85%
85%
  • Goede vernieuwingen
  • Blijft tijdloos
  • Instabiele framerate
  • Kan online meer bieden

Je hebt van die concepten die tijdloos zijn. In de jaren negentig kwam ontwikkelaar Team17 op het briljante idee om zeer agressieve, en in zekere zin toch ook zeker suïcidale, wormen tegen elkaar te laten strijden met een meer dan indrukwekkend wapenarsenaal. Inmiddels is het aantal uitgaves met dit concept al de dubbele cijfers gepasseerd. Toch ziet de ontwikkelaar telkens weer reden genoeg om een nieuwe editie uit te brengen, vaak met wat hier en daar wat nieuwe aanpassingen. Inmiddels hebben we te maken met Worms WMD, welke is verschenen voor de PC, Xbox One en PlayStation 4.

Nadat de vorige edities wel wat vernieuwingen bevatte, maar niks baanbrekends te bieden had, lijkt Team17 met Worms WMD nu wel voor de gewenste vernieuwing te zorgen. Voertuigen doen namelijk hun intrede en als speler kun je nu ook je eigen wapens ontwikkelen. Weliswaar krijg je hierin niet de onbeperkte vrijheid, maar het idee verdient op z'n minst een kans.

Next-gen Worms

Waar je in het verleden het moest doen met je wormen en je wapenarsenaal, daar kun je nu gebruik maken van voertuigen in de omgeving. Een helikopter biedt je de kans om je vijand vanuit de lucht te bestoken met een kogelregen. Daarnaast kun je jezelf hiermee uitstekend verplaatsen. Een mech is daarnaast een robot die rake klappen kan uitdelen. Met een gebrekkige jetpack kun je je daarin ook nog alleraardigst verplaatsen. Met de tank en de Rocket League racekar heb je daarnaast nog meer mogelijkheden.

Mocht je niet gecharmeerd zijn van de voertuigen die Worms WMD te bieden heeft, dan kun je altijd nog zelf aan het knutselen gaan. Weliswaar kun je niet zelf een voertuig in elkaar zetten, maar je kunt wel het bestaande wapenarsenaal uitbreiden met de nodige aanpassingen. Hierdoor worden wapens doorgaans een stuk destructiever. Om het creatieve en soms ook chemische proces in gang te zetten, heb je wel de juiste grondstoffen nodig. Deze grondstoffen kun je verzamelen door speciale kratten te pakken of bestaande wapens in je arsenaal af te breken tot grondstoffen. Vervolgens wordt het proces in gang gezet en heb je binnen enkele beurten een creatief wapen tot je beschikking. Gaan met die banaan.

Singleplayer vs multiplayer

Dat Worms eigenlijk altijd voor de multiplayer wordt aangeschaft, moge duidelijk zijn. Wij stellen dan ook niet al te hoge eisen aan de singleplayer die de game herbergt. In Worms WMD kun je enkele trainingen volgen die je wegwijs maken binnen het universum van Worms. De campaign doet niet veel anders dan dat, maar biedt in de missies hier en daar wat variatie. Tel daar een lijst aan challenges en eventuele bonuscontent bij op en je bent offline wel een aantal uurtjes zoet.

Nadat je het spel een beetje onder controle hebt, wordt het al snel hoog tijd dat je online gaat. Hier kun je 1 tegen 1 spelen, maar grotere groepen behoren ook tot de mogelijkheden. Helaas kun je niet mee twee teams op één console online, wat het zogeheten couchgaming veroordeelt tot het spelen van de lokale multiplayer. Ook geen straf, daar je in het spel weer naar hartelust zowel levels als spelregels en wormen zelf kunt customizen.

Audiovisueel niet vlekkeloos

Voor Worms wordt niet de meest geweldige audiovisuele prestatie verwacht. Men verwacht wel een stabiel en goed afgewerkte 2D-spelwereld waarin alles vlotjes verloopt. Het spel ziet er prima uit, maar op soms onverklaarbare momenten zakt de framerate aanzienlijk in, wat wel aan de ervaring afdoet. Tel daar nog eens de laadtijden bij op, die soms wat langer duren en je concludeert dat je hier een daar met een wat stroperige ervaring te maken hebt.

Worms WMD is sinds enige jaren weer eens een editie die de nodige vernieuwing kent. Met het ontwikkelen van wapens en de voertuigen nam Team17 een klein risico, maar het pakt goed uit. De laadtijden zijn soms wel wat aan de lange kant en de game kent wat framedrops, maar verder hebben we te maken met een tijdloze multiplayergame die garant staat voor hilarische avonden.