70%
70%
  • DaSH
  • De canon-verhaallijnen zijn de moeite echt waard
  • De non-canon opvulling met weinig inhoud
  • Kort van stof

Een van de ergste dingen aan een serie, zij het een boek, film of game, is het wachten op het volgende deel. Wat dat betreft is het maar goed dat we acht jaar hebben moeten wachten op ROBOTICS;NOTES: ELITE. Hierdoor kregen we immers de Double Pack, die op dezelfde dag ook opvolger DaSH naar het Westen bracht.

Het eerste deel van dit duo recenseerden we eerder deze maand al en zoals je kan verwachten bevat deze review er spoilers voor, al proberen we die uiteraard zo veel mogelijk te verminderen. Je bent echter bij deze ervoor gewaarschuwd.

Spoilers

Zes maanden na de gebeurtenissen van ROBOTICS;NOTES: ELITE is de Robot Research Club de held van Tanegashima geworden. Niet vreemd als je niet enkel het eiland, maar zelfs de wereld hebt gered natuurlijk. Het is om deze reden dat het jaarlijkse Matchlock Festival dit jaar een tweede thema heeft: robots. En wie beter om daarbij te helpen dan de Robot Club die aan de wieg stond van deze populariteit?

Met deze omschrijving, en gezien het een vervolg betreft, is het makkelijk om aan te nemen dat de hoofdrollen van de game wederom vertolkt worden door Aki en Kai. Dat is echter niet het geval. Want hoewel je wel zo nu en dan vanuit hun perspectief speelt, is de hoofdrol weggelegd voor een oude bekende in de Science Adventures Series. De titulaire DaSH staat voor Daru the Super Hacka, welke fans allicht zullen herkennen als de bijnaam van Itaru Hashida uit de Steins;Gate-games. Hij is na de gebeurtenissen van die spellen nog altijd bezig met het beschermen van de wereld, zij het op zijn eigen, vreemde manier. Een missie die hem naar Tanegashima én in aanraking met de Robot Club brengt.

Het logische gevolg

Dat deze gelukzalige viering zou worden verstoord, daar kon je natuurlijk geld op inzetten. De schurk van de vorige game is nog niet volledig verslagen en zaait paniek op het festival, al lijkt het vaak meer op kattenkwaad, waardoor de game een wat onnozele ondertoon krijgt. Dit komt nog verder tot uiting in de verschillende routes die je kunt ontgrendelen en die vari√ęren van een logische ontwikkeling van de fundering die in ELITE werd gelegd tot een fanservice-festival met een flinterdun plot. Het moge duidelijk zijn dat ik er niet van gecharmeerd was. Want hoewel Aki in de zes maanden tussen de spellen is opgegroeid en daardoor een stuk aangenamer is geworden als karakter, doet de onzin van het spel zelf die verbetering weer teniet. Jammer.

Uiteindelijk herpakt de game zich, wanneer je net als in het vorige deel de ware routes vrijspeelt. Maar zelfs op die momenten weet het niet de hoogtes te bereiken die we van de serie gewend zijn. Het is vermakelijk en zeker geen slecht avontuur, maar tevens voorspelbaar en snel voorbij. DaSH is qua lengte namelijk amper de helft van zijn voorganger. Deels is dit te wijten aan een veel duidelijkere manier om routes af te bakenen, met een drietal sleutelmomenten die als dusdanig worden weergegeven, maar deels ligt dit er ook aan dat veel minder gebeurt in dit deel. Vijf van de zeven routes zijn immers non-canon en voelen meer als opvulling en ongein die de focus voor een uurtje of twee op een van de secundaire karakters legt. Voor een franchise die de nadruk legt op realistische en vaak grimmige science-fiction voelt het alsof een loopje wordt genomen met het bronmateriaal en de fanbase, tot de game aan het eind besluit dat het maar even moet zijn gedaan met de gein. Als het hoogtepunt van je spel echter de opzet voor het volgende deel en de lichtelijk verbeterde semi-driedimensionale graphics zijn, dan weet je dat je kansen hebt laten liggen.

Daar ELITE en DaSH tegelijkertijd verschijnen en bovendien als één Double Pack te koop zijn, moet ik vrij kort van stof zijn over dit tweede deel. Immers zijn spoilers in een situatie als deze een nog groter probleem dan normaal. Zelfs als we dat wegdenken is er echter minder over dit tweede deel te vertellen, daar het verhaal oppervlakkiger, korter en grotendeels non-canon is. Maar als je verder wilt met de verhalen in het overkoepelende universum is het nu eenmaal een verplicht nummertje.

27%
47%
20%