70%
80%
  • In haar kern nog ijzersterk
  • Voice-chat zonder app
  • Grafisch flinke concessies
  • Minste versie van alle bestaande versies

We kunnen first-person shooter Overwatch toch wel bestempelen als één van de grootste games van de afgelopen vijf jaar. De shooter van Blizzard maakte eerst furore op de PC, Xbox One en PlayStation 4. Op deze drie platformen is de first-person shooter niet meer weg te denken, laat staan uit de wereld van de eSports. Om mee te delen in de feestvreugde werd besloten om het spel ook naar Nintendo’s handheld te brengen. Samen met Iron Galaxy Studios werd er gewerkt aan een port.

Game Director Jeff Kaplan van Blizzard Entertainment gaf het begin deze maand nog aan in een interview. ‘’Ik wilde Overwatch al naar de Nintendo Switch porten vanaf de dag dat de handheld uitkwam!’’, zo liet hij optekenen. Inmiddels zijn we drie jaar verder en is het moment daar. De multiplayer-shooter verdient haar strepen online, want offline valt er in Overwatch niets te beleven. Geen singleplayer-avontuur, alleen een beetje inschieten op bots. De vraag is dus nadrukkelijk hoe de ontwikkelaar de spelwereld heeft kunnen porten naar een handheld die uiteraard op technisch vlak veel minder de bieden heeft dan de consoles en desktops van deze wereld.

Het afstrepen kan beginnen

Het zal het hoofdpunt zijn geweest van één van de eerste vergaderingen omtrent Overwatch op de Switch: waar gaan we aan kwaliteit inboeten? Een identieke ervaring aan de bestaande versies kan niet worden geleverd. Logischerwijs is Blizzard uitgekomen aan het doen van concessies omtrent het grafische aspect. Zo is de framerate niet een stabiele 60 frames per seconde, maar draait de game rond 30 frames per seconde. De nadruk moet hier gelegd worden op ‘rond’, wat de 30 fps is niet vastgezet. De framerate duikt er nog wel eens onder wanneer er een paar ultimates tegelijk worden gebruikt. Heel de ervaring is compleet anders door de 30 fps die ontbreken met het origineel. Daarnaast is er op het gebied van textures ingeboet. Al met al is meteen te zien dat dit een grafisch uitgeklede versie van Overwatch betreft, maar aan de andere kant was dat natuurlijk al te verwachten. De Switch biedt een resolutie van 720p in handheld-modus, waarnaast het 900p biedt in docked-modus. Wij raden je aan die docked-modus zo min mogelijk te gebruiken. De grafische concessies die zijn gedaan, komen namelijk akelig duidelijk naar voren op een groot tv-scherm. Het kleine scherm van de Switch zelf rijmt beter met de gestelde resolutie van 720p.

Geen succesvol huwelijk…

Hoe graag we ook hadden gewild dat Overwatch en de Nintendo Switch een goede match zou zijn;  we kunnen er niet omheen dat de game zijn gebreken kent op de handheld. Dat er alles op alles gezet moet worden om alleen al de levels in te laden, zegt genoeg. Soms moesten we een kleine minuut wachten voordat we ons personage in first-person modus te zien kregen. Ook alle andere personages verschenen als lichtbolletjes in de spelwereld. Je voelde wel de rumble van het kanon dat je afschoot, maar kreeg geen grafische reactie hierop. Je komt relatief snel in de spelwerelden zelf, maar voordat die aan het begin van een ronde is geladen ben je eventjes verder. Daarnaast zijn de joy-cons simpelweg niet geschikt om een first-person shooter met dit tempo te spelen. Het voelt stroef en ruw aan vergeleken met andere controllers. De game biedt de mogelijkheid voor gyro-aiming, hiermee kun je je Switch bewegen om te richten. Wellicht dat iemand die er heel veel tijd in steekt er goed mee kan worden, maar het vraagt meer dan gewenning om dit onder de knie te krijgen. Het probleem met richten is in één klap opgelost met de pro-controller, maar die heeft lang niet elke casualgamer thuis liggen.

…maar wel uit te houden

Wat dan wel weer een leuk extraatje is van Overwatch, is dat je geen app nodig hebt om met elkaar te kunnen communiceren. Je kunt simpelweg een compatible headset in je Switch steken en gaan kletsen, iets wat niet bij alle titels al het geval is. Naast alle concessies die zijn gedaan, blijft de kern van het spel natuurlijk gewoon bestaan. En wie daar naar kijkt, weet dat Overwatch een goede game is. De servers zijn goed bezet en stabiel, het aanbod aan helden zorgt voor veel variatie en de roulerende playlist bij Arcade blijft je geboeid houden.

Overwatch op de Nintendo Switch is in zijn kern een ijzersterk spel, maar moest concessies doen om te kunnen draaien op de handheld. En na dat uitvoerig te hebben getest, moet geconcludeerd worden dat het huwelijk wel bestaansrecht heeft, maar niet succesvol is. Zeker wanneer je de mogelijkheid hebt om de game op een ander platform te spelen, moet je niet aan deze versie beginnen. Mocht de Switch echter je enige optie zijn om Overwatch te proberen of mag je vaak van je vrouw niet op de TV, dan is een aanschaf te rechtvaardigen.