• Home-city
  • Verslavend
  • Handelsroutes
  • Populations Limit
  • Campaign niet breed genoeg
  • Weinig grote veranderingen

Een tijdje geleden zag ik dat Microsoft een nieuwe Age of Empires III uit ging geven. Hier had ik wel oren naar. Ik was namelijk een groot fan van de eerste 2 delen met de uitbreidingen erbij. In het derde deel gaan we naar de nieuwe wereld. Namelijk Amerika.

In 1997 kwam men op het idee om een spel te maken wat met de geschiedenis heeft te maken. Dat dit een succes zou worden, hadden ze alleen gehoopt bij Microsoft. Daarna kwam er natuurlijk een vervolg, deze kwam vier jaar later op de markt. In 2001 dus. AOE II speelt zich af in de Middeleeuwen, na de val van het Romeinse Rijk. Dit was direct weer eens succes. En nu komt men weer vier jaar later met Age of Empires III.

Zoals we gewend zijn in oudere AOE's, kun je bij de singleplayer kiezen uit de volgende drie optie's: Scenario, Skirmish,Campaign. Bij Scenario kun je gebruik maken van een map die jezelf gemaakt of gedownload hebt. Skirmish is vooral potjes spelen en je Home-City upgraden. Bij skirmish kun je kiezen uit Supermacy en Deatmatch. Bij Supermacy begin je totaal op nul, bij Deatmatch heb je al voorraden. Campaign is zeg maar het verhaal van het spel. In AOE I & II moest je bij campaign aan de gang met personages en gebeurtenissen die echt gebeurd zijn. Dit is echter in AOE III veranderd. Je bent nu Morgan Black, een ridder van St. John.

Campaign is verdeelt in 3 acts. Dit zijn zeg maar 3 verhaallijnen. Je begint met Morgan Black. Hierin moet je de Ottomanen bestrijden en ga je naar de nieuwe wereld. In Amerika moet je dan de mysterieuze ‘Cyrcle’ tegenhouden, zodat hij niet de macht krijgt over een fontein die eeuwige jeugd geeft. Hierna blijkt een medestander ineens een tegenstander te zijn en die vijand moet je dan verslaan. Hierna is de eerste verhaallijn afgelopen. Act 2 begint. Hierin ben je de kleinzoon van Morgan Black, namelijk Jonathan Black. Met Jonathan moet je ook een tal van missie's volbrengen. Dan heb je nog Act 3. Hier speel je Amelia Black. Een kleindochter van Morgan Black. Hierna heb je de campaign uitgespeelt.

Als je het campaigngebeuren hebt uit gespeelt, kom je er achter dat het niets eens zo moeilijk was. Dit komt vooral doordat je een eigen nederzetting bouwt. Hierdoor heb je genoeg tijd en legers om je tegenstander te verslaan. Met een beetje tactiek kom je er wel.

Naast singelplayer, heb je -zoals we dat gewend zijn van AOE- ook nog een multiplayer modus. Dit is ook heel goed geregeld. Via het spel kan je naar een matchmaking engine. Dit is heel handig. Hierdoor kun je namelijk snel een potje spelen. Online zal je met een goede tactiek te voorschijn moeten komen, om de tegenstander zo strategisch mogelijk uit te schakelen. Maar op internet heb ik al verschillende tips kunnen vinden dus ook daar kun je je overwinningen pakken.

Natuurlijk zijn de graphics veranderd, maar dat is ook een logische verandering, want AOE II is toch al vier jaar oud. Eén van de mooiste veranderingen vind ik de Home-City. Dit is een soort van stad gevestigd in Europa. Vanuit deze home-city worden scheepsladingen gestuurd naar je nederzetting. Deze keuze is beperkt. Maar als je vaker speelt, kun je uit meer dingen kiezen. Dit kan een kist voedsel zijn of een groepje soldaten. Maar ook upgrades. In je Home-city kun je kiezen uit verschillende kaarten (dat is de scheepslading) kiezen. Naarmate je rang stijgt, zal je steeds meer nieuwe kaarten kunnen unlocken. De hoogste rang is 25. Het systeem werkt ongeveer als Yu-Gi-Oh!. Hiermee moet je namelijk ook kaarten kiezen die je wilt gebruiken. Hier betekent het dat je vooraf moet bepalen welke twintig kaarten (scheepsladingen) je in je deck mee zal nemen als je aan een potje gaat spelen. Hiernaast heb je ook nog handelsroutes en schatten.

Handelsroutes zijn een handig systeem voor inkomsten. Handelsroutes hebben 3 upgrades. Van simpel weggetje met een koets tot een treinspoor met een ware stoomtrein. Schatten waren er ook al in eerdere delen, maar nu zijn er meer en worden ze beter bewaard. Omdat je naar Amerika gaat is er ook nog een bevolking die er van geboorte woont. Hiermee kun je vrede sluiten, door een handelspost te plaatsen. Hierdoor kun je indianen bouwen. In deze AOE zitten er 8 volken in: Spanjaarden, Britten, Fransen, Portugesen, Nederlanders, Russen, Duitsers en Ottomanen

Naast vele positieve dingen zijn er ook nog enkele negatieve dingen die ik jullie niet wil onthouden. Het eerste punt is het Population Limit. Je kunt maar 200 popjes bouwen. Dit lijkt redelijk veel, maar als je bezig bent oorlogstroepen zit je gauw op je limiet. Vooral met artillerie, dan nemen sommige dingen 4 population in. Ten tweede vind ik de Campaign te kort. Hierbij hadden ze ook meer aandacht moeten besteden aan andere volken zoals de Nederlanders of Russen, etc. Ten derde vind ik dat het veel op AOE II lijkt, maar dit is op zich ook wel goed, want Never-Change-A-Winning-Concept.

De serie was altijd leuk om te spelen. Ook het derde deel doet hier aan mee. Het spel is een echte aanrader voor fans van de AOE-serie en voor geschiedenis fans. Als je nog een spel zoekt, is dit echt een mooi spel om in je collectie te hebben.

26%
37%
12%