90%
85%
  • Kleurrijke werelden
  • Uitdaging en plezier
  • Wederop een opgewarmde titel
  • Bowser's Fury kent wat framerate issues

In 2013 kocht ik Super Mario 3D World in een bundel met mijn Wii U. Boven stond mijn console te loeien, terwijl ik met mijn gamepad beneden op de bank zat om nog een paar levels door te spelen. Het signaal tussen de gamepad en console was niet overal sterk genoeg, waardoor ik mij snel de hoek van de bank ingedrukt voelde. Veel is er niet veranderd. Ik zit wederom op de bank Super Mario 3D World te spelen, welke ik wederom in combinatie met iets anders gekregen heb. Ditmaal is dat Bowser’s Fury. Wat er wel is veranderd, is de stabiliteit en het gemak van mobiel gamen. Ik heb de tijd kunnen nemen om eens goed na te denken over deze titel.

Voor we overstappen naar het nieuwe gedeelte, warmen we eerst Super Mario 3D World opnieuw op. De game kent een concessie tussen het oude Super Mario World en de destijds nieuwere 3D-werelden. Levels worden gepresenteerd op een kaart zoals we die kennen uit de 2D-titels. In elk level wordt geacht dat je van A naar B beweegt en op zoek gaat naar drie verborgen sterren. Niet langer is elke ster een aparte doorloop van een level, maar je zult ze echt niet allemaal vinden of behalen in je eerste poging. Dit is ook niet erg want de game kent slechts een paar plekken waarbij backtracking nodig is om het gewenste aantal sterren te behalen.

De platformkoning is terug

De game is kleurrijk en het plezier spat ervan af. Er zijn voldoende werelden en levels om je met gemak dertig uur bezig te houden om alles te behalen. Elke wereld kent een eigen bioom en de levels binnen deze werelden spelen zich doorgaans weer af rond Ă©Ă©n mechanisme. In het ene level spring je over rollende spijkerstaven heen, in een volgend level ontwijk je de welbekende spoken of ren je op volle snelheid over een hindernisparcours. Wat de game doet, is nergens echt vernieuwend. Het is allemaal al eens eerder gedaan in de historie van de franchise. DIt neemt niet weg dat het wel extreem goed doet wat het moet doen.

In alle levels van het hoofdverhaal is de game nergens frustrerend lastig en is altijd duidelijk wat men van de speler verwacht. Dit is een groot voordeel van de levels die weliswaar 3D zijn, maar qua lineariteit erg 2D aanvoelen. Het is duidelijk waar je naartoe moet en hoe je de obstakels op je weg omzeilt. De essentie ligt in tegenstelling tot de grotere werelden uit Galaxy en Odyssey hier weer vooral op puur platformen zoals we Mario van oudsher kennen. De derde dimensie maakt dit doorgaans iets makkelijker dan de tweedimensionale voorlopers, maar daar tegenover staat ook dat de levels stuk voor stuk een lust voor het oog zijn. Gek genoeg heeft de game daar in zeven jaar tijd niet op ingeboet.

In grote lijnen is Super Mario World 3D exact dezelfde game als destijds. De resolutie is iets opgeschroefd zodat je met 1080p kan spelen op je TV, in plaats van de 720p in handheld. Men heeft online co-op toegevoegd aan de titel, waardoor je in deze tijden alsnog met elkaar kan genieten van de vrolijke chaos die je geboden wordt. Het maakt deze game ideaal voor gezinnen of een vrolijke spelavond.  Wat het meest in het oog springt is de snelheid van de personages. Het spel speelt sneller dan het origineel. Meer passend bij hoe we Mario en zijn vrienden vandaag de dag onder de knoppen willen hebben.

en neemt een extra game mee

Dat Super Mario 3D World nog steeds de tand des tijds doorstaat moge duidelijk zijn. Alleen het schijfje (of de download) bevat meer dan dat. Waar ze in Pikmin 3 Deluxe een epiloog en proloog toevoegden, voegen ze hier een hele game toe: Bowser’s Fury. Ja, je leest het goed. Het gaat hier niet om DLC of een paar extra werelden, het betreft een geheel nieuwe, hetzij veel kortere, Mario-game. In Bowser’s Fury help je Bowser Jr. om zijn vader te verslaan, die een nog veel kwadere vorm van zichzelf is geworden: Fury Bowser.

Voor het eerst in de geschiedenis van Mario is er daadwerkelijk een open wereld. Mario kan op de rug van Nessie van eiland naar eiland trekken in een groot meer. Op elk eiland wachten hem meerdere uitdagingen die hij één voor één kan voltooien om catshines te verdienen.Dit alles wederom in een een zonnige en kleurrijke wereld, ondersteund met vrolijke muziek. De zon maakt plaats voor donderwolken zodra het weer omslaat en de Fury-variant van Bowser ontwaakt. Om de zoveel minuten verandert de omgeving in een onheilspellende plek en ben je bezig met het ontwijken van Bowser’s aanvallen of met deze te gebruiken om stevige blokken in de wereld te vernietigen. Na korte tijd trekt Bowser zich weer terug in zijn majestueuze schild en zal de zon weer verschijnen.

Aan jou als speler de taak om voldoende catshines te verzamelen, waardoor je een gigantische bel kan ontgrendelen. Eenmaal ontgrendeld zal deze klinken zodra Fury Bowser ontwaakt. Met deze bel verandert Mario eveneens in een gigantische versie van zichzelf; een katvariant wel te verstaan. Het is op dat moment furry tegen fury, waarbij een tijdelijke overwinning op Bowser ertoe zal leiden dat een nog groter deel van het meer toegankelijk wordt. Deze stappen kan je weer herhalen voor de volgende bel enzovoorts. Het is ook mogelijk om dit samen met een andere speler door te spelen. Deze zal de rol van Bowser Junior op zich nemen. Helaas is dit geen echte co-op ervaring zoals Super Mario 3D World deze wel biedt. Bowser Junior is aardig beperkt in zijn mogelijkheden en biedt enkel assistentie aan Mario.

waar we graag meer van zien

Bowser’s Fury geeft een bepaalde vrijheid die erg welkom is. Het is dan ook te hopen dat Nintendo hiermee een blauwdruk aflevert voor plannen die nog in de toekomst liggen. De nadruk op platformen en de dreiging van Bowser weten substantieel iets te veranderen aan de formule. Daarnaast oogt de game heel erg prettig door het gebruik van de assets uit Super Mario 3D World. Het enige wat aan te merken is op deze game zijn de frameratedrops. De weersomslag en komst van Bowser zijn vrij pittig voor de hardware van de Switch. DIt merk je vooral naarmate grotere delen van de wereld zijn vrijgespeeld. Hier ligt wel een uitdaging voor Nintendo als ze daadwerkelijk een grotere game gaan voorzien van een dergelijk concept.

Met Super Mario 3D World + Bowser’s Fury wordt een geweldig platformpakket op de Switch aangeboden. Het opnieuw doorspelen van 3D World na al die jaren heeft mij bijna evenveel plezier opgeleverd als de eerste keer. De toevoeging van online co-op past goed bij de huidige tijd, waarin kleurrijk escapisme de nodige verbinding kan geven. Bowser’s Fury is daarbij een zeer geslaagde toevoeging die hoop biedt voor de toekomst van onze roodgemutste loodgieter.

27%
47%
20%