Logitech doet ambitieuze klimaatplannen uit de doeken

Hardwarefabrikant Logitech heeft vandaag kenbaar gemaakt dat het zich als bedrijf hard gaat maken voor het verminderen van de collectieve CO2-uitstoot. Dit doet het enerzijds door diens bedrijfsvoering aan te passen, maar ook door informatie op diens verpakkingen te zetten met betrekking tot de milieuimpact van het product in kwestie.

Concreet zal het aan de hand van een eigengemaakte LCA (levenscyclusanalyse) berekenen hoe lang een product mee gaat en wat voor impact dit heeft op het milieu. Hierbij wordt rekenen gehouden met de levensduur van het product, van de grondstoffen tot de productie, de distributie, het gebruik door de consument en uiteindelijk het einde van de levensduur.

Omdat een eigengemaakte formule natuurlijk niet per definitie betrouwbaar is, zullen deze ook kritisch worden bekeken door Natural Capital Partners, de iPoint Group en een onafhankelijke controleur conform de DEKRA-certificeringsnormen. Logitech communiceert op vrijwillige basis over de CO2-voetafdruk van het product en biedt online toegang tot de toegepaste methodologie en het toegepaste protocol, waarbij wordt voldaan aan de CO2-voetafdrukkwantificerings- en communicatie- of etiketteringsnormen zoals beschreven in ISO 14067 en ISO 14026.

"We erkennen de omvang van de milieu-uitdagingen waar onze planeet vandaag de dag voor staat," aldus Bracken Darrell, president en CEO van Logitech. "We verdubbelen onze inspanningen om onze impact op het milieu te verminderen, maar we kunnen het niet alleen. Door te communiceren over de CO2-impact van onze producten geven we onze consumenten de mogelijkheid om samen de wereld te verbeteren. CO2 kun je zien als de nieuwe calorie - we moeten weten wat we verbruiken. We nodigen andere bedrijven uit om samen met Logitech positieve veranderingen teweeg te brengen door volledige transparantie over hun producten te bieden. Het zal een industriebrede inspanning vergen om echt een verschil te maken."

Zoals Darrell al zegt, kan Logitech echt niet in zijn eentje de wereld veranderen, noch zijn nieuwe verpakkingen voldoende om het probleem aan te pakken. Daarom schikt het zichzelf naar het Klimaatakkoord van Parijs en streeft het erna in 2030 volledig te draaien op hernieuwbare energiebronnen. De etiketten zijn dan ook vooral bedoeld om consumenten te helpen om hun steentje bij te dragen en andere bedrijven aan te moedigen om hetzelfde te doen.

"Steeds vaker zien we dat consumenten op zoek zijn naar duidelijke, transparante en geloofwaardige statements over klimaatactie door bedrijven," aldus Rebecca Fay, chief marketing officer bij Natural Capital Partners. "We juichen het CO2-transparantieprogramma van Logitech toe, dat een ideale aanvulling is op de CarbonNeutral(R)-certificering van zijn producten en dat echt aantoont dat dit een bedrijf is dat zich inzet voor een koolstofarme transformatie.”

"Het creĂ«ren van transparantie voor de CO2-voetafdruk van de producten van een bedrijf is een belangrijke stap in de vermindering van broeikasgassen en dus in de strijd tegen de klimaatverandering," aldus Martina Prox, duurzaamheidsstrategie, iPoint Group. "We kijken ernaar uit om samen met Logitech te blijven werken aan het berekenen en analyseren van de CO2-voetafdruk van hun productportfolio.”

Discord

Hot
EnquĂȘte
Verrassend
26%
Verschrikkelijk
37%
Prachtig
12%
Het maakt mij niet zoveel uit
25%
Totaal aantal stemmen: 100 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner