Dungeons & Dragons: Dark Alliance

50

80%
50%
50%
50%

Dungeons & Dragons heeft naast iets nerdy’s natuurlijk vooral ook iets magisch. Het is een universum waarin alles mogelijk is en de creativiteit van spelers bijna geen grenzen kent. Daardoor vormt D&D ook een onuitputtelijke bron voor games om mee aan de slag te gaan, maar tegelijkertijd bevinden ontwikkelaars zich bij het maken van de game op glad ijs. Dungeons & Dragons heeft een gigantische fanbase, die hoge verwachtingen heeft wanneer hun geliefde universum in een 3D-wereld wordt omgetoverd. Uitgever Wizards of the Coast durfde het aan met ontwikkelaar Tuque Games. Is dit D&D zoals we het altijd al willen zien?

Wie het spel opstart, ziet meteen de invloeden van de TableTop RPG. Drizzt Do’Urden, Catti-brie, Wulfgar en Bruenor Battlehammer doen allemaal namelijk hun intrede in deze game. Het zijn bekende personages uit het universum van R.A. Salvatore. Wat opvalt is de focus op de parameters die het bordspel ook hanteert. Termen als Dexterity en Intelligence zien we in het begin dus meteen terug. De focus van de personages ligt overduidelijk op fysieke combat. Er is geen wizard of sorcerer te vinden tussen deze vier helden, wat de variatie in combat wat minder aantrekkelijk maakt. Het is dus vooral close combat of ranged combat zonder al te veel magie.

Dungeons & Dragons: Dark Alliance is een echte co-op game. Dat is dan ook de manier om de game op z’n best te beleven. In totaal kun je met drie vrienden de strijd aangaan in een campagne die je om en nabij elf uur zal bezighouden. Belangrijk bij Dark Alliance is wel met welke verwachtingen je de game aanschaft. Wie verwacht omver te worden geblazen door een fantastisch verhaal met plot twists komt namelijk van een koude kermis thuis. Dit is een hack and slash-game pur sang. Niet nadenken, maar doen.

Euh…diepgang?

Het is over het algemeen bekend dat hack and slash-games niet de meest diepgaande verhaallijnen hebben, maar Dark Alliance spant de kroon. Zelden heb ik met vrienden zo hersenloos door elk level gemanoeuvreerd, op zoek naar de eindbaas. Dark Alliance stuurt hordes aan vijanden op je af die belachelijk veel hitpoints hebben. Hierdoor is het lastig om je concentratie er soms bij te houden. Het wordt al snel repetitief. Elk level laat je een flinke dosis aan vijanden verslaan, enkele repetitieve puzzels oplossen en vervolgens een eindbaas omleggen. Laatstgenoemde is overduidelijk het leukste van het spel. In co-op hoef je niet te vrezen dat het spel je laat zweten. Jouw teamgenoten kunnen je namelijk reviven. De AI van de monsters in co-op zorgt ervoor dat je doorgaans wel wat tijd kunt sprokkelen om je teamgenoot weer tot leven te wekken. Zeker als je archer Catt-brie bent, incasseren goblins soms pijlen alsof ze biertjes aan het wegtikken zijn. Met puur genot. Een hack and slash-game zonder diepgang is geen ramp, maar wanneer je de naam Dungeons & Dragons draagt, kun je hier niet mee wegkomen.

Is er wel potentie?

Wie de trailers heeft gezien, zal ongetwijfeld teleurgesteld zijn in wat menig review op internet al heeft geconcludeerd: deze game kan de ontstane verwachtingen niet inlossen. De trailers deden echter wel vermoeden dat er ingrediënten waren voor een goede game. Het grafische aspect is dan ook iets waar wij het meest tevreden over zijn. De spelwerelden zijn prachtig vormgegeven en geven je echt het gevoel dat je in een D&D-universum bent aanbeland. Oké, qua audio is de voice-over soms te oppervlakkig, maar je komt wel in het sfeertje.

Dungeons & Dragons biedt, zoals eerder gezegd, ongelofelijk veel opties om mee aan de slag te gaan. Zo ook wat betreft loot. Het spel staat echter bol van de nietszeggende items die nauwelijks van elkaar verschillen. Dit zorgt ervoor dat je aan het eind van een level niet loon na hard werken krijgt. Ook hier laat de ontwikkelaar kansen liggen.

Dungeons & Dragons: Dark Alliance is een matige hack and slash-game die de naam van Dungeons & Dragons niet kan dragen. Ondanks dat de game met co-op nog een beetje is te pruimen en de omgevingen mooi zijn vormgegeven, kunnen wij de game niet aanraden aan fans van het D&D-universum. Er zijn betere alternatieven wanneer je met vrienden een avontuur wilt beleven en veel monsters wilt afslachten. Wij begeven ons dus weer snel terug naar de speeltafel waar we in onze rollen kruipen.

26%
48%
20%