50%
40%
  • Het in elkaar zetten van de kit is leuk en het is interessant om te zien hoe het werkt
  • Het rondstompen en vernietigen is best vermakelijk en werkt prima..
  • …op het bukken na dan
  • Er is simpelweg te weinig content om de geïnvesteerde tijd, moeite en centjes te verantwoorden

Bij GameQuarter geloven we dat elke game een eerlijke kans verdient. Ons team streeft er daarom naar zoveel titels op maandbasis te recenseren, waarbij elke titel gelijk behandeld wordt. Daar zijn echter uitzonderingen in. Pokémon: Ultra Sun & Ultra Moon bijvoorbeeld, zijn technisch gezien twee aparte games. Maar omdat het feitelijk twee variaties van hetzelfde spel zijn, gaan we niet twee artikelen schrijven. Eenzelfde situatie doet zich nu voor bij de eerste twee Labo-sets. Want hoewel wat je maakt en speelt anders is, zijn de presentatie en extra mogelijkheden identiek. Wie reeds de eerste review gelezen heeft, kan dan ook het beste enkel het kopje spelen en de conclusie lezen. En met dat in het achterhoofd begin ik wederom aan een kartonnen bouwpakket.

Natuurlijk is dit niet de eerste keer dat ondergetekende aan de slag mocht met Nintendo Labo. Bijna twee maanden geleden mocht ik al een preview schrijven, naar aanleiding van een evenement dat Nintendo rondom hun nieuwe concept organiseerde. Ik wist dus al enigszins wat ik kon verwachten op het gebied van gameplay, al was mijn ervaring met het spelen met deze specifieke Toy-Con toen verre van optimaal. Dat is echter slechts een derde van de lol. Voor je mag spelen, moet je immers eerst...

Bouwen

Nintendo Labo 02: Robot Kit laat je een forse rugzak met toebehoren bouwen, die je in staat stellen de besturing te nemen over een gigantische robot die blijkbaar niets liever doet dan steden in puin slaan.

In de doos van dit pakket vind je een Nintendo game cartridge, 23 kartonnen platen en een zakje met hulpmiddelen als elastiekjes, stickers en touw. En die ga je allemaal nodig hebben om de Toy-Con te kunnen maken. Gelukkig hoef je echter niet overweldigd te worden, want de game cartridge bevat niet enkel het spel, maar ook instructies die je stap voor stap laten zien hoe je dit gigantische gevaarte in elkaar moet zetten.

Nintendo Labo is uiteraard gericht op kinderen, en dat is ook te zien aan hoe deze instructievideo’s zijn vormgegeven. Overal op het Nintendo Switch-scherm prijken felle kleuren en hyperactieve elementen die het aantrekkelijk maken voor de jongste gamers onder ons. Dit gaat gepaard met video’s die je in 360 graden kan bekijken en die je stap voor stap en op jouw tempo laten zien wat je moet doen, zodat er geen onnodige fouten hoeven te worden gemaakt. Ondertussen word je ook nog geholpen door tekstuele uitleg, die vol zit met kleine speelse grapjes die kinderen ongetwijfeld zullen vermaken. Tijdens deze bezigheid zal jij als bouwer of meekijkende ouder je je keer op keer verbazen over hoe gecompliceerd deze ogenschijnlijk eenvoudige kartonnen creaties eigenlijk zijn en over hoe perfect alles past. Zelfs aan de aandachtsspanne van het kind is gedacht.

Het bouwen van de Robot Kit kan je al gauw een paar uur bezighouden, hetgeen veel te lang is voor de wat drukkere kids die niet al te lange tijd op hun achterste kunnen blijven zitten. Instructies voor het maken van deze Toy-Con zijn daarom opgebroken in secties. Na elke sectie adviseert de Switch je om wat anders te gaan doen, wat ook goed is om rust van het scherm te krijgen. Deze momenten zijn niet willekeurig, maar vinden plaats op momenten dat je bouwsel een staat heeft bereikt waarbij het makkelijk is op te bergen om er op een andere dag mee verder te kunnen gaat. Daar worden mama en papa ook wel zo vrolijk van. En als het dan uiteindelijk af is, is het tijd om te…

Spelen

Met een rugzak vol gewichten stevig vast en je handen en voeten bevestigd aan de touwen die hieruit komen, kruip je in de huid van een robot die om een niet uitgelegde reden een stad volledig van de kaart moet vegen. Door op de plaats te stompen beweeg je jouw kartonnen gevaarte, terwijl je met je armen slagbewegingen kunt maken om alles kort en klein te slaan.

Spreid je jouw armen naast je, dan springt je robot de lucht in, terwijl je kunt bukken om in een auto of vliegtuig te veranderen. Tenminste, dat laatste zou het moeten doen. Helaas slaagde ik er zowel tijdens het preview event als tijdens mijn speelsessie thuis niet in om dit betrouwbaar te laten werken, ondanks het herhaaldelijk anders afstellen van de touwen. Pas wanneer ik zo’n beetje op de grond ging zitten, lukte het me om zo te transformeren, maar op die manier kan je niet fatsoenlijk spelen. Vermoedelijk is dit omdat Labo gericht is op kinderen, niet volwassen, maar desondanks is dit een vrij kwalijke tekortkoming.

