70%
70%
  • Realistische wereld
  • Goed verhaal
  • Cinematics
  • Engelste stemacteurs

Doordat de trailers er fantastisch uitzagen en het thema mij aansprak, stond Chernobylite al een tijdje op mijn wishlist. Maar omdat de game meermaals werd uitgesteld, duurde het even voordat ik daadwerkelijk aan de slag kon. Nu is geduld hebben niet één van mijn specialiteiten, maar was Chernobylite het wachten waard?

Chernobylite neemt je mee naar Chernobyl anno 2016, dertig jaar nadat de kernramp zich voltrok. Je kruipt in de huid van Igor, een natuurkundige en voormalig werknemer in de kerncentrale waar het noodlot toesloeg. Met de terugkeer naar Chernobyl probeert Igor uit te zoeken wat er met zijn verloofde Tatyana is gebeurd, want zij verdween ten tijde van de explosie. Om hierachter te komen moet je op onderzoek uit in het rampgebied. Er is meer in deze locatie dan je verwacht. Er zijn soldaten, maar ook mutanten en andere personen. Deze vijanden zijn op meerdere manieren uit te schakelen, want je kunt er voor kiezen om dit geruisloos te doen maar het is ook mogelijk om een wat minder subtiele aanpak te hanteren. In het laatste geval pak je een geweer en gaat er met veel kabaal op af. Het wapenarsenaal is klein, maar dit is wel een vermakelijke afwisseling. Zeker wanneer je er vaak voor kiest om de vijand in stealth van het leven te beroven. Ook gaat er meer schuil achter de verdwijning van Tatyana dan aanvankelijk gedacht. Niet alleen is er nieuw leven ontstaan in de exclusion zone, er is ook een nieuw soort materiaal, namelijk Chernobylite. Dit radioactief materiaal kun je gebruiken om soort portals te maken, hierdoor reis je door tijd en ruimte in een fluitje van een cent.

Realisme

De spelwereld die door Ontwikkelaar The Farm 51 is gecreëerd voelt enorm realistisch aan. Op zich niet zo gek als je bedenkt dat er 3D-scans van de omgeving zijn gemaakt en deze zo zijn overgenomen in de game. Dit zorgt voor een wereld die goed in evenwicht is. Naast het intrigerende verhaal zorgt dit ervoor dat je graag de moeite neemt om elk hoekje te verkennen. Dit gaat van beboste gebieden, ingestorte gebouwen tot aan de kerncentrale zelf. Op het kompas boven aan je beeld is altijd duidelijk zichtbaar waar je heen moet voor de hoofdmissie, maar ook de nog niet verkende gebieden zijn hierop aangegeven.

Rekening houdend met het feit dat het hier (in mijn geval) om een PlayStation 4-spel gaat die ik op mijn PlayStation 5 speel stelt survival horror-game grafisch zeker niet teleur. Oké, als je speelt op een PS5 hoop je wellicht grafisch op iets meer, maar het is zeker niet slecht. Her en der zijn wel wat framedrops te bespeuren, echter zijn deze niet enorm storend. De cinematics zijn over het algemeen wat matig en het advies is om deze in de Russische taal te bekijken. De Engelstalige cast weet het verhaal net wat minder authentiek over te brengen en daarbij geeft het Russisch net dat beetje extra sfeer. De bijbehorende Engelstalige ondertitels zijn bovendien prima te volgen.

Tijdens het verkennen van het adembenemende stadje loont het om je ogen goed open te houden. Elk stukje materiaal wat je vindt kan van pas komen. Denk hierbij aan ingrediënten voor het maken van voedsel en medicijnen, maar ook zeker spullen die je kunt gebruiken om jouw uitvalsbasis zo fijn en comfortabel mogelijk te maken.

Vriendjes?!

Igor staat er in dit avontuur niet alleen voor! Al vanaf het begin van het verhaal heb je twee metgezellen. Deze extra personages bieden je hulp tijdens diverse missies, waardoor je niet alle klussen in je eentje hoeft te klaren. Daarnaast kun je iedere dag een aantal activiteiten voltooien, bijvoorbeeld het halen van voedsel, medicijnen of nieuwe munitie. Elk van deze personages kun je ook zelfstandig op een dergelijke missie sturen. Gaandeweg kom je nog meer personages tegen, die je kunt werven voor jouw team.

Het is van groot belang dat deze mede-avonturiers tevreden worden gehouden. Jij bent dan ook verantwoordelijk van de verdeling van voedsel en medicijnen. De gesprekken die je met ze voert en de antwoorden die je geeft hebben eveneens invloed op hun gemoedstoestand. Houdt je ze niet tevreden dan kan dit er in resulteren dat zij je niet langer zullen helpen. Daarnaast zorgt dit ervoor dat het verloop van de game beïnvloed kan worden Dit alles zorgt ervoor dat je een band opbouwt met de andere personages en dat de conversaties daadwerkelijk een leuke toevoeging zijn aan het verhaal. Mocht je echter een keuze maken die achteraf niet heel handig bleek te zijn, dan kun je deze gelukkig terugdraaien. Dit doe je door te experimenteren met het bijzondere goedje Chernobylite.

Even tot rust komen

De hoofdstukken in dit spel zijn opgedeeld in dagen. Iedere dag begint en eindigt in je uitvalsbasis; het warenhuis. Dit is de plek waar je onder andere de volgende missie kiest die je wilt gaan doen en waar je de optie hebt om je companions zelfstandig op een missie te sturen. Dat is niet het enige wat je er kunt doen, want dit is ook de plek waar jij en je team tot rust komen. Aan jou de taak om te zorgen voor genoeg slaapplekken. Het is ook nodig om deze plek te voorzien van elektriciteit, werkbanken en frisse lucht, dingen die nog niet voorhanden zijn op het moment dat je hier voor het eerst neerstrijkt. Hierdoor is de uitvalsbasis echt het middelpunt van de spelopbouw. Het base-building systeem is een leuke aspect dat erg van belang is en er niet alleen in zit om je bezig te houden. Het toont eveneens de veelzijdigheid en diversiteit aan elementen van Chernobylite.

Chernobylite brengt een leuke combinatie van survival, horror en gevechten, in een wereld die goed in balans is en erg realistisch aanvoelt. Dit is mede mogelijk gemaakt door 3D-scans van de omgeving, die gebruikt zijn voor de spelwereld. Grafisch heeft de game het goed voor elkaar, al is er soms wel een framedrop te bespeuren. Het spel van The Farm 51 weet een boeiend verhaal neer te zetten, maar helaas zijn de cinematics van een matig niveau. Daarnaast is het aan te raden om het verhaal in het Russisch te spelen, omdat dit zorgt voor meer sfeer en de Engelstalige cast nogal matig is. Al met al is Chernobylite een solide game die zeker zorgt voor een aantal vermakelijke speeluren.

26%
48%
20%