hotness 20
topspin

TopSpin 2K25

Er valt genoeg te zeggen

De laatste Top Spin dateert alweer van het jaar 2011, te weten Top Spin 4. De franchise is nu echter terug, maar met een iets andere naamgeving. De nieuwe naam Top Spin 2K25 suggereert gelijk dat er een jaarlijks vervolg op deze serie gaat komen, maar laten we eerst maar eens beginnen met deze.

Om met de deur in huis te vallen levert de game van Hangar 13 mij een gemengde ervaring op. De game heeft enkele sterke punten heeft, maar deze worden regelmatig overschaduwd door de middelmatige graphics en voor mij een soms wat bijzondere besturing.

topspin-2k25-preview-3

De cinematics zijn van een bedenkelijk niveau, waarbij ik persoonlijk vooral de details van de spelers en speelsters vind tegenvallen. Tijdens de wedstrijden valt dit wat minder op doordat je gefocust bent op de bal, echter maakt dit de visuele ervaring minder meeslepend dan ik had gehoopt.

Het gebrek aan visueel polijstmiddel kan echter een afleiding zijn voor spelers die gewend zijn aan de verbluffende graphics van moderne games.

De besturing

Zoals reeds vermeld voelt de besturing soms wat bijzonder aan. Zo heb ik het gevoel dat de timing van het raken van de bal en de graphics die dit weergeven niet altijd hetzelfde reageren. Ook de kant die je jouw speler op laat bewegen in combinatie met de kant dat je wilt dat de bal opgaat lijkt soms wat ongelukkig, maar dat zou ook aan mij kunnen liggen.

Naast de gebrekkige besturing en het ontbreken van de grafische pracht en praal ontbreekt het eveneens aan diversiteit aan spelers. Er zijn slechts een vijfentwintigtal gelicenseerde spelers, waarvan er een aantal al gepensioneerd zijn. Dit zorgt ervoor dat je in zowel de vrouwen als mannen toernooien veelal tegen fictieve spelers of dezelfde namen uitkomt. Jammer voor de echte tennisfan.

topspin-2k25-preview-2

Helaas houdt het daar niet op

Het stopt niet bij de matige graphics en besturing, want het spel staat bol van de betaalopties. Zo duurt het bijvoorbeeld enorm lang voor je een beetje een fatsoenlijk niveau hebt in 2K25, maar niet getreurd, want zo kun je onder andere je speler naar level tien (van de dertig) upgraden voor een bedrag van een slordige dertien euro. Dat zou op zichzelf niet erg zijn, wanneer het hier om een free-to-play titel zou gaan, echter gaat het hier om een volwaardige game met een bijbehorend prijskaartje. Dan is het wat mij betreft niet geoorloofd dergelijke bedragen te vragen.

Daarnaast dien je om TopSpin 2K25 te kunnen spelen altijd online te zijn. Dat doet bij mij de vraag rijzen “maar hoe lang zijn deze servers vanuit de ontwikkelaar dan beschikbaar?". Wanneer je dit spel aanschaft, verwacht ik persoonlijk daardoor niet dat het over een pak en beet vijf jaar nog te spelen valt, daar er waarschijnlijk eveneens vijf opvolgende titels zijn verschenen.

Nu klinkt het allemaal erg negatief, maar ik heb me met momenten ook wel enigszins vermaakt. Dat zat met name in het feit dat ik relatief hersenloos een balletje kon slaan, maar de game kent weinig diepgang en is daarom, in ieder geval voor mij, niet een titel die ik uren achter elkaar zal spelen.

topspin-2k25-122330

Top Spin 2K25 laat op veel fronten steken vallen, zoals op het gebied van graphics en besturing. Om op een gelijk niveau met je tegenstanders te komen moet je uren spelen en de betaalde optie om dit te versnellen is in mijn ogen niet te verantwoorden, wanneer je kijkt naar het prijskaartje van het spel. Helaas gaat TopSpin 2K25 van mij daarom geen voldoende krijgen.