Aan het vernietigen van de stad zit een tijdslimiet verbonden, waarin je een zo hoog mogelijke score moet neerzetten. Die score wordt aan het einde van je sessie omgezet in XP, waarmee jouw robot levelt. Dit zorgt voor kleine upgrades, zoals een langere transformatietijd, waarmee je wat makkelijker jouw highscore kan verbeteren. Grotere upgrades haal je echter in de challenge levels, waarin je korte uitdagingen moet voltooien. Verwacht hier overigens niet te veel van, want binnen een half uur heb je alles wel gezien. Niet enkel in de challenge mode, maar in het algemeen.

De game die gebundeld wordt met het tweede Nintendo Labo-pakket werkte goed op een event zoals wat Nintendo in maart organiseerde of in een arcadehal. Een highscore chaser in een thuisomgeving werkt echter enkel wanneer het gebundeld gaat met een solide en verslavende game. En dat is de Robot Kit geenszins. De game is oppervlakkig en staat totaal niet in verhouding met de moeite die je überhaupt moet doen om alles af te stellen voor je speelsessie. Als je eenmaal bezig bent, is het best grappig, maar ook niet meer dan dat.

Overigens is er ook een multiplayercomponent, maar helaas hebben we die bij gebrek aan een tweede kit niet kunnen testen. Gelukkig kun je ook nog…

Ontdekken

Het argument kan gemaakt worden dat Nintendo Labo niet draait om bouwen of spelen, maar om ontdekken. In die context zou je kunnen zeggen dat de meegeleverde producten meer dienen als een kennismaking en tutorial. Dit wordt ondersteund door het feit dat de software een aparte sectie heeft waarin je leert hoe de Toy-Cons werken en die je op weg helpt om je eigen creaties op te zetten.

Hiervoor moet je natuurlijk weer zelf knutselen, iets waar je hopelijk na een aantal uren Labo-bouwen een beetje feeling voor hebt gekregen; maar dat is iets waar Nintendo je niet bij kan helpen. In plaats daarvan biedt het een verrassend uitgebreide toolkit aan waarmee je zelf software in elkaar kan zetten om in combinatie met je eigen Toy-Cons te gebruiken. Deze toolkit oogt wat grauwer en minder aantrekkelijk dan de rest van de software, maar is daardoor wel makkelijk te bevatten. Een wat ouder kind zou dan ook moeiteloos zijn visie tot uiting moeten kunnen brengen. Indien hij die heeft.

Het probleem bij een concept als dit, is dat een belangrijk deel van de ervaring komt van de verbeelding van de gebruiker. Lang niet elk kind is echter zo creatief aangelegd. Ikzelf vond vroeger ook het bouwen van LEGO leuk, maar dan wel volgens het boekje. Zelfs iets opzetten was aan mij, en met mij vele kinderen, niet besteed. En de drempel van Labo ligt toch wel wat hoger dan bij LEGO. Dan kan Nintendo nog zoveel opties bieden en het allemaal zo makkelijk mogelijk maken, maar dat is een euvel dat niet overwonnen kan worden, waardoor er een reële kans is dat je kind Labo al snel links zal laten liggen.

En hoe verder?

De levensduur van Nintendo Labo zal, zoals hierboven gesteld, voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van de persoonlijkheid van de speler. Mocht die echter heel fanatiek hiermee aan de slag gaan en een onderdeel van de Toy-Con vernielen, dan is er geen man overboord. De uitdruk van elk deel van de kartonnen platen kan gratis worden gedownload op de website van Nintendo, zodat je zelf een vervanging kunt bouwen. Mocht je echter liever kant en klaar spul hebben, dan kan ook dat geregeld worden. Verschillende onderdelen van de Robot Kit kunnen los besteld worden bij de grote N, zodat je makkelijk een kapot onderdeel kan vervangen. Bij regulier gebruik zien we dit echter niet al te snel nodig zijn. Het karton is niet ontzettend stevig, waardoor het juist goed werkt, maar is op de kwetsbare plekken voldoende beschermt door de manier waarop het in elkaar zit. Mors er alleen geen drinken op. Dat zal het immers echt geen goed doen.

Na het reviewen van de eerste Nintendo Labo-kit, uitte ik het verlangen om een meer diepgaande en gefocuste ervaring ermee te krijgen. De Robot Kit voldoet hier in zekere zin in. Maar hoewel het iets meer diepgang heeft, is het bij lange na geen volwaardige game die in combinatie met karton een prijskaartje van maar liefst € 80,- kan dragen. Ik heb me langer vermaakt met het bouwen van de robot, dan met het ermee spelen. En dat is geen goed nieuws.