45%
70%
  • Meer dan 4000 kaarten
  • Audiovisueel natuurgetrouw aan TV-serie
  • Gevechten worden op den duur langdradig
  • Te complex (voor de leken)

Yu-Gi-Oh!, Medabots, Digimon: allen tekenfilmseries die nooit de kijkcijfers haalden die ze wilden halen. Alleen Pokémon bleef op de Nederlandse en Belgische TV-zender overeind staan, vandaar dat de videospellen die daarop zijn gebaseerd een stuk interessanter zijn. Videospellen gebaseerd op Yu-Gi-Oh! zijn daarom ook nooit echt aangeslagen. Weet Yu-Gi-Oh! 5D's Tag Force 4 deze barrière te doorbreken?

Yu-Gi-Oh! 5D's Tag Force 4 is het vierde deel in de Yu-Gi-Oh! Tag Force-serie. De game is gebaseerd op de Dark Signers-afleveringen van de bekende TV-serie. Dit betekent automatisch dat alle kaarten ‚Äď en dus alle monsters ‚Äď in het spel vertegenwoordigd zijn. In totaal bevat het kaartenspel meer dan 4000 kaarten en volgens Konami 300 uur speelplezier, wat natuurlijk voer is voor de die-hard fans van de serie. Helaas geldt hier tevens de uitdrukking ‚Äėkeerzijde op de medaille‚Äô, want nieuwelingen raken hierdoor snel het overzicht kwijt.

De hoge instapdrempel van Tag Force 4 draagt hier een steentje aan bij. Er wordt weliswaar uitgelegd hoe het kaartensysteem in zijn werking gaat, maar dit alles wordt zo saai uitgelegd dat zelfs wij kaartenliefhebbers daar geen zin in hadden. Je doet er in de game dan ook verstandig aan om zelf op onderzoek te gaan, mits je daar je aandacht en tijd in wilt steken. Je zult dit voornamelijk doen in de verhaalmodus, waarin de locaties uit de tv-serie feilloos zijn nagebootst. Je kunt kiezen uit een handjevol personages die zich gaandeweg ontwikkelen aan de hand van de keuzes die je maakt. Welke tegenstanders daag je uit of wijs je dan wel af?

Bij het kiezen van je personage heb je daarnaast enige invloed op je speelstijl. Elk karakter heeft immers zijn eigen, specifieke speelkaarten. Nieuwe kaarten komen beschikbaar wanneer je gevechten winnend weet af te sluiten. Of je nu tegen kinderen of tegen ervaren spelers speelt. Wanneer je op het punt staat om een gevecht te beginnen, raak je verwikkeld in verschillende fases. In elke fase maak je duidelijk met wat voor soort kaarten je wilt spelen, zoals monsterkaarten of valstrikken om je vijand te overmeesteren. De volgende fase stelt je in staat om je kaarten in aanvals-of verdedigingsmodus te zetten. Dit klinkt op papier allemaal vrij gemakkelijk en toegankelijk, maar dat is het alles behalve. Zo vergt elke fase minstens tien minuten van je kostbare tijd en beginnen de herhalende animaties je op je zenuwen te werken.

Zoals de naam verklapt maakt het spel ook gebruik van teamgevechten. Waarom de ontwikkelaar deze optie in het spel heeft verwerkt is voor mij een raadsel. De tijdsduur loopt bij dit soort gevechten namelijk hoog op doordat je het merendeel van de tijd niets aan het doen bent. Dit maakt deze gevechten nog langdradiger dan de gewone gevechten. Er is gelukkig een modus waarin je met maximaal drie vrienden de strijd tegen elkaar aan kan gaan, maar zelfs dat zorgt er niet voor dat Yu-Gi-Oh! 5D's Tag Force 4 op een voldoende mag eindigen.

Dat Yu-Gi-Oh! 5D's Tag Force 4 enkel en alleen bedoeld is voor de doorgewinterde fans van de anime-serie is, is de beste conclusie die je aan dit stuk kunt geven. Met een aantal van 4000 kaarten en de audiovisuele hommage aan de TV-serie is het spel absoluut een eerbetoon aan de serie. Leken van de serie - en zelfs misschien een deel van de fans - slaan bij een aanschaf echter de plank mis, want daar zijn de gevechten veel te complex, te langdradig en vooral te saai voor.