hotness 0
News

Kevin Gammill: ''Microsoft wilt alle gamers Xbox-klant maken''

Gepost door

Microsoft en bescheidenheid zijn twee dingen die niet heel erg goed samen lijken te gaan. De techgigant gooit termen als beste aller tijden, revolutionair en exclusief rond alsof het snoepgoed tijdens een optocht is, al kan het in de meeste gevallen wel de daad bij het woord voegen. De meest recente uitspraak van Kevin Gammill van Microsofts Gaming Cloud-afdeling zet echter nog een tandje bij. In een interview met GamesIndustry.biz laat hij namelijk weten Microsoft verwacht dat er in 2020 twee miljard gamers zijn. En het bedrijf wilt ze allen klant maken van Xbox.

Wat hierbij belangrijk is, is Microsofts definitie van Xbox-klant. Je hoeft namelijk geen Xbox te bezitten om daartoe gerekend te worden. Als je bijvoorbeeld een van de 144 miljoen mensen bent die Minecraft speelt, een game die Microsoft bezit, dan ben je wat hun betreft een Xbox-klant, zelfs al speel je deze game op je PlayStation of Switch. Hetzelfde geldt voor games als Sea of Thieves en Forza, die via diensten als Steam verkocht worden. Maar Microsoft rekt de definitie voor hun doel zelfs nog verder op.

Kijk je bijvoorbeeld een PUBG-stream via Mixer? Dan ben je een Xbox-klant! Speel je Idle Miner Tycoon, een mobiele game die gebruik maakt van Microsofts Azure cloud en PlayFab-platformen? Xbox-klant! Zelfs gamers die op hun eigen console cross-platform spelen met Xbox-spelers worden door het bedrijf als indirecte klanten gezien, wat het eerdergenoemde doel opeens een stuk haalbaarder maakt.

Volgens Gammill past deze nieuwe definitie bij de nieuwe visie van Microsoft, waarmee het bedrijf hun horizon wilt verbreden. ''Ik ga Minecraft als voorbeeld gebruiken,'' aldus Gamill. '' We hebben op dit moment 144 miljoen exemplaren verkocht op PC, Xbox, PlayStation, Nintendo en mobiele apparaten. Wanneer we kijken naar waar we naartoe willen, gaat het echt om hoe we ons bedrijf verder dan consoles laten groeien.

We verlaten de consolemarkt absoluut niet. We blijven daar investeren. De beste huiskamerervaring vandaag de dag is op Xbox One X en we hopen dat dat zo blijft in de komende jaren. Maar als je denkt aan hoe we moeten uitbreiden, dan moet je verder dan consoles denken om succesvol te zijn.

Wat je ziet is een overgang waar Microsoft al een aantal jaren in zit. Als je denkt aan Office bijvoorbeeld, dat is niet beschikbaar op enkel ons besturingssysteem, maar ook op iOS. We spreiden onze vleugels uit zodat we meer kunnen bereiken. En die bedrijfsfilosofie komt nu ook naar onze games.

Als we echt willen groeien, kunnen we ons niet enkel focussen op onze apparaten of onze besturingssystemen. We willen echt iedereen bereiken. Als je denkt aan de klant, of in dit geval een ontwikkelaar als klant, en aan wat het juiste voor hun is... dan moet je kijken vanuit een device of besturingssysteem en ze voorzien van een hoop diensten waarvan ze kunnen profiteren, ongeacht welk platform of device ze op gedraaid worden.''

Wat Gamill zegt is natuurlijk ergens wel logisch. Als een bedrijf zich isoleert van de rest van de markt, kan het maar zoveel bereiken. Immers kost de ontwikkeling van producten en diensten een hele hoop geld, waardoor je steeds meer mensen moet bereiken om betere producten te kunnen leveren. Het uitbreiden van je doelgroep en daarmee potentiële klantenbestand is dan ook meer een noodzaak dan wat anders.

Een belangrijk onderdeel van deze transitie zijn Microsofts cloud-diensten, waarvan het bedrijf er een hele hoop heeft, en die reeds gebruikt worden in ruim duizend games en nog meer bedrijven wereldwijd. Wij als reguliere consumenten merken hier weinig van, maar alleen al PlayFab is verweven met een kleine 1200 games die momenteel op de markt zijn.

Omdat videogames vaak aan de frontlinie van technologische ontwikkelingen staan, probeert Microsoft hier de race te winnen, voordat concurrenten als Amazon een te groot marktaandeel weten te vergaren. In zekere zin zou je zelfs kunnen stellen dat games een soort testgrond zijn voor ideeën die alledaagse technologie kunnen revolutioneren. Of zoals Gamill het zelf zegt:

''Wat je ziet bij game-ontwikkelaars, is dat ze geneigd zijn om bovenop de nieuwste technologie te zitten. Ze hebben de neiging om de grenzen van wat bestaande apparaten kunnen doen te verleggen, evenals bestaande technologie. Dat heeft vaak bedrijfswijde voordelen evenals in andere gebieden. Als we denken over waarom Microsoft geïnteresseerd is in gaming, dan zou ik argumenteren dat we dat altijd zijn geweest, maar dat dit erkenning is van hoe hard game-ontwikkelaar de technologie vooruit stuwen. En van hoe andere technologie daarvan profiteert.''

In de nieuwe visie van Microsoft worden drie manieren benoemd die Microsoft wilt gebruiken om hun doel te verwezenlijken: via games als Minecraft en Halo, via diensten als Xbox Live, Mixer en Xbox Game Pass en via cloud diensten voor ontwikkelaars. Over hardware wordt echter met geen woord gesproken. Volgens Gamill hoeven we ons, voorlopig, echter nog geen zorgen te maken. Een ''Netflix voor games'' kan volgens hem niet een ervaring bieden die vergelijkbaar met die van de Xbox One X. Althans, niet op dit moment.

Deze uitspraken sluiten mooi aan op een recent opiniestuk dat op onze homepage prijkte, waarin we de Xbox Game Pass-plannen gingen uitpluizen om de toekomstige koers van Microsoft te analyseren.

0 reacties op "Kevin Gammill: ''Microsoft wilt alle gamers Xbox-klant maken''"