80%
85%
  • Alle Skylanders blijven bruikbaar
  • Zelf een Skylander maken is een magische ervaring
  • Het 3D-platformen wordt op de juiste momenten afgewisseld met andere segmenten
  • Nederlandse voice over is absoluut niet om aan te horen

Je kan zeggen wat je wilt over de Skylanders games: simpel gemaakt, gericht op kinderen en ervoor bedoeld om je zoveel mogelijk van de verdomde plastic poppetjes te laten kopen. Maar voor een jaarlijks terugkerende serie brengt het veel meer vernieuwing dan vele andere series. Spyro’s Adventure zette de gaming-wereld op zijn kop met de NFC-figurines en creëerde het Toys to Life-subgenre, Giants gaf ze lichtjes en Swap Force liet je onderdelen wisselen. Vervolgens kon je in Trap Team traptanium-wapens gebruiken om vijanden tot jouw zijde te bekeren, terwijl Superchargers je liet racen. De vraag was dan ook of we in deeltje zes een cumulatie hiervan krijgen, met gigantische lichtgevende Skylanders die vijanden vangen met traptanium-wapens en hun verwisselbare voertuigvormige konten? En met Imaginators is dat nog bijna mogelijk ook!

In Skylanders: Imaginators heeft Kaos, hoe kan het ook anders, geleerd hoe hij breinmagie moet gebruiken. Met deze eeuwenoude kracht kan hij wezens vanuit zijn gedachten naar de realiteit brengen, wat hem in potentie een oneindig groot en nagenoeg onverslaanbaar leger kan opleveren. Gelukkig zijn de geheimen van breinmagie ook bekend op de Skylanders Academy, de opleiding voor helden in spé, en is het aan jou als de poortmeester om je verbeelding te gebruiken om nieuwe helden tot leven te brengen.

Net een RPG

Het eerste wat je doet in Skylanders: Imaginators is dan ook het bijgeleverde creatiekristal op de portal zetten, om zo jouw eigen unieke Skylander in elkaar te zetten. Hierbij staat enkel het element van je Skylander van tevoren al vast, omdat deze gekoppeld is aan het creatiekristal dat gebruikt wordt.

Het maken van je eigen Skylander begint met het kiezen van een van tien klassen zoals vuistvechter, zwaardvechter, ninja of magiër. Vervolgens kun je je Skylander zelf bij elkaar puzzelen uit tientallen verschillende ogen, oren, hoofden, armen, benen, lijven, vechtstijlen en meer. Zelfs de kleuren en de stem kunnen uitgebreid worden gewijzigd, waardoor de Imaginators nauwelijks onderdoen voor de meest uitgebreide character creators in recente RPG’s. En tijdens het spelen van de game krijg je nog veel meer onderdelen, zodat je de Skylander in je gedachten zo dicht mogelijk kunt benaderen.

Mijn oren bloeden

Na het maken van je Skylander keert Imaginators terug naar de standaard Skylanders-formule van 3D-platformen met een toefje puzzelen, waarbij je alles sloopt voor geld om je Skylander te upgraden. Wat ditmaal echter anders is, is dat Skylanders als Spyro, Stealth Elf en Jet-Vac een nog prominentere rol in het verhaal spelen dan voorheen, om zo aan te sluiten op de net verschenen Netflix-exclusive: Skylanders: Academy. De volledige geanimeerde en ingesproken cutscenes zouden zelfs zo uit die serie kunnen komen. En daarmee komen we ook direct bij de reden dat ik na Spyro’s Adventure elke Skylanders-game op een PlayStation heb gespeeld: verschrikkelijke Nederlandse nasynchronisatie!

Nederlandstalige stemacteurs zijn natuurlijk nooit van erg hoog niveau geweest, maar Imaginators bereikt wat dat betreft toch wel een dieptepunt. Met name Kaos is echt niet om aan te horen, al betwijfel ik of kinderen dit zullen merken. Ouders zullen echter minder gelukkig ervan worden als ze met de kroost samen spelen.

Variatie is het sleutelwoord

Ik kan natuurlijk doorgaan over de voice acting, maar uiteindelijk is dit slechts een klein deel van het grote geheel dat Skylanders: Imaginators heet. En veel van de dingen die de eerste Skylander-game al goed deed, staan nog altijd als een huis in dit zesde deel.

Zo wordt het platformen bijvoorbeeld van tijd tot tijd opgebroken voor kleine segmenten waarin je bijvoorbeeld een taart glazuurt met een kanon, gaat grinden over rails of minigames speelt. En deze momenten worden precies goed gedoseerd, waardoor de kern van de gameplay, het 3D-platformen, niet gaat vervelen gedurende de tien uur die je zult spenderen aan het uitspelen van de game en nog minimaal tien uur die je nodig hebt om al het andere te zien.

Gotta buy them all

Een andere traditie van Skylanders die wordt voortgezet in Imaginators, is het ondersteunen van alle figurines, al kunnen Donkey Kong en Bowser enkel worden gebruikt op de Wii U-versie van Imaginators en heb ik nog niet kunnen vinden hoe ik items kan gebruiken. Desondanks is het goed om te zien dat eerder gekochte Skylander figurines een nut blijven dienen en niet gereduceerd worden tot nutteloos plastic. Zelfs de voertuigen kunnen weer in een aparte mode worden ingezet, waarbij je ook traps kunt gebruiken. Opmerkelijk genoeg moet je dan wel de Superchargers-portal tevoorschijn toveren, aangezien het trap slot op de Imaginators-portal ontbreekt. Als je echter traps en voertuigen hebt, is het aannemelijk dat je Superchargers in je bezit hebt. En als je zo’n Skylanders-fan bent, zal Imaginators niet teleurstellen.

Objectief bekeken doet Skylanders: Imaginators niet bijster veel anders dan zijn voorgangers. Je bevecht Kaos die Skylands bedreigt door schurken te verslaan, puzzels op te lossen en te 3D-platformen. De grotere rol van de Skylanders geeft het geheel iets meer charme, maar dan wel alleen op de Engelse taalstand. Desondanks steekt Imaginators met kop en schouders boven zijn voorgangers uit, want het maken van je eigen Skylanders is een magische ervaring voor je kroost, al haalde ik er ook veel plezier uit.