60%
65%
  • Van origine een leuk idee
  • Biedt in zijn geheel een vermakelijke co-op
  • Controls laten het met regelmaat afweten
  • Kent net niet genoeg diepgang

Er gaat niets boven een avondje gamen op de bank. Tenminste, dat is mijn mening. Het is  allemaal leuk en aardig om online af te spreken, maar het vermakelijke venijn komt pas echt naar boven wanneer je met z’n vieren rond dezelfde beeldbuis bent gestationeerd. Zo hier en daar popt er nog wel eens een game op met een degelijke local multiplayer. Eén van de meest opvallende verschijningen van de afgelopen jaren was Overcooked: een game waarin je met maximaal drie vrienden op de meest bizarre wijze gerechten moest koken en serveren.

De titel werd een groot succes. Keukens die last hadden van een lokale aardbeving, elektriciteit dat het niet goed deed of het runnen van een restaurant op een druk kruispunt: het kon allemaal in Overcooked. Je werkte samen, niet tegen elkaar. Tenzij je de versus mode probeerde uiteraard. Overcooked werd opgevolgd door Overcooked! 2, waarin eigenlijk hetzelfde recept werd gehanteerd. Maar daar was opeens Tools up!; een game van The Knights of Unity waarin je op Overcooked-achtige wijze een huis moet voorzien van een nieuw likje verf en een nieuw tapijtje.

Beter goed gejat…

Eerlijk is eerlijk, toen ik deze titel voor het eerst in mijn vizier kreeg, dacht ik meteen dat ontwikkelaar Ghost Town Games erachter zat. Zij wilden wellicht weg uit de keuken en eens iets anders proberen. Des te groter was mijn verbazing toen het om een andere ontwikkelaar ging. Onder het mom van ‘beter goed gejat dan slecht verzonnen’, ging ik nieuwsgierig aan de slag met een bekend concept dat in een nieuw jasje werd gegoten.

Zoals in de bovenstaande alinea al kort werd uitgelegd, is het in Tools Up! de bedoeling dat je een huis onder handen neemt. Dit vraagt om allerlei vaardigheden. Denk aan het strippen van behang, behang lijmen, plavuizen leggen, tapijt uitrollen, verven en nog veel meer. Dit alles doe je in betrekkelijk kleine ruimtes, waardoor je elkaar nog wel eens in de weg loopt. In elk huis ligt een blauwdruk. Door deze te bekijken, kun je zien wat er van de aannemer wordt verwacht. Door het bekijken van de blauwdruk kun je ook het beeld draaien, waardoor je soms net even een muurtje beter onder handen kan nemen. Wanneer je de blauwdruk weglegt, moet je een beroep doen op je geheugen. Moest dat muurtje nu geel of rood? Was daar tapijt of laminaat? Je kunt ten alle tijden nog even de blauwdruk pakken, maar dat kost natuurlijk wel weer wat waardevolle secondes.

De nodige verschillen

De blauwdruk is één van de facetten waarin Tools Up! verschilt van Overcooked. Het maakt het spel net wat lastiger, omdat je in de chaos nog wel eens vergeet wat je nu moest doen. Het viel dan ook op dat het spel je wat meer laat uitzoeken wat de bedoeling is dan we gewend zijn. Voor de één is dit een verademing, voor de ander levert dit een brok frustratie op. Helaas zijn de andere verschillen waarin Tools Up! opvalt, net even positief. Zo ziet het spel er grafisch gezien net wat minder uit, maar de grootste frustratie zit hem in de controls. Wij testten het spel op de Nintendo Switch en daar hadden we toch veelal te maken met een slechte responsiveness van de Joy-Cons. In Tools Up! moet je wachten tot een object oplicht als je er naar kijkt. Wanneer deze is opgelicht, kun je verschillende handelingen uitvoeren. In de kleine ruimtes die Tools Up! rijk is, is het soms echter bijzonder lastig om het juiste object te selecteren. Je raakt dan behoorlijk gefrustreerd om net dat object onder handen te nemen dat je in gedachte had. Of dit op andere consoles beter is, durven wij niet met zekerheid te stellen. In handheldmodus was het euvel van responsiveness wel een stuk minder, maar in dat geval wordt het lastig co-op spelen en het selecteren van items bleef ook in handheldmodus een probleem.

Is Tools Up! je zuurverdiende centjes waard? Dat is uiteraard de vraag. Het idee achter Tools Up! is zeker vermakelijk en de game kent ook enkele leuke gameplay-elementen, maar het geheel biedt net niet genoeg om als goede game te worden beschouwd. De controls laten het met enige regelmaat afweten en de game kent net niet genoeg diepgang om te verrassen. Niet dat we van een spel als deze heel veel diepgang verwachten, maar iets meer variatie in leveldesign en gameplay was fijn geweest. Desalniettemin blijft Tools Up! wel een vermakelijke titel die met een aanbieding best wat vermakelijke uurtjes kan opleveren. Je hebt meteen een kans om erachter te komen wie je wel en niet vraagt bij het opknappen van een nieuw stulpje.