50%
75%
65%
  • Simpel en grappig voor een tussendoor
  • Biedt veel voor weinig
  • Het wordt wel snel eentonig

Bij elke nieuwe console weet je van tevoren dat er een hele hoop ports gaan verschijnen, en de Nintendo Switch is daar geen uitzondering op. Super Meat Boy is onderweg, The Binding of Isaac is al beschikbaar en Cave Story heeft zijn zoveelste re-release al gekregen. Tennis in the Face zou technisch gezien ook in dit rijtje thuishoren, ware het niet dat dit de eerste keer is dat de game in Europa op een console verschijnt.

Tennis in the Face was wel al beschikbaar op Steam en mobiele devices, en verschilt feitelijk niet van deze versies. Wie de game al op deze platformen gespeeld heeft, hoeft dus eigenlijk niet verder te lezen. Maar voor de rest: Tennis in the Face is een physics-based puzzelgame die het verhaal vertelt van een tennisster die uit de gratie viel door misbruik van sportdrankjes en als gevolg daarvan het vuur heeft geopend op iedereen die er ook maar iets mee te maken heeft. En dat doet hij door ze te bestoken met tennisballen.

Wraak is zoet en vloeibaar

Slechts een paar zinnen eerder noemde ik Tennis in the Face al een physics-based puzzelgame. Maar dat is nogal een breed begrip vandaag de dag. De game laat zich dan ook beter omschrijven als een tweedimensionale puzzelgame die sterk aan Angry Birds doet denken. Alleen schiet je dit keer tennisballen, welke ook van muren afstuiten.

Dit mechaniek staat centraal in de levels van de game, waarin je alle vijanden op een gele knal in het gezicht moet trakteren. Dat is echter zelden zo makkelijk als dat het klinkt. Obstakels versperren standaard het makkelijkste pad, waardoor je gebruik moet maken van de omgeving om je doel te bereiken. Breek bijvoorbeeld een glazen plaat om een vat naar beneden te laten vallen of maak gebruik van een schuine muur om een bal achter een obstakel door te laten vliegen. Het wijst zichzelf eigenlijk en getuigt van goed design. Althans, voor de eerste paar werelden…

Droogstaan

Om een game als deze, die naast de opzet geen verhaal heeft, boeiend te houden, is het belangrijk om voortdurend nieuwe elementen toe te voegen. Tennis in the Face’s bal belandt op dit gebied echter vaak in het net. Een iets andere omgeving of anders uitziende vijanden zijn leuk, maar wanneer ze weinig meer dan reskins worden, voegt het niets toe aan de gameplay.

De enige grote vernieuwing wordt geïntroduceerd wanneer de tennisballen worden vervangen door blikjes Explodz, het drankje dat onze held juist de verdoemenis in hielp. Deze vliegen minder lekker en stuiteren nauwelijks, maar exploderen wel. En dat drinken ze daar dan!

Een korte rit

Tennis in the Face heeft overduidelijk weinig om het lijf en dat bewijst ook in de speelduur. Maximaal drie uur zal een gemiddelde speler nodig hebben om alle levels uit te spelen, al kan er misschien een uurtje of twee bij als je alles wilt ontgrendelen. Voor een game van € 4.99 is dat echter ruim voldoende.

Tennis in the Face is een grappige kleine Angry Birds-kloon die je tegen een bodemprijsje van de eShop kunt plukken om je een avondje mee te vermaken. Het is niet revolutionair op wat voor gebied dan ook, maar biedt simpelweg het hersenloze vermaak dat af en toe fijn is tussen de blockbusters door.