90%
  • Geen level zal ooit leeg zijn
  • Wachten op een sessie is nooit saai
  • Landje pik spelen is leuker dan andere verrot schieten
  • Je kunt je uitrusting niet zelf combineren
  • Andere modi waren welkom geweest voor afwisseling

Iedereen houdt zijn adem in als Nintendo met een nieuwe IP aan komt zetten. Het bedrijf achter games als Super Mario, Pikmin en The Legend Of Zelda, allen voortgekomen uit het brein van Shigeru Miyamoto, staat er bekend om vrijwel altijd games van topniveau af te leveren. Het is echter diezelfde Miyamoto die niets van Splatoon moest weten.

Als je even objectief naar de game kijkt, is het niet slecht voor te stellen dat de Japanner initieel maar weinig voelde voor hun nieuwste paradepaardje. Een team-based online shooter is een genre waar Nintendo immers niet bepaald in thuis is. Maar uiteindelijk hebben ze toch besloten de gok te wagen, met veel positieve reacties tot gevolg. De grote vraag is nu dus of de game de hype waar kan maken.

Rommeliger dan vingerverven

Splatoon mag dan wel in dezelfde categorie vallen als games als Counter-Strike en Rainbow Six, qua uiterlijk en speelstijl zou het er niet verder van verwijderd kunnen zijn. De Inklings, kleine inktvisachtige aliens, bestrijden elkaar met allerlei soorten paintballguns, verfbommen en gigantische verfrollers. Het doel is echter niet zozeer om elkaar te raken.

Welk team er aan het einde als winnaar uit de bus komt, hangt er namelijk vanaf hoeveel van de vloer er op dat moment in jouw kleur geverfd is. Het doden van vijanden draagt hier enkel aan bij doordat ze in een klodder verf in jouw kleur uiteen spatten en omdat je hun opmars zo even kan stoppen. Het opjagen van vijandige spelers kan je echter een hoop waardevolle tijd kosten, die je beter kunt besteden aan het verven van het level.

Een team zonder teamwork

Het spelen van Splatoon vergt dan ook een hele andere mindset dan bij zijn genregenoten. Het blijven hangen in de thuisbasis en een verdedigingslinie opwerken zodat je in ieder geval dit gedeelte van de map in jouw kleur hebt, is een perfect acceptabele strategie. Niemand zal je hier een camper noemen. Niemand zal je wat maar ook noemen eigenlijk.

In Splatoon is het namelijk niet mogelijk om met elkaar te babbelen, want de game ondersteunt geen voice chat op wat voor manier dan ook. Een opvallende keuze voor een game die je verplicht met drie willekeurige andere mensen samen te werken, maar wel een die positief uitpakt. De sfeer in Splatoon is namelijk vele malen beter hierdoor. En omdat je maar één doel hebt (verven) kun je vaak zat zo ook wel zien wat je moet doen om een nuttige bijdrage te leveren.

Voor ieder wat wils

Om je in verschillende rollen te kunnen plaatsen, biedt Splatoon verschillende wapenpakketten aan die je als speler kunt kopen eens je level hoog genoeg is. Spelers die graag ouderwets schieten kunnen kiezen aan een veelvoud aan pistolen met verschillende vuurkracht, bereik en snelheid. Maar je kunt ook een verfroller pakken en je vijanden plat walsen. Dat is extra leuk wanneer je verandert in een Inkling-vorm en je in de verf verbergt. Wanneer een niets vermoedende vijand dan langs rent, kun je hem of haar op een verrassingsaanval trakteren. En het verbergen in verf dient tevens een tweede én derde doel. Je kunt je namelijk veel sneller bewegen wanneer je als Inkling door je eigen verf zwemt en hiermee je munitie aanvult.

Elk wapen komt bovendien met een eigen projectiel, zoals een granaat of kleefbom, en een superwapen zoals een verfnuke en bazooka. Helaas is het niet mogelijk je eigen pakket samen te stellen, wat je opties enigszins beperkt.

Ienemienemutte

Die beperkte opties gelden helaas ook voor het aanbod aan spelmodi. Je kunt het tegen een van je vrienden opnemen of even alleen oefenen in een korte aparte verhaallijn, maar de meeste tijd zul je online doorbrengen met andere spelers. Hier kun je free en ranked matches spelen, waarvan de beschikbare levels meerdere keren per dag wisselen. De levels zijn divers genoeg om het interessant te houden en doordat Nintendo de levels kiest, krijg je niet een scenario waarin spelers massaal een map kiezen en andere maps hierdoor (vrijwel) leeg blijven. Op dit moment zijn er slechts twee spelmodi online beschikbaar, die je op vijf maps kan spelen. Nintendo heeft echter al laten weten dit in de toekomst met updates uit te breiden.

Als je dan toch moet wachten op een volle lobby, dan kun je je aandacht op de GamePad richten, waarop je een minigame kunt spelen om de tijd te passeren. In eerste instantie heb je er maar een, maar door de Splatoon Amiibo in te scannen, krijg je na het voltooien van speciale missies extra minigames én uitrustingen die je kunt kopen. En zo duurt het waarschijnlijk nog wel even voor je de game beu bent.

Met Splatoon bevindt Nintendo zich met de tenen aan beide benen in nieuw water. Enerzijds het shootergenre en aan de andere kant een game met de focus op online multiplayer. Maar met een introductie als deze, duurt het niet lang voor de Japanners hun zwemdiploma in ontvangst mogen nemen. Splatoon is eigenwijs, eigenaardig en eigenlijk heel erg leuk om te spelen. En dan neem je kleine minpuntjes wel voor lief.