70%
70%
75%
  • Een rustgevende city builder
  • Kleurrijke vormgeving
  • Gebrek aan uitdaging

We hebben allemaal wel van die games die we opstarten wanneer we even tot rust willen komen. Het soort spel loopt angstaanjagend uiteen. De een schiet het liefst iedereen overhoop en komt daarmee tot rust, terwijl de ander een VR-headset opdoet en op een virtueel strand gaat liggen. Voor de fans van strategische rustmomentjes zijn grote titels niet geschikt. Deze vragen vaak om dermate veel micromanagement dat even niet opletten je de kop kan kosten. Daar gaat je uren werk aan city building. Gelukkig zijn er wel strategy games die aan de behoefte om tot ontspanning te komen voldoen. Een van die games is het gloednieuwe Before We Leave van Balancing Monkey Games.

Voordat we toekomen aan het bespreken van deze game, kunnen we sowieso al even wat credits geven aan de bedenker van de naam van de ontwikkelaar. Geen idee wie er op het idee is gekomen, maar die zal ongetwijfeld ook in een bijzondere staat van rust hebben verkeerd. Maargoed, ter zake. Before We Leave is een city builder die zich afspeelt in een heel sterrenstelsel. Je bouwt namelijk niet op een eiland, maar op meerdere eilanden en zelfs meerdere planeten. Alles op aarde is weggevaagd, maar in de loop der jaren heeft de natuur zichzelf weten te herstellen. Een groepje poppetjes genaamd Peeps komen aan het begin van het spel hun schuilkelder uit en zijn klaar om te leven. Dit moet wel weer van voor af aan, want de kennis die de mensheid heeft vergaard lijkt ook min of meer ten onder te zijn gegaan.

Dit betekent dan ook dat je, zoals in veel city builders, begint met wat huisjes en een bijvoorbeeld een houthakker. Je werkt jezelf vervolgens langzaam omhoog door middel van een tech tree, zoals we die bijvoorbeeld kennen uit Civilization (alhoewel die wel een héél stuk verder gaat). Een andere vergelijking die met Civilization kan worden gemaakt, is het speelveld. De wereld is namelijk opgedeeld in hexagons, waar jij je routes en gebouwtjes op moet plaatsen. Hierdoor weet je al snel of iets wel of niet gaat passen, maar is het een stuk lastiger om kleine gebouwtjes ergens tussen te proppen. Een gigantische villa neemt namelijk evenveel ruimte in beslag als een ijzermijn. Alles moet aan een weg worden gebouwd en een weg kan niet op eenzelfde tegel als een gebouw worden geplaatst. Het voelt oneerlijk en overbodig om hele hexagons op te offeren voor een stukje weg, maar dit is een designkeuze die we moeten accepteren.

Op ruimtereis

Wanneer je zover bent om andere gebieden te gaan koloniseren, kun je met schepen op zoek gaan naar nieuwe gebieden. Deze nieuwe gebieden geven je weer de nodige ruimte om verder te bouwen aan je beschaving. Om te zorgen dat iedereen in jouw samenleving krijgt wat het nodig heeft, kun je handelsroutes opzetten tussen de verschillende eilanden. Heeft een eiland belachelijk veel ijzer? Dan laat je die delen afstaan aan een ander eiland dat er een tekort aan heeft. Wanneer jouw planeet te klein wordt, kun je met de nodige stappen in de tech tree uiteindelijk de ruimte in. Dit geeft je de mogelijkheid om nieuwe planeten te ontdekken en daar weer opnieuw te beginnen, maar dan wel met de kennis die je al hebt opgedaan.

In het totale universum van Before We Leave is er belachelijk weinig om je zorgen over te maken. Dat is dan ook het punt waarop het spel wel of niet kan worden aangeraden. De wereld biedt een aantrekkelijk vormgegeven omgeving, waarin met een rustige soundtrack en kleurrijke graphics een vrolijke ervaring wordt voorgeschoteld. Gamers die bekend zijn met Civilization, Frostpunk en de Anno series zullen zich hier wellicht stierlijk gaan vervelen. Wanneer het een keer goed fout gaat in Before We Leave, lijkt het nooit dermate fout te gaan dat er geen weg meer terug is. In de meeste spellen (zeker onvergeeflijke games als Frostpunk) kun je dan beter opnieuw beginnen. Je kunt dus stellen dat Before We Leave het nodige gebrek aan uitdaging heeft, maar tegelijkertijd is dat misschien wel het gat in de markt. Want hoeveel opties heb ik nu eigenlijk als ik een stad wil bouwen zonder dat continu weer de pleuris uitbreekt?

Before We Leave is een uiterst vreedzame city builder die bijna  op therapeutische wijze kan worden ingezet om tot rust te komen. De game biedt heel veel van wat je bij andere city builders kunt vinden, zonder je genadeloos af te straffen als je er even met je hoofd niet bij bent. Hiermee kan worden gesteld dat de game saai is en zonder uitdaging wordt verkocht, maar ook daar is een doelgroep voor. Ben jij dus op zoek naar een nieuwe Civilization of Frostpunk? Laat deze titel dan links liggen. Wil jij op een doordeweekse avond even een uurtje aan een beschaving klooien? Dan is dit wellicht een interessante titel voor jou!

26%
48%
20%