• Vrolijk en kleurig met een vleugje humor
  • Geen platform restricties
  • Mooi afgewerkte en stevige figurines
  • Relatief veel diepgang
  • Skylanders kopen is een dure grap
  • Magere multiplayer

Op de redactie zijn er twee ras echte verzamelaars. Kenny en Sil bezetten hun huis met tientallen games, posters, goodies en dergelijke zaken. Het is om deze reden dat het uit de kluiten gewassen kleuterduo bij uitstek geschikt is om Skylanders te reviewen. Skylanders wordt namelijk gespeeld met poppetjes, speelgoed poppetjes wel te verstaan. Dus waar ze spelen ze liever mee, Skylanders de game of Skylanders de poppetjes?

Kenny:

Voordat iemand die opmerking maakt: poppetjes zijn niet enkel voor meisjes. Daarom noem ik het liever ‘figuurtjes.’ Maargoed, zonder die figuurtjes kun je de game niet spelen en zonder de game kun je technisch gezien niets met die poppetjes doen. Hoewel ze wel je kast opfleuren. Skylands was eens ook fleurig. Het is een wereld van allerlei zwevende eilanden bovenin de lucht. Iedereen was gelukkig. Tot Kaos de schurk, de zogenaamde Core of Light vernietigde en alle Skylanders bevroor. Deze stuurde hij naar de aarde, waardoor ze zijn plannen niet kunnen dwarsbomen. Enkel jij, de Portalmaster, kunt ze via het portaal dat bij de game zit, terug tot leven wekken en naar de Skylands terugbrengen.

Sil:

Door de bijgeleverde figurines op de Portal Of Power te plaatsen worden de figurines in de game tot leven gewekt. Standaard wordt de game geleverd met Gill Grunt, een visman met een harpoen geweer annex Super Soaker, Trigger Happy, een maniak met zwaar geschut, en Spyro, een oude bekende die hopelijk geen uitleg behoeft. Uitzondering hierop is de 3DS-versie die Dark Spyro met zich meedraagt. Wanneer je je figurine gekozen hebt, begint het avontuur. Skylanders is een zeer simpele Hack & Slash-game, wat inhoudt dat je vooral vijanden en omgevingen sloopt met button bashen.

Kenny:

Inderdaad, maar het woord ‘simpel’ mag ook gebruikt worden op het vlak van de moeilijkheidsgraad. De vijanden die je met enkele verschillende aanvallen te lijf gaat, liggen na enkele drukken op de knoppen tegen de vlakte. De moeilijkheidsgraad, op de latere puzzels en de gevechten met Kaos na, is redelijk makkelijk. Toch deert het niet zoveel aangezien het een game voor kinderen is. Dat valt ook te merken aan het leveldesign. Daar waar de graphics er wat normaaltjes uitzien, zijn de omgevingen vrolijk en kleurrijk. Tevens verschillen ze enorm van elkaar. Je zult zowel vijanden bevechten op de zwevende eilanden als in grotten en stadjes.

Sil:
Tuurlijk is het een kindergame. Dat is echter niet bij voorbaat een probleem. Hoewel simpel is de game zeker vermakelijk. De aanvullende figurines zijn natuurlijk een gimmick om geld uit de zakken van ouders kloppen en zijn tastbare DLC. Ik heb er echter geen probleem mee, de figurines zijn stevig en bijzonder gedetailleerd en mooi afgewerkt. Dat je om alles compleet te krijgen ruim 300 euro kwijt bent, laten we maar even buiten beschouwing. Dat is nu eenmaal goede marketing. De Skylanders geven je toegang tot extra karakters en kleine extra gebieden. In Adventure packs kun je daarbij ook nog complete extra levels of items vinden. Waar ik ook over te spreken ben is dat ook de moeite is gedaan om de game goed te vertalen en Nederlands in te spreken. Nederlandse voice-acting in games staat nog redelijk in de kinderschoenen, niet gek dus dat het allemaal nogal matig wordt ingesproken.

