PROTOTYPE

Prototype
12/06/2009
Action
nee
PC, PlayStation 3, Xbox 360

Één van de populairste games van dit jaar was, hoe kan het ook anders, Grand Theft Auto IV. De enorme hype die rond deze game ontstond vindt zijn origine in het succes van de vorige delen. De GTA-reeks staat namelijk bekend omdat het de sandbox-stijl aan de man heeft gebracht. De vrijheid in deze games sloeg enorm aan bij het publiek en dat bleef niet onopgemerkt bij andere ontwikkelaars. Zodoende hebben ondermeer titels als Saints Row 2 en Just Cause de revue gepasseerd. Beide games waren vermakelijk, maar konden niet tippen van de kwaliteit van GTA. Echter staat er nu een spel op de planning waarvan men wel gelooft dat het deze potentie heeft. Zijn naam? PROTOTYPE.

In PROTOTYPE bestuur je Alex Mercer, een man die besmet is met een vreemd virus. Alex beschikt hierdoor over speciale krachten waarmee hij het uiterlijk van iemand anders kan overnemen, en daarmee ook zijn krachten. Hij vecht tegen mutanten, het leger en speciale eenheden om zijn eigen verleden te begrijpen. Dit alles speelt zich af in New York City. Jawel, dat is dezelfde plek, echter Liberty City genoemd, als waar het verhaal in GTA IV plaatsvindt.

Om terug te komen op zijn speciale krachten: naast de mogelijkheid om gedaante te verwisselen kent Alex nog meer bovenmenselijke kneepjes. Enorme snelheden, spierkracht en sprongen zijn voor hem dagelijkse kost. Hierdoor is het mogelijk om auto’s op te pakken om ze vervolgens weg te gooien. Daarnaast tart Alex alle natuurkundige wetten door tegen gebouwen op te lopen en het overleven van een enorme val zal ook geen uitzondering zijn.

Variatie spant tegenwoordig de kroon in de gamesindustrie. Waar sommige games door het gebrek aan variatie net onderdeed aan de top lijkt PROTOTYPE dit gevaar te ontlopen. Zo kan je het uiteindelijke doel op verschillende manieren bereiken. Wil je liever frontaal op je doel af rennen? Dan kan dat, maar in dat geval moet je wel op enorme weerstand rekenen. Indien je liever de sluipschutter uithangt kan je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld met een sniper aan de slag te gaan.

Daarnaast zal het bewegen door de wereld erg lijken op ‘Parkour’. Dit is een manier van verplaatsing waarbij je de capaciteiten van het lichaam volledig benut en alles in de omgeving kan gebruiken om naar je doel te komen. In het spel zal dit zo verwerkt worden, dat je tijdens een gevecht je volledig op je tegenstander kan richten, zonder dat het bewegen hinderlijk is. Dit lijkt sterk op het systeem dat Assassin’s Creed hanteert en de besturing zal daarom voor degene die Assassin’s Creed gespeeld heeft, ook erg vertrouwelijk aanvoelen.

Op grafisch gebied lijkt de game een goede prestatie te gaan leveren. Voertuigen, effecten, wapens en personages zien er allen mooi uit. Echter is er ook nog een puntje van kritiek, want de gebouwen lijken weinig variatie te hebben en zien er soms wat inspiratieloos uit. Het is te hopen dat ontwikkelaar Radical Entertainement voor de release hier nog wat aandacht aan zal besteden.

Verwachting

Al met al lijkt het erop dat PROTOTYPE een bruut, maar tof spel gaat worden. De actie ziet er ijzersterk uit, en de bovennatuurlijke krachten bieden een hoop potentie. Het is alleen wel te hopen dat de game hier en daar nog een kleine oppoetsbeurt krijgt, zoals de gebouwen. Persoonlijk verwacht ik dat dit een echte sleeper hit gaat worden.

Verwachting

 

Discord

Hot
Enquête
Meer nieuws
0%
Meer recensies
14%
Meer video-content
29%
Meer previews
0%
Meer prijsvragen
29%
Meer van alles
29%
Totaal aantal stemmen: 14 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner