hotness 0
News

Atari probeert verdere verspreiding TxK tegen te gaan

Gepost door

Iets meer dan een jaar geleden verscheen TxK voor de PlayStation Vita. Deze game werd ontwikkelt door Jeff Minter, voormalig Atari-medewerker die onder andere aan Tempest en Tempest 2000 heeft gewerkt. TxK diende dan ook als een soort spiritueel vervolg op deze franchise, iets waar Atari niet blij mee is.

Nadat Minter namelijk liet weten plannen te hebben om de game naar andere platformen zoals de PlayStation 4, Android en PC te willen brengen, stak Atari hier een stokje voor. Atari is namelijk van mening dat de games teveel op elkaar lijken en Minter interne geheimen moet hebben ontvreemt om deze game te maken. Ook aan de soundtrack zou Atari aanstoot nemen, aangezien deze te veel zou lijken op die van Tempest.

Minter is uiteraard niet bepaald blij met dit nieuws en gaat in een serie Tweets zelfs zover om Atari een copyright troll te noemen. Tevens wijst hij op het feit dat er wel meer Tempest-klonen zijn en geeft aan dat hij teleurgesteld is in Atari.

Het blijkt dat het dispuut tussen Minter en Atari al een tijd loopt. De twee hebben al geruime tijd discussie over TxK, dat dus nu tot een kookpunt lijkt te komen. Minter zelf gaat op zijn website dieper in op de verschillende dagvaardingen die hij van Atari heeft mogen ontvangen.

- in order to create TxK I must have had access to, and stolen secrets from, Atari's source code, in order to steal the work of the other people who worked on Tempest 2000. (I *wrote* the source code for Tempest 2000, and didn't need to refer to it at all to create TxK, even if I still had it. The only other people who worked on the game were Joby Woods who did bitmaps (TxK has no bitmaps apart from one 64x64 graduated dot) and the Imagitec musicians (TxK has neither a modplayer nor any of Imagitec's music). So I stole my own work out of my own brain I guess.
- The soundtrack to TxK sounds identical to the soundtrack of Tempest 2000. (In fact the TxK soundtrack is entirely original and highly acclaimed; it won a Develop award and went to #1 on Bandcamp).
- The player ship can jump. Apparently Atari owns jumping.
- There is an AI Droid in TxK. Yes there is, and there has been an AI Droid in almost every game I've made since Llamatron. Which I made 3 years before Tempest 2000. The AI Droid is a staple of my design style.
- I deliberately set out to cash in on Atari's copyrighted Tempest name (by giving my game a deliberately obscure name of TxK).

- I deliberately set out to cash in on Atari's stellar reputation by associating my game with their illustrious name. (I never mentioned Atari at all as the last thing I really wanted was for Llamasoft to be associated with the undead Atari responsible for turning Star Raiders into a fucking slot machine).

Hij sluit zijn bericht af met het feit dat Atari zelf Tempest 2000 opnieuw gemaakt heeft onder de naam Tempest X. Deze bevatte slechts minimale veranderingen, maar wel genoeg om ervoor te zorgen dat het legaal als aparte game gezien werd en Minter naar zijn royalties kon fluiten. Tevens zou hij een compromis hebben voorgesteld, waarin Atari deel van de opbrengsten van TxK kreeg door ze een licensie te geven.

Atari zelf reageerde met het volgende persbericht:

"Atari values and protects its intellectual property and expects others to respect its copyrights and trademarks. When Llamasoft launched TxK in early 2014, Atari was surprised and dismayed by the very close similarities between TxK and the Tempest franchise. Atari was not alone in noticing the incredible likeness between the titles. Several major gaming outlets also remarked at the similarity of features and overall appearance of TxK to Tempest; one stated of TxK, 'This is essentially Tempest.' There is no lawsuit. Atari has been in continuous contact with the developer since the game launched in hopes that the matter would be resolved."

0 reacties op "Atari probeert verdere verspreiding TxK tegen te gaan"