75%
  • Asymmetrische gameplay wordt eindelijk goed benut
  • De game is constant spannend
  • Een nieuwe kijk op het tower defense-genre
  • De campaign is vrij kort
  • Multiplayer is erg basaal

Asymmetrische gameplay. Dat was hét unique selling point waarmee Nintendo ons bombardeerde tijdens de aankondiging van de Wii U. Ruim drie jaar later is het aantal games dat de mogelijkheid voor iets beter benut dan een kaart of inventory screen echter nog altijd gering. Star Fox: Guard weet daarom al een wit voetje te halen door alleen al de GamePad goed te benutten.

Ondanks het feit dat zijn naam op de cover prijkt, speel je in Star Fox: Guard niet als Fox of iemand van zijn team. In plaats daarvan kruip je in de huid van een nieuwe medewerker van Corneria Precious Metals, het mijnbouwbedrijf van Slippy Toad’s oom Grippy. Jouw taak: het beschermen van de mijnfaciliteiten tegen aanvallen van een onbekende vijand.

High tech gadgets

Omdat de faciliteiten van Grippy zich op verschillende planeten bevinden, is het geen doen om persoonlijk op de locatie aanwezig te zijn. De beveiliging wordt daarom gedaan middels een state of the art camerasysteem dat is uitgerust met wapens. Op elke locatie zijn twaalf van deze camera’s geïnstalleerd, welke jij in de gaten dient te houden.

De camera’s verschijnen tijdens het spelen op het grote scherm van je TV, terwijl je op je GamePad een plattegrond ziet. In de inleiding bestempelde ik dat nog als iets negatiefs, maar in Guard is de plattegrond functioneel. Door op je GamePad een camera aan te tikken, wordt deze namelijk groot in het midden van je TV getoond, zodat je rustig robotjes kan schieten en tegelijkertijd de andere camera’s nog steeds in het oog kan houden. Je ogen op beide schermen houden is dan ook cruciaal in Star Fox: Guard, want soms zie je robots wel op het grote scherm, terwijl ze onzichtbaar zijn voor de radar op het kleine scherm en vice versa. Dat is nou goed gebruik van de mogelijkheden van de Wii U!

Meer dan een goed idee

Natuurlijk kan ik wel bezig blijven over hoe Star Fox: Guard eindelijk asymmetrische gameplay ten volste benut, maar dat maakt natuurlijk maar weinig uit als de game zelf niet goed is. De game begint simpel genoeg, met slechts twee soorten robots en één soort camera. Gaandeweg krijg je echter allerlei soorten vijanden die je af moet slaan en welke je lang niet allemaal zomaar kunt neerschieten. Zo zijn er robots met een schild, razendsnelle robots en zelfs onzichtbare wandelende schroothopen die proberen om je basis over te nemen, terwijl vogelachtige robots, UFO’s en exploderende robots proberen om je camera’s onklaar te maken. Je bent dan ook constant bezig met het razendsnel wisselen tussen camera’s om de dreiging het hoofd te kunnen bieden, wat onverminderd spannend blijft in de moeilijkere levels.

Gelukkig worden niet alleen de robots verbeterd, maar krijgt ook Grippy wat extra speeltjes die jij kan gebruiken. Na elke afgeronde stage verdien je namelijk XP en naarmate je rang stijgt speel je bonussen, extra levels die de formule tweaken en nieuwe soorten camera’s vrij. Maar na de ongeveer acht uur lange campaign heb je nog lang niet de hoogste rang bereikt.

Wij trekken ten strijde!

Star Fox: Guard komt echter met een multiplayer-component, waarin je zelf een level kunt maken en deze online kunt zetten zodat spelers deze tegen kunnen komen wanneer ze survivalmode doen. Het is geen Super Mario Maker, dus je kunt niet zelf levels kiezen (al kun je wel op personen zoeken), maar het willekeuraspect maakt het mogelijk juist leuker, omdat je nooit weet hoe moeilijk het gaat worden. Zo blijf je alert en kun je je vermaken terwijl je je verder in de rangen omhoog werkt, al ben je hier eerlijk gezegd ook snel genoeg op uitgekeken. Voor een game die in de markt wordt gezet voor de prijs van een gemiddelde indie-titel is dit echter meer dan genoeg.

Star Fox: Guard springt in het oog doordat het twee dingen doet die je nog maar zelden ziet: het vernieuwen binnen het tower defense-genre en het bieden van de asymmetrische gameplay waar de Wii U mee te koop liep toen het aangekondigd werd. Het resultaat is een game die goed gebruik maakt van de mogelijkheden die twee schermen bieden om je constant op het puntje van je stoel te houden, omdat elke fout fataal kan zijn. De korte levensduur kan een struikelblok zijn, maar is gezien de prijs van de game geen grote hindernis.