75%
80%
  • XCOM 2 is eindelijk op de Switch
  • Een prachtige overzetting
  • XCOM 2: War of the Chosen heeft last van veel technische mankementen
  • De helft van het pakket is nu niet aan te raden

Commander, welkom terug! U krijgt wederom de leiding over onze troepen in deze tijden van crisis. In het kort komt het er op neer dat het verzet tegen de buitenaardse overheersing gevoed moet blijven worden. Wij voelen dat er iets groots staat te gebeuren en onze mannen moeten klaargestoomd zijn. Wij snappen de druk op u als bevelvoerder en geven u dan ook de mogelijkheid deze taak op elke denkbare locatie uit te voeren. Voor u begint, raden wij u aan onderstaande handleiding goed door te lezen. Welkom terug bij XCOM 2: Complete Edition op de Switch.

Het is eindelijk zover. XCOM 2 is gepoort naar de Nintendo Switch. Deze klus is geklaard door Virtuos en uitgebracht door 2K Games en brengt ons XCOM 2 en zijn uitbreiding XCOM 2: War of the Chosen, beide bevatten alle kleinere DLC. In principe is War of the Chosen een uitbreiding maar er wordt bij het opstarten van het spel direct aan de speler gevraagd welke versie van het spel je wil opstarten. Hierbij heb je de keuze tussen XCOM 2 en War of the Chosen. Dit is vreemd te noemen, aangezien je in veel andere spellen de optie hebt om een uitbreiding aan of uit te zetten in het spel zelf. Toch ben ik blij dat de keuze gemaakt is, omdat beide titels qua prestaties nogal van elkaar verschillen.

The Good

De basisversie van XCOM 2 is namelijk een verademing om te spelen op de Switch. De game levert qua diepgang en immersie amper in als het aankomt op de handheld-ervaring. De naar beneden geschroefde resolutie doet het niet optimaal in docked modus, maar weet zich prima te manifesteren op het kleine scherm. Daar moet bij gezegd worden dat sommige details, met name op je thuisbasis, iets wegvallen. Tijdens gevechten is alle informatie helder en overzichtelijk en regelmatig had ik het gevoel dat ik met de Switch een beter overzicht had van het slagveld dan op een andere console. Het voelt heel natuurlijk om met een tabletachtig apparaat in de handen orders te geven aan de mannen op het veld.

De strijdlust wordt daarbij ook nog eens versterkt door het bombastische patriottisme dat zijn weg door mijn speakers vindt. Helaas is er een dusdanige compressie op de audio uitgevoerd dat er doorgaans sprake is van een zacht hoorbaar blikkerig bijgeluid. Wellicht is dit gedaan om de grote installatie van 31 GB binnen de perken te houden. Het kreeg nergens echt de overhand maar leidde af en toe af van de muziek en belangrijke keuzes op het scherm.

The Bad

XCOM 2: War of the Chosen krijgt helaas niet de onderscheiding die ik XCOM 2 graag zou willen geven. De uitbreiding, die dus separaat wordt opgestart, lijkt ook separaat gepoort te zijn naar de Switch. Missies worden onderbroken door vastlopers en animaties worden verlengd om lange laadtijden te verhullen. De framerate zakt meerdere malen naar beneden tijdens de beurt van de vijand. Met al deze punten levert de game in op immersie en vertroebelt het je overzicht op vijandelijke acties. In de uitbreiding is een belangrijk aspect weggelegd voor The Lost, die met zwermen de map op komen strompelen. Deze groene rakkers veroorzaken meestal ook een verergering van de hiervoor genoemde zaken.

Maakt het de game onspeelbaar? Nee, gelukkig niet. Wel zorgt het ervoor dat de spanning die voelbaar moet zijn in een missie regelmatig vervangen wordt door frustratie. Als het spel helemaal vastloopt, ben je maar wat dankbaar dat er zoiets bestaat als een autosave-functie, waardoor je niet te ver terug moet in de tijd. Aan de andere kant voelt het gebruiken van deze functionaliteit voor de echte XCOM-fanaten als valsspelen, dood is dood en je wilt niet dat de techniek je verplicht om eerdere beurten in te laden.

The Ugly

Beide delen (het basisspel en de uitbreiding) hebben last van teksten waar je niet manueel doorheen kan scrollen. Deze verschuiven automatisch in een traag tempo. Met een beetje geduld kan je ze gelukkig nog prima lezen alleen weet de game dit regelmatig alsnog te verpesten door ook verhaalontwikkelingen in dialoogvorm af te spelen tijdens het lezen. Als deze gesprekken gevoerd zijn, heb je weer teveel van de tekst gemist om deze nog te volgen. Een soortgelijk probleem vindt plaats na elke missie. Bij het tonen van de resultaten zie je welke soldaten het belangrijkst zijn geweest en vind je leuke statistieken terug over je vaardigheden. Beiden staan in XCOM 2 gebroederlijk naast elkaar in Ă©Ă©n scherm. In War of the Chosen wisselen ze elkaar af met een opzwepende snelheid. Het is mij een raadsel waarom voor beiden niet eenzelfde overzicht is gekozen. Tot slot is het mij ook niet gelukt om een bestelling van drie wapenupgrades op de zwarte markt terug te draaien naar twee, voor ik op akkoord drukte. Hierdoor verloor ik onnodige centen waarmee ik andere keuzes had kunnen en willen maken. Het zijn kleine, bijna niet ter zaken doende issues. Toch geeft het wel een beeld van de spelervaring en kan je het optellen bij de grotere issues die in de uitbreiding een rol spelen.

XCOM 2: The Complete Collection is een bijzonder pakket geworden. De verslaving, spanning en het ultieme schaken op micro- en macroniveau is eindelijk op Switch. Nieuwkomers gaan een fantastische tijd beleven aan het basisspel. Zij die vertrouwd zijn met XCOM en niet meer willen spelen zonder War of the Chosen, kunnen deze versie misschien beter nog even links laten liggen totdat de meeste problemen verholpen zijn. Hieronder genoemde score is dan ook het gemiddelde van een fijne poort met een slecht overgezette uitbreiding.

EnquĂȘte
26%
37%