Spore

Spore
31/08/2008
Simulation
nee
PC, iPhone

Een ééncellig wezen, de evolutietheorie en gameontwikkelaar Will Wright. Mix deze drie en je krijgt een unieke game met de naam Spore. Het brein achter briljante games als SimCity en The Sims komt nu met zijn nieuwe titel, waarin je de mogelijkheid krijgt om een eencellig wezen te begeleiden in de evolutie. Je kunt je wezen laten opgroeien tot een superintelligent ras en zelfs de gehele melkweg kan je koloniseren in dit spel.

In Spore zal je beginnen met een wezen dat door toevallige wijze is ontstaan in de zogenoemde 'oersoep'. De bedoeling is nu, om à la Pac-Man je een weg te eten tussen de verschillende vijanden door. Als je eenmaal je buikje rond hebt gegeten, is het tijd om aan de toekomst van je soort te denken. Je wezen is nu in staat om een ei te leggen, wat je naar de volgende fase toe brengt. Deze fase zal ongeveer net zo zijn als de vorige, maar nu kan je wat extra’s toevoegen aan je wezen. Zo kan je bijvoorbeeld ervoor kiezen voor een grotere snelheid in de vorm van een staart, of een betere verdediging in de vorm van een soort naald. De keuze’s die je maakt hebben invloed op hoe je wezen eruit ziet, maar ook op hoe hij zich zal gaan gedragen.

Uiteindelijk zal je zes verschillende hoofdfases moeten doorlopen: Cellular, Creature, Tribal, City, Global en Space. Cellular is de fase waarin je als ééncellig wezen moet zien te overleven in een oersoep. In de Creature fase zal de wereld veranderen van 2D naar 3D, en je zult je in de oceaan bevinden. Het overnemen van het land begint in de Tribal fase en je wezens worden al wat intelligenter in de City fase, waar je een heuse stad op geheel eigen wijze kan bouwen. Ten tijde van de Global fase heb je de gehele wereld gekoloniseerd en de dingen worden pas echt interessant als je jezelf in Space bevind.

De eigenlijke bedoeling van Spore, is om je fantasie de vrije loop te laten. Zo zijn de keuze's voor het uiterlijk en de eigenschappen van je wezen immens groot. Je kunt het zo gek niet verzinnen of je kan het maken, een wezen met 6 monden, 28 tenen en 10 armen is dan ook geen uitzondering. De editor in Spore is goed gevuld en is niet beperkt tot de dingen die we op aarde tegen zouden kunnen komen.

Maar hoe gaan al deze mogelijkheden tot leven gewekt worden, zonder alle schijfruimte op de PC in te pikken? Ook hier is een oplossing voor bedacht. Alle animaties en eigenschappen van je wezen zullen (nadat je ze hebt gemaakt) door de computer in real-time  worden berekend. Hierdoor wordt het mogelijk om het spel ook op een gewone huis-tuin-en-keuken-PC af te spelen.

Als je de oceaan uitspringt en besluit om verder te gaan leven op het land, is de wereld zeker niet leeg. Allerlei andere soorten hebben hun plaatsje in het ecosysteem al gekregen, nu is het aan jou de beurt om jezelf daar tussen te wurmen. Het bijzondere hieraan, is dat de soorten die je zult tegenkomen niet van tevoren zijn gegenereerd: de soorten zijn gemaakt door andere Spore spelers!

 

Alle gecreëerde wezens worden opgeslagen in een enorme database. Als een bepaalde soort past bij die van jou, wordt die in jou ecosysteem neergezet, waardoor de wereld goed uitgebalanceerd zal zijn en je er goed in kan overleven. Hierdoor zal het ten alle tijden interessant blijven voor de speler. Als je genoeg 'Evolution Points' hebt weten te vergaren, is het tijd om een kolonie te stichten. Ondertussen zijn er genoeg soortgenoten om een heuse stam op te richten. Je zult vanaf dit punt in het spel vooral bezig zijn met het tevreden houden van de soortgenoten in de vorm van een soort SimCity.

De huizen die je nu kunt bouwen, zijn uiteraard naar eigen wens en fantasie aan te passen. Ook is er de mogelijkheid om gebouwen te kopen in plaats van te maken, zodat je jezelf geheel kunt concentreren op het verzorgen van je stad. Om een goed draaiende stad te krijgen, zal je grondstoffen moeten verzamelen. Deze liggen over de hele planeet verspreid, waardoor je nu kan uitzoomen tot een zicht over de gehele wereld.

Nu kan je ook andere steden op je planeet innemen op een vredelievende of een oorlogszuchtige manier. De laatste is natuurlijk het leukste. Hierbij kan je worden geholpen door verschillende voertuigen. Ook hierop kan je je fantasie de vrije loop laten gaan. Nu is het de tijd om met je UFO de ruimte in te gaan. Dit wordt niet beperkt tot enkel de buurplaneten, maar je kunt hele sterrenstelsels afreizen en koloniseren. Geen probleem als een planeet niet leefbaar genoeg is, dan kunnen er altijd koepels worden gemaakt om daaronder te leven.

Veel van de planeten die je zult tegenkomen zijn, net als sommige soortgenoten die je tegenkwam op de beginplaneet, gemaakt door andere spelers. Ook de planeten zijn opgeslagen in een database. Je kunt vrienden maken met de lokale bewoners van de planeet, maar ook is er de mogelijkheid om een planeet te vernietigen. Nu zou je denken, wat als iemand anders mijn planeet opblaast? Geen probleem, enkel de informatie van jou planeet zal in de database worden opgeslagen. Als iemand anders jou planeet vernietigt, zal je hier zelf niets van merken. Je bent dus ook niet afhankelijk van een internetverbinding om het spel te kunnen spelen.

Spore was even het spoor bijster, want we mochten het spel pas ergens in het jaar 2007 verwachten. Toch kunnen we nu al de conclusie trekken dat Spore een uniek spel gaat worden, vol met verschillende speelstijlen. Je zult de gehele evolutie van een wezen meemaken, die je zelf heb gecreëerd en ook ten alle tijden kan beïnvloeden. Het genre 'Sim-game' gaat dankzij Spore een geheel andere richting in!

Discord

Hot
Enquête
Verrassend
26%
Verschrikkelijk
37%
Prachtig
12%
Het maakt mij niet zoveel uit
25%
Totaal aantal stemmen: 100 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner