Bungie kondigt jaren aan content aan voor Destiny 2, brengt de game naar next-gen

Destiny 2
PC: 24 oktober 2017, Xbox One: 6 september 2017, PS4: 6 september 2017
MMOFPS
ja
PC, PlayStation 4, Xbox One

Misschien heb je het gemist, maar gisteren heeft Bungie een gigantische stream georganiseerd voor Destiny 2. Hiervan zullen wij de hoogtepunten zo met jullie gaan doornemen, maar voor wie geen tijd heeft om alles te lezen zijn hier de belangrijkste twee feiten: Destiny 3 staat niet op de planning en Destiny 2 komt naar Xbox Series X en PlayStation 5.

Dat Destiny 3 voorlopig niet zal verschijnen betekent niet dat Bungie de serie laat varen. In plaats daarvan zal het de komende jaren verder inzetten op het tweede deel met nieuwe content én een nieuwe aanpak, waarbij het behoud van bestaande accounts en daar verder op voortbouwen centraal staat. Het onthulde daarom een drietal uitbreidingen die samen één verhaal vertellen. En dat verhaal begint deze herfst met de release van Beyond Light, gevolgd door The Witch Queen in 2021 en Lightfall in 2022. Maar om dit te realiseren is een nieuwe koers nodig.

In de afgelopen drie jaar heeft Bungie Destiny 2 voortdurend voorzien van nieuwe content, iets wat je ziet als je naar de statistieken kijkt. De game is 115GB groot en bevat negen bestemmingen, veertig verhaalmissies, 54 avonturen, 42 Lost Sectors, zeventien strikes, 31 PvP maps, twaalf speciale activiteiten, seven raids, zes Gambit arena's, drie dungeons en nog veel meer quests, patrols en public events en de bijbehorende duizenden beloningen. De game is hierdoor zo immens geworden dat het onderhouden ervan niet enkel buitenproportioneel veel tijd kost, maar ook grenst aan gekkenwerk. Dit illustreert Bungie zelf ook met een voorbeeld.

Warminds verhaal is in het laatste seizoen gespeeld door 0.3% van de spelers, maar de bijbehorende uitbreiding vult wel 5% van de 115GB. Dat is een immens verschil, vooral wanneer dit slechts een van vele voorbeelden is. Bungie heeft daarom besloten dat niet alle content permanent kan blijven. Het bedrijf laat weten dat Destiny 2 in zijn huidige vorm het personeel belemmert als het aankomt op het uitrollen van updates, maken van nieuwe content, reageren op community feedback en het testen van content. Bovendien heeft het ook een negatieve impact op het ontwikkelteam, die de druk alsmaar verder voelt oplopen. Het gevolg is content dat niet aan de kwaliteitseisen voldoet.

Om dit probleem in de toekomst te voorkomen roept Bungie de Destiny Content Vault in leven. Elk jaar, zo rond wanneer de nieuwe uitbreiding gaat komen, wordt gekeken naar welke activiteiten en locaties nauwelijks nog gebruikt worden. Die content wordt dan in de vault gestopt en daarmee effectief uit de game gehaald. Tegelijkertijd wordt content die al in de vault zit, er dan uit gehaald zodat gamers er weer mee aan de slag kunnen. Het idee is dat als content een of meerdere jaren niet meer beschikbaar is geweest, dat het dan weer interessant is voor spelers. Dit nieuwe model zal beginnen met de release van Beyond Light, waarbij een hele berg content in de kluis zal worden gezet. Bungie laat weten dat in deze eerste ronde veel meer content in de kluis zal worden gezet dan in de jaren erna, juist om dit model te laten werken in de toekomst.

De reden om Destiny 2 te blijven gebruiken is terug te leiden naar de release van die game. Toen men het vervolg introduceerde, deelde het diens community effectief in twee, met veel boze en teleurgestelde spelers als gevolg. Een derde Destiny zou dit wederom doen. Maar door de DCV kan men dezelfde basis blijven gebruiken waar iedereen toegang toe heeft.

Nu we het toch hebben over de originele Destiny: Bungie laat weten dat alle content van beide games wordt beschouwd als in kluis indien het nu niet in de game zit, hetgeen betekent dat het kan worden teruggebracht in komende jaren. Mogelijk worden ze daarbij wel lichtelijk aangepast om de huidige staat van het universum te reflecteren. The Vault of Glass, de originele raid van Destiny, zal om die reden terugkeren in jaar 4.

Het doel van de DCV is om het universum onder controle te houden. Door jaarlijks content toe te voegen en rond de release van de volgende uitbreiding weer weg te snoeien, blijft het totaal ongeveer hetzelfde, waardoor Bungie het overzicht kan behouden. Dit betekent dus echter ook dat met de jaren steeds meer content in de vault zal zitten. Daarom zal de ontwikkelaar tijdig communiceren over welke content de kluis in gaat, zoals spelers erop kunnen anticiperen. En met het oog op die belofte laat het weten dat in ieder geval het verhaal van Curse of Osiris deze herfst in de kluis gaat. Verder zullen de locaties Io, Titan, Mars, Mercury en Leviathan verdwijnen met hun bijbehorende activiteiten. Daarvoor in de plaats krijgen we op 22 september echter wel Cosmodrome terug (al ontbreken sommige activiteiten in verband met het nieuwe verhaal). Het heeft daarom enkel de Will of Crota strike op dat moment. Door het jaar heen keren The Devil's Lair en Fallen S.A.B.E.R. echter ook terug terwijl Cosmodrome langzaam maar zeker in ere wordt hersteld. En zoals gezegd komt ook Vault of Glass terug. Dit is bovendien bovenop de drie raids die Beyond Light zelf al met zich meebrengt.

Locaties die verdwijnen zijn natuurlijk spijtig, maar Bungie doet zijn best de schade zo veel mogelijk te beperken. Daarom worden Exotics die verbonden zijn aan content in de vault op andere manieren beschikbaar gesteld. Verder zullen Gambit en Gambit Prime worden samengevoegd, met de armor visuals als iets wat je kunt verdienen van de Drifter. DCV zal bovendien geen invloed hebben op je inventory en vault, dus je hoeft niet bang te zijn dat je iets verliest.

 

Bron: Bungie

Discord

Hot
Enquête
Verrassend
26%
Verschrikkelijk
37%
Prachtig
12%
Het maakt mij niet zoveel uit
25%
Totaal aantal stemmen: 100 | 0 reacties

Games Headliner