• Online
  • Edit mode
  • Tricksysteem
  • Ontbreken split-screen
  • Geluid
  • Geen eigen personage

Racegames kun je op vele manieren brengen. De eerste racegames waren vrij simpel en 2D. Toen de overstap uiteindelijk naar 3D werd gemaakt, vond ik er nog altijd vrij weinig aan. Erg leuk die autos, maar tientallen keren hetzelfde rondje rijden vond ik nou eenmaal snel vervelen. Toen MotorStorm kwam met een geheel nieuwe race-ervaring, bloeide het verlangen naar racegames bij mij op. Disney Interactive Studios heeft besloten om ook eens een ander tintje aan het algemene racen te geven.

Ja, je hoort het goed. Disney Interactive Studios komt met een racegame. Nee, geen ratatouille op een motor of Simba in een racewagen. Disney Interactive Studios heeft haar Disney-figuren even opzij gezet om een racegame te maken met menselijke personages die alleen maar racen op de momenteel populaire quads. Toch houdt Disney het nog altijd lekker fictief, omdat de stunts die je maakt in het echt je dood zouden betekenen.

Pure heeft, zoals iedere racegame in anno 2008 wel moet hebben, een carrière mode genaamd ‘World Tour’. Een kleine teleurstelling kom je echter al tegen als je op deze spelmodi drukt. Je moet namelijk een voorgeprogrammeerd personage kiezen. Je mag niet zelf aan de slag om een echte racer te maken. Dit maken ze deels weer goed door een edit-mode in het spel te implanteren waar je je eigen quad kan maken en customizen. Wil jij je quad roze? Dan krijg je hem ook roze. Wil je dat je quad iets beter is in tricks dan in snelheid? Dan kun je dat regelen. Natuurlijk is ‘World Tour’ niet de enige mode in het spel. Zo kun je online uit je dak gaan en heb je een mode om eens lekker de controls uit te proberen. Ook kun je simpelweg snel een potje starten. Hier moet je echter wel kiezen uit race, sprint of freestyle. Elke mode spreekt voor zichzelf.

Als je uiteindelijk je quad het gewenste uiterlijk hebt gegeven, verschijn je aan de start met zestien andere racefanaten. Via heuveltjes en schansen in het parcours kun je de lucht in springen om vervolgens met kruisje, rondje of driehoekje de vetste tricks uit te halen. In het begin kan je echter alleen maar kruisje gebruiken. Dit zijn over het algemeen geen bijzondere stunts. Naarmate je drie of vier ‘kruisje-tricks’ hebt gemaakt speel je rondje vrij, wat de tricks al gelijk een stuk indrukwekkender maakt. Vanzelfsprekend speel je daarna driehoekje vrij om vervolgens de ‘Special Trick’ vrij te spelen die te activeren is met de R1 en L1 toetsen, waardoor je personage de trick van zijn dromen maakt. Lukt de trick, dan vult de balk zich weer helemaal opnieuw om nog eens van die Special Trick te genieten. Naast de tricks kun je ook besluiten om je ‘thrill-bar’ te gebruiken voor turbo. Dit gaat echter ten kosten van je tricks.

Allemaal leuk en aardig, die tricks, maar ziet het er nou ook nog een beetje uit? Op dat gebied heb ik niet veel te klagen. De omgevingen variëren van bosgebieden tot parcours met hele ijstunnels. Allemaal even mooi. Bij sprongen op grote hoogtes is het uitzicht prachtig. De lichtblauwe lucht met hier een daar een wolkje en de bergen in de verte zijn prima uitgewerkt. Ook de tricks zien er goed uit. Dat moest ook wel, want daar draait het hele spel immers om. Over het geluid heb ik dan wel weer iets te klagen. De nummers zijn goed hoor, daar niet van, maar de muziek had van mij ietsje harder gemogen. Tijdens het racen overstemmen de motoren de muziek namelijk hevig, waardoor er bijna niks meer van het nummer te horen is. Door bij de geluidsinstellingen de muziek op het allerhardst te zetten verandert er niet veel. Ook zou ik de taal in het XMB menu gelijk op engels zetten voor het opstarten, omdat de Nederlandse stemmen in de game om te huilen zijn.

Natuurlijk kunnen het wat zachte geluid en de slechte Nederlandse stemmen de pret niet drukken, een slechte online mode kan dit wel echter wel! Gelukkig is dat niet het geval. Er was geen lag te bekennen tijdens mijn online potjes. De races zijn gemaakt voor maximaal zestien personen. Een leuk gegeven is, dat de race dan ook bijna altijd goed gevuld is met fanatieke racers. Zo is de mode Freestyle mateloos populair online en mogen de modes race en sprint ook de nodige fans ontvangen. Je kan bij de online mode filteren op mensen met dezelfde motorklasse, waardoor het racen iets eerlijker wordt.

Het grootste nadeel van de game is eigenlijk wel het ontbreken van de Split-screen mode. Een racegame van het jaar 2008 zou toch echt moeten denken aan deze mode. Niet racen op de bank met je vrienden dus, maar zorgen dat ze hem ook aanschaffen.

Pure is een welkome toevoeging aan het rijtje racegames. Het goed uitgewerkte trick-systeem en de graphics zijn van een goed niveau. Helaas heeft de game ook zijn kleine gebreken als het ontbreken van de split-screen mode en het matige geluid. Toch verdient deze game een dikke pluim en kan het vele uurtjes spelplezier opleveren.