eShop kan vinden. De omgeving is vrij vlak en onge√Įnspireerd en de gameplay gaat niet veel dieper dan de meeste gelijkaardige free-to-play games die je op de mobiel kunt vinden. Desondanks kun je heel veel lol hebben met New Frontier Days, omdat het in tegenstelling tot die games niet alles onnodig traag en frustrerend maakt om je tot microtransacties te verleiden. Alleen de gigantische dieren kan ik missen als kiespijn.