65%
80%
80%
  • Heerlijk drummend de strijd in
  • De game zit vol geheimen
  • Willekeur kan de game onnodig lang maken

Ik heb altijd een beetje een moeilijke relatie met muziekgames gehad. Enerzijds ben ik dol op muziek en sta ik vooraan om games als Guitar Hero, Dance Dance Revolution en Thumper te kopen. Aan de andere kant ben ik ook kieskeurig met mijn muziek, waardoor ik snel uitgekeken raak op de tracks die zulke games aanbieden. Patapon 3 is de enige game waarbij ik dit probleem niet had en dus ben ik blij dat ik nu, zes jaar later, weer met de mannetjes aan de slag kan.

Zoals de naam van de game al verraadt, is Patapon voor de PlayStation 4 geen nieuw avontuur. Het is een remaster van het gelijknamige ritmespel dat bijna tien jaar geleden voor de PSP verscheen en al snel een grote aanhang kreeg in bepaalde cirkels. Andere mensen zullen de zwarte mannetjes dan weer kennen van het God of War-level in PlayStation All-Stars: Battle Royale, waar ze spelers al zingend vanuit de achtergrond bestoken met een speerregen. En feitelijk is dat ook wat je in hun game doet.

God en al zijn glorie

Wanneer het spel begint, ontwaak jij als de kersverse God van het Patapon-volk, gigantische oogbollen met armen en benen en een voorliefde voor oorlog. Ooit domineerde dit volk het land en werden ze door eenieder gevreesd. Dat is echter in een ver verleden. De Patapon van het heden zijn verbannen naar het verste uiteinde van hun land, waar ze jagen om te overleven en bidden tot hun God. Dat is waar jij om de hoek komt kijken.

Patapon mogen dan wel oorlog voeren in het bloed hebben zitten, maar the art of war zijn ze nooit meester geworden. Het gehele volk is nagenoeg hopeloos wanneer ze niemand hebben die hun leidinggeeft op een manier die ze begrijpen: met loeiende oorlogsdrums. Het is dus aan jou om deze te laten bulderen.

The beat of the drum

De game begint makkelijk zat. Je Patapon hebben honger en om ze te voeden moet je ze helpen om te jagen op naburig wild. Met een tweetal drums kun je liedjes spelen om ze te laten marcheren en aanvallen, wat voldoende is om wat vlees voor je volk te verzamelen. De Patapon zijn echter niet content met een leven in ballingschap en dromen ervan Earthend te zien, een soort paradijs voor Patapon.

Na het verzamelen van eten en het opbouwen van een klein legertje Patapon trek je daarom ten strijde tegen de Zigoton, die de Patapon uit vrees opgesloten houden. Dat is echter hele andere koek dan wanneer je op wild gaat jagen, waardoor je al snel gedwongen bent om je arsenaal uit te breiden.

Rinse en repeat

Het versterken van je Patapon-leger kan op verschillende manieren. De meest voor de hand liggende is om je leger te vergroten door extra units te maken bij de boom des levens. Hier zit echter een limiet aan. En eens dat bereikt is, is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit.

Hoe sterk Patapon zijn is afhankelijk van de materialen die gebruikt zijn bij het oproepen van de Patapon in kwestie. Hoe beter de materialen, hoe sterker het resulterende mannetje is. Helaas zijn materialen van hoge kwaliteit schaars en lastig te bemachtigen, omdat enkel boss fights deze op willekeurige basis kunnen opleveren. Verwacht dus niet snel met de beste Pon’s op pad te gaan.

Een andere manier om je leger van een boost te voorzien is het verbeteren van hun uitrusting. Net als bij materialen is dit echter niet zo simpel als dat het lijkt. Patapolis heeft geen winkel waar je uitrusting kunt kopen, maar geeft je die enkel als een beloning bij gevechten, waardoor je ook hier op meer geluk dan wijsheid bent aangewezen, wat op den duur best vervelend kan worden. Patapon verliest namelijk al snel zijn glans eens het nieuwe ervan af is. Op de PSP was dit geen groot probleem, omdat je dan snel even een keertje tussendoor een ronde speelde tussen de dagelijkse bezigheden door. De gemiddelde persoon zet echter niet de PS4 voor vijf minuten aan.

Goed zoeken

Wat de sleur van Patapon dragelijker maakt, zijn de geheimen die de game herbergt. Bepaalde levels veranderen zo nu en dan en introduceren dan bijvoorbeeld nieuwe vijanden die andere loot laten vallen. En niet zelden geven deze op hun beurt toegang tot compleet nieuwe optionele levels die de sleur doorbreken door nieuwe bazen te introduceren of je nieuwe liedjes te leren die weer een laag diepgang toevoegen. Dit zorgt ervoor dat de vijftien tot twintig uur die je nodig hebt om het verhaal te voltooien voor het grootste deel toch een positieve ervaring is, al is het maar voor de dreunende soundtrack.

Het concept van Patapon staat na bijna tien jaar nog altijd als een huis, maar komt niet goed tot zijn recht op het grote scherm. Omdat de random number generator ervoor zorgt dat grinden een must is, is de game zeer geschikt voor korte sessies. Daarvoor grijp je echter normaal niet naar je Dualshock 4. Kun je daar echter langs kijken, dan krijg je een van de leukste ritmegames die je op dit moment kunt krijgen op de PlayStation 4.

EnquĂȘte