hotness 23
The Curse of Grimsey Island 0

The Curse of Grimsey Island

Een futuristische whodunit game

Er zijn maar weinig games waar je als detective speelt en plaats delicten grondig bestudeerd om bewijsmateriaal te vinden om er echter komen wat er gebeurd is en wie de dader is. Dus toen ik The Curse of Grimsey Island voorbij zag komen, pakte ik mijn kans om hem te kunnen recenseren met beide handen aan.

Vier verschillende plaats delicten

The Curse of Grimsey Island speelt zich af in het jaar 2075 en jij wordt als forensische onderzoeker naar Grimsey Island gestuurd om vier aparte plaats delicten te onderzoeken. Het is jouw taak om deze zaken grondig te analyseren en je bevindingen aan de officier van justitie door te geven, zo dat hij de mogelijke daders kan aanklagen.

The Curse of Grimsey Island 1

Laat je drone al het werk doen

In de game hoef je zelf niet fysiek aanwezig te zijn op de plaats delict want daarvoor gebruik je je hightech drone genaamd the LAWD. Deze drone staat in verbinding met een computer, die door middel van AI een uiterst nauwkeurige reconstructie van een plaats delict kan maken. Ook staat de drone in verbinding met de mind map waar mee je kan zien welke aanwijzingen met elkaar te maken hebben. Over de besturing van deze drone ben ik erg te spreken, het beweegt soepel en nauwkeurig. Ook de functies van de drone zijn goed uitgewerkt, zo kan je smartphones hacken, audiofragmenten beluisteren en bijvoorbeeld bewijsmateriaal analyseren op vingerafdrukken en bloedspetters etc.

The Curse of Grimsey Island 2

Audiovisueel teleurstellend

De game is jammer genoeg verre van mooi. Omgevingen zien er op zich nog wel aardig uit maar de NPCs (al zijn het doden) zien er matig uit en iets wat ook immersie brekend was is dat de weinige levende NPCs zielloos voor zich uit staren. Als ze tegen je praten dan bewegen hun monden niet, iets wat je van een game anno 2024 niet meer verwacht. Ook de voice acting is matig; sommige stemacteurs leveren hun zinnen redelijk goed, maar het gros van de stemmen is echt slecht gedaan. Ik moet daarbij wel zeggen dat de dialogen op zich niet eens heel slecht zijn, want ze geven je echt wel goede aanwijzing met wat er nu eigenlijk gebeurd is, het is echt gewoon de voice acting die te wensen overlaat.

The Curse of Grimsey Island 3

Simpele gameplay

Ik weet dat ik eerder in de review zei dat de besturing van de drone goed is en de functies van de drone goed uitgewerkt zijn. En dat is ook echt zo, maar ondanks dat het goed is uitgewerkt, is de gameplay wel erg simpel. Zo is bijvoorbeeld het hacken van een smartphone simpelweg uitvogelen welk patroon je moet tekenen en het openen van bijvoorbeeld deuren en deksels of het verzetten van objecten is een kwestie van je muis de goede kant opdraaien. Ook het vinden van bijvoorbeeld vingerafdrukken of bloedsporen is erg simpel, het enige wat je moet doen, is je muis heen en weer bewegen tot je de vingerafdruk ziet, daarna is het kwestie van een paar seconde wachten en de vingerafdruk is geanalyseerd. Er is overigens ook een dag- en nachtmodus (geen cyclus, want je bepaalt zelf of het dag of nacht is) want sommige aanwijzingen kan je alleen overdag vinden en andere weer alleen in de nacht. Het geeft de gameplay een beetje dynamiek, maar voegt voor de rest niet veel toe.

The Curse of Grimsey Island 4

Matig plot

Het verhaal van de game is dun, heel erg dun. Twee verschillende schatzoekerteams doen er alles aan om een legendarische en vervloekte Viking Artefact genaamd de Doden kommer te vinden. In hun zoektocht raken er mensen vermist en daar kom jij en jouw rol als forensische onderzoeker om de hoek kijken. Jammer genoeg weet je eigenlijk al heel snel wat er aan de hand is en wat er allemaal gebeurd is, al moet ik wel toegeven dat je soms wel echt goed op het verkeerde been wordt gezet en je begint te twijfelen of je nu wel de echte dader te pakken hebt. Zeker als je nog niet veel en geen sterk bewijs hebt.

Je hebt overigens bij elke plaats delict een confidence-meter die aantoont hoeveel vertrouwen je hebt in dat je de juiste dader te pakken hebt. Voor je je bevindingen naar de officier van justitie brengt, moet je eerst bij alle vier de plaats delicten bepalen wie de dader is, wat het motief is en welk wapen of object er is gebruikt voor de moord.

The Curse of Grimsey Island 5

Perfecte lengte

De game is in drie á vier uur uit te spelen. Normaal zou ik zeggen dat dat aan de korte kant is maar voor een game als The Curse of Grimsey Island is dat eigenlijk lang genoeg. Zodra je de meeste aanwijzingen heb gevonden en je zeker bent van je zaak, rest er nog maar weinig anders te doen dan je bevindingen in te leveren en de game te beëindigen. Zodra je je bevindingen in heb geleverd wordt je werk beoordeeld (een F, B of een A rating) en krijg je te horen of het OM een rechtszaak kan beginnen. Mede doordat het verhaal en dat de daders etc. plot wise al vast staan, heeft de game geen replaywaarde.

The Curse of Grimsey Island 6

The Curse of Grimsey Island is een game dat op papier leuke en interessante concepten heeft, maar de uitwerking laat te wensen over. Audiovisueel is het niet mooi en de gameplay is te simpel. Als de "puzzels" wat uitdagender waren geweest had de game veel beter kunnen zijn dan dat het nu is.