Shaun White Snowboarding

Shaun White Snowboarding
16/11/2008
Sport
ja
PC, PSP, PlayStation 3, Xbox 360, Nintendo DS, PlayStation 2

Snowboardgames zijn schaars. In totaal zijn er ongeveer vijftien spellen van verschenen, waarvan de laatste alweer dateert van vorig jaar. Sterker nog: de nieuwste spelcomputer van Sony, de PlayStation 3, kent nog geeneens een snowboardgame. Ook de Xbox 360 kent maar één game voor de liefhebbers en dat is Amped 3, die alweer drie winters oud is. Uitgerekend Ubisoft Montreal, die nog nooit een sportgame ontwikkeld heeft (laat staat een snowboardgame), is bezig met het potentiële Shaun White Snowboarding voor de PS2, PSP, PS3, 360, PC, NDS en Wii.

Shaun White Snowboarding moet een realistisch snowboardspel worden dat draait op de Anvil-engine, die verantwoordelijk is geweest voor de grafische pracht van Assassin’s Creed en het opkomende Prince of Persia (werktitel). Beide games kennen ontzettend veel detail en vrijheid, zowel in bewegingsvrijheid als in de hoeveelheid aan bewegingen van het hoofdpersonage. Zo ook in Shaun White Snowboarding. Als je eenmaal aan de top staat van één van vier bergen die het spel rijk is (in Japan, Europa, Amerika en Alaska), is het aan jou de taak een route uit te stippelen. Elke berg zit namelijk vol met challenges. Enigszins vergelijkbaar met het spelprincipe van Burnout: Paradise: voltooi een opdracht, krijg een beloning en ga op zoek naar de volgende. In deze game wordt dat makkelijker voor je gemaakt door de introductie van skiliften en helikopters.

Eigenlijk is het spelprincipe ook een beetje te vergelijken met die van SSX3, waarbij je ook aan de top van een berg begint. Echter pakt Shaun White Snowboarding het serieuzer aan dan de SSX-serie, maar tegelijkertijd geeft de game genoeg ruimte voor Shaun’s humor en zieke tricks. Gelukkig wordt het nooit zo overdreven als in andere snowboardspellen, want alle vertoonde trucjes zijn ooit eens uitgevoerd door Shaun White hemzelf. Hij is immers de regerend Olympisch- en X Games-kampioen in de Snowboard-discipline. Al met al heeft hij een grote invloed gehad op de ontwikkeling van de game. Zelfs de muziek is naar zijn smaak aangepast, die varieert van klassieke rock tot bekende popnummers. Mocht je deze muziek niets vinden, dan kun je via je iPod of Zune nummers transporteren naar de MP3-speler van je snowboarder.

Zoals het begin van deze preview verklapte, kenmerkt de game zich met prachtige, visuele effecten. Hieronder vallen bijvoorbeeld lawines die je zelf kunt veroorzaken en uitgestrekte gebieden zover onze ogen kunnen zien. Ook hoe de sneeuw mede door jouw acties beïnvloedt wordt, is een realistisch aspect van Shaun White Snowboarding. Hoewel de meeste bergen uit de wereld redelijk veel op elkaar lijken, is Ubisoft er toch in geslaagd om alle vier de bergen een aparte sfeer toe te brengen. Het is een beetje te vergelijken met wat ze in Assassin’s Creed hebben gedaan: iedere stad een andere filter geven en je wekt al een totaal ander sfeertje.

Echter bestaan er ook grote verschillen op één en dezelfde berg. Net zoals in het echt: op de top is het ijskoud en is er veel ijs, terwijl er beneden platte vlaktes en zelfs dorpen zijn. Ook in Shaun White Snowboarding zijn er dorpen te vinden, waar je allerlei accessoires voor je snowboarder kunt kopen. De accessoires variëren van jassen, broeken, schoenen, brillen, mutsen en handschoenen tot rugzakken, snowboards en bindingen. In totaal bevat de game meer dan 500 accessoires van de grote merken uit de industrie zoals Burton, Nitro, Oakley en nog vele andere. Alles is aan te passen en alles heeft een invloed op de prestaties van je snowboarder. In Shaun White Snowboarding beschikt je personage namelijk niet over stats, maar is je kunde afhankelijk van je kledij.

Ubisoft heeft overigens aangegeven een flinke dosis humor in de opdrachten te hebben verwerkt. We weten nog niet met wat voor soort opdrachten we te maken krijgen, maar dat ze minstens een glimlach op ons gezicht gaan toveren, daar is de ontwikkelaar zeker van. Ze moeten ook ontzettend veel uitdaging bieden, maar moeilijker als een Amped 3 zal het nooit worden. Dit komt mede dankzij de makkelijke besturing die Ubisoft in de game heeft geïmplementeerd. In Shaun White Snowboarding maak je het meeste gebruik van de twee triggers: je gebruikt de rechtertrigger om te springen (lang genoeg ingedrukt houden) en de linkertrigger voor een grab. Met de rechter analoge stick kan je de richting van je grab bepalen. Voor andere trucjes houd je ook de rechter-trigger ingedrukt en gebruik je opnieuw de rechterstick.

Naast het soortgelijke spelprincipe heeft Ubisoft nog iets ‘overgenomen’ van Burnout: Paradise: de online modus. Net als in de racegame van Criterion kun je op ieder moment inspringen en met z’n allen flink tekeer gaan in het gebied waar je op dat moment bent. Ook in deze game kun je het tegen elkaar opnemen of gewoon ouwehoeren door bijvoorbeeld sneeuwballen naar elkaar te gooien. De game maakt plaats voor maximaal 32 spelers, wat natuurlijk een fantastische ervaring zal opleveren. Daarnaast zal ook split-screen tot vier spelers ondersteund worden.

Shaun White Snowboarding wordt hoogstwaarschijnlijk een heerlijk snowboardspel. Zo lijkt de online modus een frisse wind in het genre te worden en is het audiovisuele aspect gewoonweg uitstekend. Toch zal menig het met ons eens zijn dat de gameplay van Shaun White Snowboarding het meest veelbelovend in de oren klinkt. De game moet in principe een leuke mix van realisme en arcade worden en positioneert zich daarmee in het midden van Amped en het kleurrijke SSX. Klinkt niet verkeerd, nietwaar?

Discord

Hot
Enquête
Meer nieuws
0%
Meer recensies
14%
Meer video-content
29%
Meer previews
0%
Meer prijsvragen
29%
Meer van alles
29%
Totaal aantal stemmen: 14 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner