60%
  • Isle of Armor heeft indrukwekkende aangezichten
  • Leuk verhaaltje…
  • …maar erg kort van stof
  • Levelscaling is een grap
  • Als je geen oude mons hoeft te vangen, valt er weinig te beleven

Met uitzondering van de zesde generatie, kreeg elk duo aan Pokémon-games verbeterde versies. Dit begon met Pokémon: Yellow en werd vervolgd met Pokémon: Crystal, Emerald, Platinum, Black 2 & White 2 en tenslotte Ultra Sun & Ultra Moon. Na de onthulling van Pokémon: Sword & Shield werd daarom al snel aangenomen dat een Pokémon: Gun (of iets vergelijkbaars) in enkele jaren zou volgen. Maar dat is niet hoe het gelopen is.

In plaats van een verbeterde versie, heeft Game Freak DLC gemaakt die ons twee nieuwe gebieden brengt en een hoop Pokémon van de oude games terughaalt. Helaas verschijnen die twee uitbreidingen echter niet tegelijk, terwijl je ze wel verplicht samen moet kopen. Dit is dan ook onze eerste review-in-progress, waarbij het cijfer zal nog zal veranderen als alle content beschikbaar is. Met die informatie paraat, is hier ons voorlopige oordeel over de Pokémon: Sword & Shield Expansion Pass.

Isle of Armor

Om bij het begin te beginnen, is het belangrijk om te weten dat je geen kampioen van de Galar-regio hoeft te zijn om aan de slag te kunnen gaan met Isle of Armor. Vanaf het moment dat je Motostoke hebt verlaten staat deze bestemming tot je beschikking, mét al diens nieuwe Pokémon. Om te verzekeren dat spelers een prettige ervaring krijgen, ongeacht wanneer ze aan de uitbreiding beginnen, wordt daarom aan level scaling gedaan, waarbij het level van Pokémon en trainers wordt aangepast aan die van jouw team. Dat is althans wat Nintendo had beloofd. Ik arriveerde echter op het eiland met Pokémon van rond level 85 en werd begroet door tegenstanders van tussen level zestig en zeventig. Het level van het Isle of Armor lijkt dan ook gebonden te zijn aan het aantal badges, zoals ook meerdere andere outlets reeds hebben vastgesteld. Verwacht dus niet met een team van level 100 veel plezier te halen uit deze ervaring.

Eens aanbelandt op het Isle of Armor heb je de keuze om die vrij te verkennen, iets waar ondergetekende gretig gebruik van maakte. Een open-wereld setup kennen we natuurlijk al dankzij de Wild Area, maar komt op dit eiland veel beter uit de verf, daar het overal verborgen paden en grotten heeft, uit uiteenlopende biomen bestaat en bezaaid is met collectibles en indrukwekkende aangezichten. Zo staat een van de scènes die ik als eerste zag op mijn netvlies gebrand: een strand bezaaid met Kingler en Galarian Slowpoke met aan de horizon een gigantische Wailord…die je daadwerkelijk kunt bezoeken terwijl je belaagd wordt door agressieve Sharpedo.

Back on track

Indrukwekkend of niet; Isle of Armor is geen Fallout of Skyrim en heb je binnen een uurtje wel volledig verkend. En dat is het moment om naar de Master Dojo te gaan om het verhaal te vorderen. Als de (onbedoelde) nieuwe student leer jij hier meer over Pokémon en gevechten middels korte opdrachten. De details hiervan zal ik niet onthullen, maar ze zijn een leuke afwisseling van de loep die we normaliter van Pokémon-games gewend zijn, al is het wel erg snel voorbij. Je kunt namelijk het verhaal voltooien binnen twee uur tijd als je candies uit mystery gift of raids hebt opgespaard en niet je nieuwe legendary zestig levels hoeft te trainen om de laatste uitdaging te voltooien.

En als je net als ik een groot Pokémon-fan bent, waarop de kans relatief groot is als je bereid bent deze uitbreiding te kopen, heb je daarna niet veel meer te doen. Want als je gewoon je oude mons kan overzetten, valt er verdomd weinig te halen op het Isle of Armor. Ja je hebt nieuwe Galarian-vormen (twee om precies te zijn) en nieuwe Pokémon (dat zijn er drie), maar de bulk van het eiland wordt gevuld met oudere monsters die eerder nog geschrapt waren.

Mede door bovengenoemd probleem, voelt Isle of Armor niet zo zeer als een uitbreiding op Sword & Shield, maar als een betaalde fix ervoor. Een manier voor Game Freak om zichzelf tijd te gunnen om alsnog de oude mons toe te voegen, terwijl het toch al in 2019 centjes voor de games kon innen. Een gevoel dat wordt versterkt doordat Isle of Armor twee grote kritiekpunten van die games adresseert: de typische voortrekking van Charmander als de eerste generatie starter en het feit dat je een goed getrainde mon niet kan Gigantamaxen omdat die niet op de juiste manier gevangen is.

Ondanks deze kritiekpunten heb ik mij goed vermaakt met Isle of Armor. Maar niet goed genoeg om het prijskaartje van € 29,99 te kunnen verantwoorden. Daarvoor heeft het simpelweg te weinig om het lijf als je niet oude mons hoeft na te jagen. Toch is er wel potentie. Daarom is mijn hoop dat The Crown Tundra wat meer bevroren vlees op de botten heeft, maar wel de focus van Isle of Armor weet vast te houden. Dat weten we echter pas eens die verschijnt. Minpunten die nog kunnen worden rechtgetrokken, zoals de geringe lengte, wegen daarom minder zwaar mee in dit tijdelijke cijfer.

26%
37%
12%