Kenny:

Een simpele oplossing voor de kwaliteit van Nederlandse voice-acting is door het spel gewoon in het Engels te spelen. Maarja, niet elk kind kan evengoed Engels. Om de grappen in de game te kunnen snappen, is de Nederlandse taalinstelling wel noodzakelijk. De personages die je tegenkomt zijn simpel qua animatie, maar kunnen voor grappige toestanden zorgen. Tussendoor hoor je de goede muziek, gecomponeerd door Hans Zimmer (Pirates of The Caribbean etc.). Dat zit allebei dan wel weer goed. Hetzelfde kan gezegd worden over de RPG-elementen. Wederom een simpel concept, maar het werkt. Er zijn veel spulletjes te verzamelen om je Skylanders te verbeteren. Een feesthoed zorgt bijvoorbeeld voor meer verdediging. Erg geloofwaardig is het niet, maar het ziet er grappig uit én het werkt. Verder kun je door de diamanten en dergelijke die je vindt, je wezentjes upgraden. Zo maak je hun wapens sterker, geef je ze een groter bereik of krijg je er nieuwe. Ze verkrijgen ook nieuwe mogelijkheden en noem maar op. Er valt heel wat te doen in Skylands.

Sil:

Het meest noemenswaardige is uiteraard het blijven upgraden van je Skylanders die je erbij koopt en deze daarna gebruiken om samen te spelen. Ten eerste kun je in co-op spelen, waarbij platform geen restrictie is. De Skylanders hebben een geheugenchip die al je upgrades, geld en power-ups bewaart. De Skylanders die je upgrade op bijvoorbeeld je 3DS kunnen daarna gebruikt worden op de Portal van iemand anders waarbij het niet uitmaakt of deze speelt op een 3DS, PC, Wii, 360 of PS3. Natuurlijk kun je ook tegen elkaar spelen om te zien wie de beste Skylanders heeft. Je speelt dan een duel in een soort arena. Juist doordat het figurine-concept zich zo goed leent voor multiplayer is het onbegrijpelijk dat er geen online gameplay mogelijkheid is. Een gemiste kans Activision. Na de acht uur die je in de singleplayer kwijt bent, wil je toch ook online kunnen spelen.

Kenny:

Hier moet ik je tegenspreken Sil. Voor mij zou een online-luik niet per se nodig zijn, het zou een beetje ontgebalanceerd zijn met al die verschillende soorten Skylanders. De ene zou al wat meer extra figuurtjes gekocht hebben om anderen het nakijken te geven bijvoorbeeld. Met de singleplayer, het spelen met vrienden naast je en de extra challenges ben je volgens mij al voldoende tijd zoet. Ouders zullen mij misschien ook wel gelijk geven. Hun zonen of dochters zullen zo meer dan genoeg hun mond houden, maar niet te lang, zodat ze ook nog hun huiswerk kunnen maken. Op deze manier is iedereen blij.

Sil:
Zet een limiet van drie Skylanders per persoon op een online match en probleem opgelost. Iedereen heeft er standaard drie dus dan is dat geen beperking. Ik eis een vervolg met online multiplayer en meer figurines. Laat deze trend leven, denk maar eens aan figurine-games van Pokémon, Transformers, Yu-Gi-Oh! of Naruto. Ik zeg laat maar komen.

Skylanders is een kindergame is de puurste zin van het woord. Lage moeilijkheidsgraad, vrolijk, kleurrijk en natuurlijk de figurines. Toch biedt het voor een kindergame bijzonder veel diepgang. De figurines zijn goede marketing maar voegen zeer zeker wel een extra dimensie toe aan de gameplay. Dat je heel diep in de buidel moet tasten om je collectie compleet te krijgen is een bittere pil, maar niet zo bitter als de magere multiplayer.