Splinter Cell: Conviction (E3 update)

Splinter Cell: Conviction
30/04/2010
15/04/2010
Action, Stealth
ja
PC, Xbox 360, iPhone

Splinter Cell is lange tijd uit het beeld geweest, want na Double Agent in 2006 hebben we niets meer vernomen van de man met de drie groene lampen op zijn hoofd. Het spel zou bijna Duke Nukem Forever achteraan gaan, gezien de lange ontwikkeltijd. Binnenkort zal de game echter definitief uitkomen. De afgelopen E3 deed al menig gamershart sneller kloppen, want Conviction zag er gewoon geweldig uit. De gehele formule is in het verloop van het productieproces veranderd in positieve zin.

In onze eerdere preview kan je het achtergrondverhaal lezen over deze game. Aangezien er na de E3 veel nieuwe dingen te vertellen zijn, zullen we je in deze preview een update geven. Want het valt zeker te zeggen dat Conviction de Splinter Cell-reeks weer terug uit het slob trekt. Waar de serie eerder voornamelijk veel herhalende elementen had, wil Ubisoft met dit deel een compleet nieuwe richting in gaan. Dit komt vooral neer op een combinatie van de gekende stealth gameplay, tot haast filmische actiemomenten. Het is vooral de afwisseling van rustige maar spannende momenten en de momenten waarop chaos uitbreekt, wat Conviction naar een nieuw niveau tilt.

Essentieel door het hele spel heen is het vergaren van informatie. De dochter van Sam is vermoord en nu is het tijd om wraak te nemen op de moordenaar. Gedreven door blinde woede kan Sam in de meest absurde situaties terecht komen, zolang hij maar dichter bij zijn doel kan komen. Een perfect voorbeeld hiervan werd getoond in een video tijdens de E3. Sam staat samen met een vijand in een toiletruimte. Deze vijand weet meer over de moord en het is juist die informatie die Sam wil ontfutselen. De beste manier om dit effectief te doen? Een paar vuisten in het gezicht uiteraard. De emoties van Sam spelen hoog op, wat steeds terug komt in het spel. Je ziet dat hij, gedreven door de moord op zijn dochter, precies doch agressief te werk gaat. Op elk mogelijk moment zal het verhaal de actie ondersteunen.

Overigens zal de interface (weergeven van health, ammo, etc.) tot een minimum worden beperkt, om het gevoel van realisme verder door te drijven. Ook flashbacks zullen zo min mogelijk als filmpjes worden getoond. De makers hebben bijvoorbeeld objectieven met grote lampen op de muur geprojecteerd. Deze tekst maakt deel uit van de omgeving, wat toch wel een originele toevoeging is. Flashbacks zullen op de muur getoond worden. Om even terug te komen op het actiemoment in de toiletruimte: terwijl je de vijand in elkaar beukt, zal je hier bijvoorbeeld gebeurtenissen op de muur geprojecteerd zien. In zwart-wit worden deze getoond, terwijl jij vrolijk verder kan met het afrossen van de vijand. Dit soort sfeerelementen komen vaak terug in de game, wat wederom de look en feel van de game voor een groot deel bepaald. De grafische stijl en de muziek zijn geheel op de actie en de verhaalelementen afgestemd.

Verwachting

Splinter Cell: Conviction heeft een ware transformatie ondergaan in de afgelopen jaren. Het ziet er naar uit dat Ubisoft de juiste richting is ingeslagen met dit verhaalgedreven spel, dat minder op de stealth leunt. De stealh-gameplay bepaalt het spel nog steeds voor een groot deel, maar actie is ook van groot belang. Dit samen met de unieke manier van verhaal vertellen en het implementeren van sterke emoties maakt Conviction erg tof. Voor de Xbox 360 en PC-gamers zeker een titel om in de gaten te houden. Het spel zal in de februari 2010 op deze platformen verschijnen.

Discord

Hot
EnquĂȘte
Verrassend
26%
Verschrikkelijk
37%
Prachtig
12%
Het maakt mij niet zoveel uit
25%
Totaal aantal stemmen: 100 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner