Loot boxes lijken nauwelijks invloed op verkoopcijfers te hebben

Recent was redelijk wat te doen rondom de aanwezigheid van loot boxes in videogames. De aanwezigheid van de willekeurige voorwerpen is al jaren gemeengoed in multiplayergames als Overwatch en Call of Duty, maar dit najaar verschenen verschillende singleplayer-avonturen met de microtransacties, tot ongenoegen van de spelers.

Je zou denken dat games als Middle-Earth: Shadow of War, Destiny 2 en Forza Motorsport 7 hiervan de effecten zouden voelen in hun verkoopcijfers. Deze drie games werden immers specifiek gezien als de belangrijkste aanstichters van de anti-loot box-beweging en werden als gevolg in een kwaad daglicht gesteld door allerlei media en consumenten. Achteraf gezien lijkt de impact echter niet noemenswaardig te zijn, althans volgens GamesIndustry.biz.

NPD-analist Mat Piscatella verklaarde tegenover de website dat uit zijn cijfers niet naar voren komt dat de recente controversie een negatieve impact heeft gehad op de verkoopcijfers van AAA-titels. Sterker nog: enkele van de best verkopende games van 2017 hebben loot boxes. Denk hierbij aan FIFA 18 en Rainbow Six: Siege. Anderzijds hebben de loot boxes echter ook geen positief effect.

''Ik zou niet zeggen dat de aanwezigheid van loot boxes ervoor zorgt dat games beter verkopen dan games zonder,'' verklaart hij aan GamesIndustry, ''Wat de releases van deze week suggereren, is dat de controversie rondom loot boxes en microtransacties vooralsnog niet geresulteerd heeft in een duidelijk zichtbare beperking van verkooppotentieel van de spellen.''

In het artikel gaat Piscatella ook verder in op een recente Tweet die nogal wat stof deed opwaaien. Hij verklaarde in deze Tweet dat goed verkopende games vaak samenhangen met loot boxes, hetgeen door velen werd opgevat als dat de loot boxes (indirect) hiervoor verantwoordelijk zijn. Dat was echter niet de insteek.

''Zoals elke wetenschapper van statistieken ooit verklaard heeft, betekent samenhang niet per se oorzaak. Het zou zo kunnen zijn dat de grootste games met de hoogste marketingbudgetten geneigd zijn om deze mechanieken te hebben en dat de games ondanks de loot boxes goed blijven verkopen.''

De boodschap is dus duidelijk: het is nog te vroeg om te zeggen of loot boxes invloed gaan hebben op welke games wij consumeren en hoe groot de impact zal zijn. Net als Piscatella houden wij het echter met argusogen in de gaten.

 

Bron: GamesIndustry

Hot
Enquête
Meer nieuws
0%
Meer recensies
14%
Meer video-content
29%
Meer previews
0%
Meer prijsvragen
29%
Meer van alles
29%
Totaal aantal stemmen: 14 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner